• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • Nala82

Zinfandel Tar du andra hormontabletter/sprutor i tillägg till östrogen och levaxin, vilken "metode" försöker ni med? Äter 50mikrogram levaxin sedan några månader och har ätit östrogen i 11 dagar. Skall tillbaka på måndag och ta prover etc. Och för förmodligen får jag veta vad som blir nästa steg.

• Zinfandel
    Nala82 skrev 2011-11-22 16:47:57 följande:
    Zinfandel Tar du andra hormontabletter/sprutor i tillägg till östrogen och levaxin, vilken "metode" försöker ni med? Äter 50mikrogram levaxin sedan några månader och har ätit östrogen i 11 dagar. Skall tillbaka på måndag och ta prover etc. Och för förmodligen får jag veta vad som blir nästa steg.
    Provat det mesta i "mellanläget" (alltid korta protokollet), dvs Prednisolon, Trombyl, Fragmin, dags att gå på det tyngre artilleriet med immunterapi!
  • Annielee
    Två döttrar och en son skrev 2011-11-21 22:56:27 följande:
    Det tycker jag du gör rätt i!

Har du berättat för barnmorskan om hur länge ni försökt få barn och allt ni fått gå igenom...?  

Självklart är det viktigt att kolla dina värden, om det så skulle vara enbart för att du ska kunna känna dig lugn tom.

Har du bra värden nu då?

Hu mycket Levaxin får du ta nu?

Vilken vecka är du i?
    Vad underbart att ni äntligen fick bli gravida! Solig
    Ja man vill ju verkligen inte misslyckas nu på grund av att de inte kollar TSH tillräckligt ofta...
    Vi berättade hur länge vi försökt och hur många provrörsbefruktningar vi gjort men det känns inte som de verkligen förstår vilken möda man lagt ner och vilken stor grej det är....går nog inte att förstå om man ej gått i genom det själv...
    Sist jag kollade hade jag TSH 2,2...då höjde de min dos till 100mikrogram 3 dagar i veckan och 75 mikrogram resterande dagar. Ska till barnmorskan i morgon och kolla TSH igen så då får vi se hur det ligger.
    Jag har inte kommit så långt i graviditeten, bara på v.5+4 men det är ju som sagt längre än vi någonsin kommit...rekord! Hoppas bara att det är något där inne...tycker symtomen avtagit lite senaste dagarna och då blir man orolig.....men ingen blödning ännu iaf....håller tummarna....
  • Gaaaa

Ska tillbaka till läkaren på onsdag och jag är redan jätte nervös för vad han ska säga och vad proverna visar.
    Levaxinet har verkligen gett mig ett helt nytt liv och jag kan inte tänka mig att leva utan det...

Men han kan väl inte ta bort det för mig eller...????

• Gaaaa

Nu är jag ruvare på dag ett. Hoppas hoppas att levaxinet ska hjälpa mig nu

• LiaDiza
    Gaaaa skrev 2012-01-24 16:06:55 följande:
    Nu är jag ruvare på dag ett. Hoppas hoppas att levaxinet ska hjälpa mig nu
    Va roligt!! Grattis!!
  • Gaaaa
    LiaDiza skrev 2012-01-25 10:20:04 följande:
    Va roligt!! Grattis!!
    Tack!

Hur går det för er??
  • LiaDiza
    Gaaaa skrev 2012-01-25 11:31:45 följande:
    Tack!

Hur går det för er??
    Jo då, vi har bytt läkare nu då min förra var helt puckad! Han har flyttat från stan och nu går jag genom landstinget istället. har fått en jättegullig läkare som verkar jättebra =) Jag ska nu genomgå en spolning av mina äggledare för att se om det är fri passage. Efter det kommer jag börja med sprutor igen, hon tyckte vi skulle ge det en chans till då jag bara lyckats komma så långt att jag fått ta ägglossningssprutan en gång. Det känns bra tycker jag =) Om det inte funkar nu så blir det nog ivf och funkar inte det så vet jag inte vad jag gör. Jag känner mig rätt hoppfull just nu faktiskt, ska ta tagf i vikten imorgon och börja ta promenader =) Lycka till hörru!!
  • Gaaaa

Lycka till själv.
    Nu är det nya tag hoppas att ni inte behöver gå så långt som till IVF utan att ni fixar det ändå

• F r u B1

Hejsan! Har läst igenom tråden och det verkar vara en väldig spännande diskussion:)
    Jag undrar hur det går för er nu?
    Vi har precis påbörjat vår utredning. Efter att jag fick lämna mina blodprover så fick vi svar att jag har ett förhöjt TSH värde på 3,2. Det visade sig också att mitt prolaktin värde var förhöj.
    Jag har nu tagit om dom två proverna men har inte fått något svar på de ännu.
    Men efter att ha läst om er så hoppas jag verkligen att jag får levaxin:)
    Lycka till!!!

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden