• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • Två döttrar och en son
    Annielee skrev 2011-10-11 22:17:16 följande:
    När vi genomgick fertilitetsutredning 2009 så togs sköldkörtelprover på mig. Jag hade ett TSH på 4,2 då men de kommenterade inte att detta skulle vara onormalt på något sätt.

Vi fick prova pergotime i ett halvår utan resultat. Vi gjorde två ivf-försök med dåliga resultat. Efter det läste jag mycket på nätet om sköldkörtel och infertilitet och insåg att detta kanske var vårat problem. Frågade läkarna på ivf kliniken som tog prover som visade att jag också hade TPO-antikroppar på 250, trots detta fick jag inget levaxin utan de gav mig bara kortison och så fick vi göra vårat ivf-försök som också misslyckades.

Efter detta har jag själv sökt upp en kunnig allmänläkare som genast satte in mig på levaxin när han såg mina värden. De senaste värdena var TSH 8,7 samt TPO-antikroppar på över 800....så antar att detta har varit felet hela tiden, vi känner oss så felbehandlade....

Nu står jag på levaxin och vi ska göra nya ivf-försök men nu måste vi bekosta allt själva, trots att vi känner att vi fått fel behandling hela tiden...nu vet vi ju inte om vi kommer lyckas i framtiden heller men vi har nog iallafall mycket bättre chanser nu...

Ville bara berätta våran historia för att andra verkligen skall strida för att få levaxin i tid och inte när ni gjort tre misslyckade ivf försök...rekommendationen om man vill bli gravid är ju att TSH skall ligga under 2.
    Hej Annielee.
    Vi har ju ´"setts" förut här på FL.

Fick ni alltså bara ett enda IVF-försök betalat av ert landsting?

Jag anser ju att ni ska få göra om det försöket gratis eftersom kliniken själv gjort helfel som inte satte in dig på Levaxin när du hade alldels för högt TSH för en bra fertilitet och så höga TPO-antikroppar!Förvånad

Har ni försökt prata med kliniken om detta?

Gör ni några behandlingar nu eller försöker ni själva...?
    Vad ligger dina värden på nu?

Hoppas ni ska få Plus och Baby snart!!       
  • LiaDiza

Alltså jag blöder som en gris! Jag brukar ha en riklig mens men det här är ju löjligt!! Varför är det såhär? Det bara rinner så fort jag ställer mig upp....KAn det vara så att det var ett missfall eller inbillar jag migg?

• Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-12 11:02:05 följande:
    Alltså jag blöder som en gris! Jag brukar ha en riklig mens men det här är ju löjligt!! Varför är det såhär? Det bara rinner så fort jag ställer mig upp....KAn det vara så att det var ett missfall eller inbillar jag migg?

Visst kan det vara ett tidigt missfall. Du fick ju också blödning före de vanliga 12-16 dagarna som perioden efter ÄL brukar vara.

Men tänker också att om du inte haft ägglossning på väldigt länge så har du väl inte heller haft mens på länge.....eller?
    Oregelbunden mens iaf antar jag....?
    Då har ju din livmoderslemhinna lagrats länge och kanske blivit väldigt tjock men näringsfattig.
    Nu när du fått ÄL och dessutom har en bättre hormonfunktion tack vare Levaxin så behöver all gammal slemhinna blöda ut ordentligt så att den sedan kan byggas upp på nytt lagom tjock och ffa näringsrik tack vare ägglossning och rätt hormoner i rätt tidpunkt!

Tror bara det är bra att du blöder ut detta gamla ordentligt alltså.

Men ta du gärna järntillskott nu för det behöver kroppen inför en graviditet!
    Tipsar om receptfria järntabletter som även innehåller folsyra som finns på apoteket.  
  • LiaDiza
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-12 12:37:57 följande:
    Visst kan det vara ett tidigt missfall. Du fick ju också blödning före de vanliga 12-16 dagarna som perioden efter ÄL brukar vara.

Men tänker också att om du inte haft ägglossning på väldigt länge så har du väl inte heller haft mens på länge.....eller?
    Oregelbunden mens iaf antar jag....?
    Då har ju din livmoderslemhinna lagrats länge och kanske blivit väldigt tjock men näringsfattig.
    Nu när du fått ÄL och dessutom har en bättre hormonfunktion tack vare Levaxin så behöver all gammal slemhinna blöda ut ordentligt så att den sedan kan byggas upp på nytt lagom tjock och ffa näringsrik tack vare ägglossning och rätt hormoner i rätt tidpunkt!

Tror bara det är bra att du blöder ut detta gamla ordentligt alltså.

Men ta du gärna järntillskott nu för det behöver kroppen inför en graviditet!
    Tipsar om receptfria järntabletter som även innehåller folsyra som finns på apoteket.  
    Jag har oregelbunden mens och vad jag har förstått så har jag väldigt sällan äl men jag har fortfarande mens varje månad utom ibalnd då det kan gå flera månader emellan (väldigt skumt jag vet...) Jag har ju tagit sprutor för att få äggen att växa och tog sedan en äl-spruta ochn nu har jag som sagt fått mens så jag har inte haft någon gammal slemhinna som legat och växt... Kanske är det så att fsh nivåerna inte har hunnit stabiliseras än och det är därför det inte funkade? Har ätit levaxin i en månad nu...hur lång tid tar det innan det blir normala värden ungefär?
  • LiaDiza

Jag har inte tagit några järntabletter men jag har ätit folsyra sen den 15:e augusti iallafall.

• Gaaaa

Jag har varit hos läkaren och fått levaxin. Han började dosen på 50 mg som jag tycker är mycket. Han varnade också att jag kunde få hjärtklappning och då skulle jag dela tabletten i några dagar och försöka igen.

Jag har sett att det pratats mycket om referensvärdena på TSH och på väldigt många läkarsidor jag hittat så borde det inte finnas för att det är så individuellt. Känner en kvinna som har bättre värden än mig men ändå har konstaterad Hypotyreos.
    På skörldkörtelföreningens hemsida står det att flera fertilitetskliniker i sverige förespråkar att TSH ska ligga på 1,0 om man inte blir gravid.
    Men sedan är det ju självklart att det också är olika från person till person.
    För att lyckas kanske man bara behöver sänka sin vanliga nivå inför planerad graviditet och hålla tummarna.

För mig är det så att jag börjar få åldern emot mig och kan inte hålla på att vänta på att alla utredningar ska bli klara. Och det höll läkaren med mig om så eftersom levaxin inte är skadligt inom en viss tid så startade vi med en gång. Om 2 månader ska jag tillbaka och se om värdet blivit bättre ska ta dem i 6 månader. När tsh ligger vid 1,0 så ska vi försöka på Carlandeska igen

• Annielee
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-12 10:01:01 följande:
    Hej Annielee.
    Vi har ju ´"setts" förut här på FL.

Fick ni alltså bara ett enda IVF-försök betalat av ert landsting?

Jag anser ju att ni ska få göra om det försöket gratis eftersom kliniken själv gjort helfel som inte satte in dig på Levaxin när du hade alldels för högt TSH för en bra fertilitet och så höga TPO-antikroppar!Förvånad

Har ni försökt prata med kliniken om detta?

Gör ni några behandlingar nu eller försöker ni själva...?
    Vad ligger dina värden på nu?

Hoppas ni ska få Plus och Baby snart!!       

Hej! Nej vi har fått tre gratisförsök från landstinget som misslyckats, men det var efter två misslyckade ivf försök som jag själv påpekade för doktorerna att det kanske hade med mitt TSH att göra som redan innan försök nr 1 legat på 4,2. Så inför det tredje och sista betalda landstingsförsöket så fick vi insatt kortison för mina TPO-antikroppar men fortfarande inget levaxin. Och det tredje ivf försöket misslyckades ju också....
    Tycker själv också att vi borde fått nya gratisförsök men kliniken tycker inte att de gjort några fel......man borde kanske egentligen anmäla detta till patientnämden men har inte orkat dra igång en sådan process ännu...
    Just nu ska vi påbörja vårt fjärde ivf-försök...denna gång MED Levaxin så nu hoppas vi att det kan hjälpa! Sist vi kollade var mitt TSH 2,6 men min dos har höjts efter det så hoppas att mitt TSH ligger närmare 1 nu när vi påbörjar hormonbehandlingen...så håll en tumme för oss!

• Två döttrar och en son
    Annielee skrev 2011-10-16 13:05:21 följande:

Hej! Nej vi har fått tre gratisförsök från landstinget som misslyckats, men det var efter två misslyckade ivf försök som jag själv påpekade för doktorerna att det kanske hade med mitt TSH att göra som redan innan försök nr 1 legat på 4,2. Så inför det tredje och sista betalda landstingsförsöket så fick vi insatt kortison för mina TPO-antikroppar men fortfarande inget levaxin. Och det tredje ivf försöket misslyckades ju också....
    Tycker själv också att vi borde fått nya gratisförsök men kliniken tycker inte att de gjort några fel......man borde kanske egentligen anmäla detta till patientnämden men har inte orkat dra igång en sådan process ännu...
    Just nu ska vi påbörja vårt fjärde ivf-försök...denna gång MED Levaxin så nu hoppas vi att det kan hjälpa! Sist vi kollade var mitt TSH 2,6 men min dos har höjts efter det så hoppas att mitt TSH ligger närmare 1 nu när vi påbörjar hormonbehandlingen...så håll en tumme för oss!

Jag håller båda mina tummar för er nu!! Glad

Förstår att det känns väldigt jobbigt att dra igång en process om det....Kräks 
    Drar väl upp en hel del jobbiga minnen också.

Nu vill ni säkert koncentrera er på den behandling ni håller på med och hoppas att det ska bli barn nu! Drömmer
    Jag hoppas verkligen det blir så. {#emotions_dlg.flower}    
  • Annielee
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-16 13:13:40 följande:
    Jag håller båda mina tummar för er nu!! Glad

Förstår att det känns väldigt jobbigt att dra igång en process om det....Kräks 
    Drar väl upp en hel del jobbiga minnen också.

Nu vill ni säkert koncentrera er på den behandling ni håller på med och hoppas att det ska bli barn nu! Drömmer
    Jag hoppas verkligen det blir så. {#emotions_dlg.flower}    
    Jo precis det känns jobbigt att dra igång en sådan grej, men kanske en dag att man orkar men som sagt inte just nu. De verkar iallafall ha ändrat sina rutiner vid kliniken nu så nåt kanske mitt tjat om levaxin bidragit till. Sist jag pratade med dem så sa dem att det var viktigt att mitt TSH var under 2...jaha tänkte jag...synd att det inte var så viktigt de tre första försöken vi gjorde....men men hjälper inte att vara bitter...nu tar vi nya tag och hoppas!!!!!!

Tack för att du håller tummarna för oss! Vill du följa oss så bloggar jag: http://barnlangtan.bloggo.nu/
  • Ester03
    Gaaaa skrev 2011-10-06 12:50:21 följande:

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

Hej, Jag gjorde 10 IVF  och testade positivt endast en gång med det slutade i tidigt missfall. Kliniken brydde sig inte nämnvärt om kolla tyroidvärdena. De kollade en gång i början, men sedan gick det flera år utan koll och värdena kunde ju ändras totalt men det visste vi inget om. Vi bytte sedan klinik och där sa de att jag inte fick göra någon behandling innan jag fick ordning på tyroidvärdena, så jag började medicinera och värdena blev bra efter fyra veckor. Jag blev gravid på första försöket på den nya kliniken. Det var visseligen med äggdonation så det kan ju bero på det, men donatorn var äldre än vad jag var när vi började med IVF. Jag har även högt BMI, mycket högre än innan jag började med IVF, så hormonbehandlingarna är definitivt en bidragande orsak till viktuppgången. Jag kan rekommendera dig att prata med en endokrinolog. Den jag träffade sa att det är många gynekologer som inte känner till kopplingen mellan tyroidvärden och infertilitet och graviditetskomplikationer.
Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden