Sköldkörteln TSH värden
När vi genomgick fertilitetsutredning 2009 så togs sköldkörtelprover på mig. Jag hade ett TSH på 4,2 då men de kommenterade inte att detta skulle vara onormalt på något sätt.
Vi fick prova pergotime i ett halvår utan resultat. Vi gjorde två ivf-försök med dåliga resultat. Efter det läste jag mycket på nätet om sköldkörtel och infertilitet och insåg att detta kanske var vårat problem. Frågade läkarna på ivf kliniken som tog prover som visade att jag också hade TPO-antikroppar på 250, trots detta fick jag inget levaxin utan de gav mig bara kortison och så fick vi göra vårat ivf-försök som också misslyckades.
Efter detta har jag själv sökt upp en kunnig allmänläkare som genast satte in mig på levaxin när han såg mina värden. De senaste värdena var TSH 8,7 samt TPO-antikroppar på över 800....så antar att detta har varit felet hela tiden, vi känner oss så felbehandlade....
Nu står jag på levaxin och vi ska göra nya ivf-försök men nu måste vi bekosta allt själva, trots att vi känner att vi fått fel behandling hela tiden...nu vet vi ju inte om vi kommer lyckas i framtiden heller men vi har nog iallafall mycket bättre chanser nu...
Ville bara berätta våran historia för att andra verkligen skall strida för att få levaxin i tid och inte när ni gjort tre misslyckade ivf försök...rekommendationen om man vill bli gravid är ju att TSH skall ligga under 2.