• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • LiaDiza

Intressant det där med att tsh har fått nya referensvärden. Jag undrade faktiskt över det då jag nyligen fick börja ta levaxin eftersom mitt  tsh ligger på 3.4. Jag tyckte att det kändes konstigt att få levaxin när jag låg innanför ref-värdena men om det är som du säger så är det ju för högt och väldigt rimligt att äta levaxin.

• Gaaaa

Sedan har det varit en studie också där det tog tjejer som aldrig blivit gravid och gav dem levaxin.
    Och nästan alla blev gravida på det försöket...
    Jag ska se till att jag blir en sådan person.

Lägga ut 60 000kr och få sådana gamla värden på kliniken hutlöst!!

• LiaDiza

Jag håller med dig!! Ska också bli en sån tjej Gud va glad jag är att du informerade mig om detta

• Zinfandel

Runt 1,0 är optimalt för graviditet och T4 på 12-16. Kolla era värden ofta och tänk på att de kan svajja om ni tar hormoner!!

• pållan

Jag behandlas med levaxin sedan vår barnlöshetsutredning (oförklarligt barnlösa). Hade TSH 4,0 när jag utreddes. Det tog fyra månader med levaxin för att mitt värde skulle komma ner under nya gränsvärdet för dem som vill bli gravida, alltså under 2,5. När vi gjorde vårt första IVF-försök var det första gången på 3-4 år (kollade upp gamla provsvar) som jag hade ett TSH under 2,5. Vi lyckades på första försöket och nu är jag gravid i vecka 36! Under graviditeten har mitt TSH pendlat mellan 0,6 och 1,7, jag har fått höja dosen ett par gånger för att ha ett stabilt värde runt 1,0.

Jag är övertygad om att levaxinet hjälpte mig att bli gravid och tycker att det är bra att flera uppmärksammar sköldkörtelproblematiken vid barnlöshet. Läkaren som gjorde vår IVF-behandling sa också att de har fått nya forskningsrön om TSH vid barnlöshet och behandlar i högre grad nu. Men TS, de TSH och T4-värden du har nu räknas ju som normala också för den som försöker bli eller är gravid. Det är ju inte heller bra att ta levaxin i onödan, det ökar missfallsrisken på liknande sätt som för låga värden gör, och att få för hög dos sköldkörtelhormon är obehagligt och farligt (jag fick för hög dos ett tag, med hjärtklappning, illamående, svettningar och darrighet som symptom). 

• Två döttrar och en son

De nya referensvärdena är inte särskilt nya.... Har varit så i ca två år iaf.
    Och när graviditet önskas så är det TSH under 2,5 som gäller om man inte tar Levaxin.
    Vid Levaxinbehandling under 2,0. 
    Om man inte tar Levaxin och TSH ligger mellan 2,0 och 2,5 bör man ta  prov och kolla om TPO-antikroppar är förhöjda! Isfl bör TSH-värdet följas och över 2,5 behandlas med Levaxin.

Vi försökte i flera månader för våran 3.a (ja det är normalt men vi hade då innan blivit gravida på 1.a försöket 5 ggr tidigare...) och jag fick tipset att kolla TSH av en släkting (finns ofta hos kvinnor i släkten) som har Hypotyreos pga att jag var trött, frusen och hade dåligt minne. Läste då på om symtom och där stod även: infertilitet, missfall, längre menscykler osv!  Allt stämde på mig. Jag hade även saknat fertila ÄL-flytningar vilket jag alltid haft förut.
    TSH var över 2,5 men fick tjata i flera månader på läkaren och ta upprepade proverprov, bla på antiTPO och det var över 100 och ska vara under 5. Så min sköldkörtel höll på att brytas ner och kroppen hade brist på Tyroxin. 
    Fick äntligen Levaxin i maj-10, lägsta dosen (25 mcg), tog dem i tre veckor = fick ägglossning med riktiga ÄL-flytningar = GRAVID!! Dottern föddes i februari, är nu 7,5 mån och kryper runt för fullt här hemma...Hjärta

Så jag är en av dem som blev gravida direkt med bara lite Levaxin.  

Hoppas det funkar lika bra för er! 

• Två döttrar och en son

Även Prolaktin brukar vara förhöjt när TSH är för högt - och det påverkar ägglossningen negativt...

• LiaDiza

Va härligt att höra din historia!! Jag började äta levaxin för ungefär en månad sen men jag har även pco så jag behöver fortfarande stimuleras med hormoner. I februari tog jag första hormonsprutorna utan resultat, fick inga växande ägg men nu när jag ätit levaxin fick jag ett fint ägg och ägglossning och ska göra ett gravtest om ca två veckor.

• Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-07 09:13:15 följande:
    Va härligt att höra din historia!! Jag började äta levaxin för ungefär en månad sen men jag har även pco så jag behöver fortfarande stimuleras med hormoner. I februari tog jag första hormonsprutorna utan resultat, fick inga växande ägg men nu när jag ätit levaxin fick jag ett fint ägg och ägglossning och ska göra ett gravtest om ca två veckor.

Hoppas & håller tummarna för din skull!!

Ja, Tyroxin påverkar ju som sagt hormoner som styr över äggmognad och ägglossning - så det är nog inte så konstigt om dina ägg svarade bättre när du fått Levaxin....
    Jag anser att betydligt fler kvinnor med svårighet att få barn - inkl de med andra hormonstörningar såsom PCO - borde testas för TSH och antiTPO! 
  • Två döttrar och en son

Vilken dos tar du?

Och kom ihåg; även om det är superbra att få Levaxin mot högt TSH så finns det ju också annat som spelar in ifall det blir befruktning, graviditet och barn.

Tillräckligt många spermier måste kunna penetrera äggskalet och en normal spermie ska sammansmälta med äggkärnan, sedan ska cellerna dela sig i lagom takt och i rätt antal, och denna cellklump ska kläckas och ta sig ur skalet, hitta en bra plats för att fastna i en fin livmoderslemhinna, producera rätt proteiner, bädda in sig djupt och ffa fortsätta att dela sig lagom fort och med alla kromosomer på rätt plats!
    Det är inte såå himla bara alltid det....    

Med andra ord: Det är en slump också och man ska ha lite tur för att bli gravid och få barn.  
    Så om det inte blir graviditet direkt ska du inte misströsta...

Men nu hoppas vi ju för dig!  

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden