• LiaDiza

Sköldkörteln TSH värden

Intressant det där med att tsh har fått nya referensvärden. Jag undrade faktiskt över det då jag nyligen fick börja ta levaxin eftersom mitt  tsh ligger på 3.4. Jag tyckte att det kändes konstigt att få levaxin när jag låg innanför ref-värdena men om det är som du säger så är det ju för högt och väldigt rimligt att äta levaxin.

• LiaDiza

Jag håller med dig!! Ska också bli en sån tjej Gud va glad jag är att du informerade mig om detta

• LiaDiza

Va härligt att höra din historia!! Jag började äta levaxin för ungefär en månad sen men jag har även pco så jag behöver fortfarande stimuleras med hormoner. I februari tog jag första hormonsprutorna utan resultat, fick inga växande ägg men nu när jag ätit levaxin fick jag ett fint ägg och ägglossning och ska göra ett gravtest om ca två veckor.

• LiaDiza
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-07 10:18:12 följande:
    Vilken dos tar du?

Och kom ihåg; även om det är superbra att få Levaxin mot högt TSH så finns det ju också annat som spelar in ifall det blir befruktning, graviditet och barn.

Tillräckligt många spermier måste kunna penetrera äggskalet och en normal spermie ska sammansmälta med äggkärnan, sedan ska cellerna dela sig i lagom takt och i rätt antal, och denna cellklump ska kläckas och ta sig ur skalet, hitta en bra plats för att fastna i en fin livmoderslemhinna, producera rätt proteiner, bädda in sig djupt och ffa fortsätta att dela sig lagom fort och med alla kromosomer på rätt plats!
    Det är inte såå himla bara alltid det....    

Med andra ord: Det är en slump också och man ska ha lite tur för att bli gravid och få barn.  
    Så om det inte blir graviditet direkt ska du inte misströsta...

Men nu hoppas vi ju för dig!  
    OJ! Det var mycket information och en hel del massa info som jag aldrig vetat om! Tack SNÄLLA du/ni för att ni berättat! Jag tar just nu 100mg levaxin...hoppas det blir en bra dos =)
  • LiaDiza

Nej jag hade inte mer än 3,4...vet inte exakt när jag ska lämna nytt prov. På vad sätt kan det bli dåligt om tsh blir för lågt?

• LiaDiza

Så kom den där förbannade mensen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! VARFÖR???????!!!!

• LiaDiza

Nej det tror jag verkligen inte. Jag tog ägglossningssprutan för 12 dagar sen så då kan det väl inte vara en nidis? Eller tänker jag fel? Jag blöder typ som vanligt också. Inte får jag börja med sprutorna nu heller utan jag måste vänta en månad till tills nästa mens liksom...det är så drygt och jag är så ledsen!!

• LiaDiza
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 13:47:57 följande:
    Nej då är det ju försent för att vara en nidblödning.
    Gjorde den kopplingen eftersom du den 7/10 skrev att du skulle testa om två veckor....

Himla ledsamt.... Förstår du är besviken.   

Men du vet att du fick ägglossning nu iaf? 
    När fick du ÄL då om du tog sprutan för 12 dagar sen?
    En-två dagar efter den eller...?
    Lämnade du inget progesteronprov efter en vecka?

Då hade du en lutealfas på 10-11 dagar alltså...?
    Lite kort kanske....

När ska du tala med din läkare?
    Har du hört dig för om Levaxindosen på 100 mcg?   

Jag antar att jag fick äl...det ska man väl få av sprutan eller har jag missat något? Jag kände då iallafall en massa symtom och det var som att ha foglossning. Jag har inte lämnat något prov..det har min läkare inte sagt något om. Är det något fel om lutealfasen är kort eller vad? Jag känner mig inte särskilt insatt...min läkare svarar inte mycket på mina frågor och jag vet inte vart jag ska hitta information...du verkar vara väldigt kunnig! När det gäller medicineringen så har jag sänkt till 50, det var jag som hade missförstått =/ Min mamma och mormor tar 125 och 100 och vi pratade och då fattade jag det som att jag skulle ta lika som mamma...vet inte hur fan jag kunde missa det...hoppas det inte är någon fara men nu äter jag som sagt 50. Jag får inte prata med läkaren, bara sekreteraren och hon sa att jag ska vänta till på måndag nästa vecka och ta gravtest då som min läkare sagt att jag skulle och sen får jag höra av mig vid nästa mens. Känner mig något otrygg med hela situationen nu faktiskt =/
  • LiaDiza
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 14:31:12 följande:
    Jo men då fick du säkert ÄL.
    Progesteronprov kan man få lämna ca en vecka efter beräknad ÄL för att kunna slå fast, genom vilken nivå det ligger på, om ÄL verkligen har skett.
    Lutealfasen mellan ägglossning och mens brukar i genomsnitt vara ca 14 dagar, men 12-16 dgr är vanligt. Vet iaf att mindre än 10 dagar mellan ägglossning till nästa blödning är för kort. Är tyvärr inte så insatt i exakt varför men det är inte så bra iaf. Så 10-11 dgr är ju lite kort men det kan vara tillfälligt. Om det blir väldigt tidigt missfall så kan också blödning komma före beräknad mens... Har hänt mig en gång.

Det där med dos på Levaxin beror ju på hur högt TSH man har och i början ska man alltid börja lågt. Jag har aldrig hört om någon som från början startat med mer än 50 mcg.  Men kanske en del....
    Tror det är bra att du sänkt till 50 om du inte hade mer än 3,4 i TSH.
    Men vilken dosering gav läkaren dig?   

Tänk på att om detta var din första ÄL på länge så är ju bara det någonting att glädjas över!
    Det betyder ju att ni har chanser iaf.

Även normalfertila par med regelbunden ägglossning varje månad får ju ofta försöka i ett halvår - ett år innan det blir graviditet....Cool 

Och låg du nu också för högt i Levaxin som du precis börjat med så är det nog mycket bättre att du ger din kropp lite tid att vänja sig vid en gradvis höjd ämnesomsättning.  
    Du har rätt, ska försöka komma ur den här svackan och istället försöka minnas hur glada vi var som faktiskt lyckades få äggen att växa så att jag fick ta äl-sprutan =) Min läkare hade givit mig en ordination på 50 och jag hade som sagt missförstått...fattar inte att jag inte såg det på burken?!! Ja ja men nu ska det väl förhoppningsvis rätta till sig. Tack för att du ger mig så mycket info, känns så skönt att ha det här forumet för det är många här som kan svara på en massa frågor...sånt som tyvärr min läkare inte svarar på! Tack!
Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden