Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Sköldkörteln TSH värden

De nya referensvärdena är inte särskilt nya.... Har varit så i ca två år iaf.
    Och när graviditet önskas så är det TSH under 2,5 som gäller om man inte tar Levaxin.
    Vid Levaxinbehandling under 2,0. 
    Om man inte tar Levaxin och TSH ligger mellan 2,0 och 2,5 bör man ta  prov och kolla om TPO-antikroppar är förhöjda! Isfl bör TSH-värdet följas och över 2,5 behandlas med Levaxin.

Vi försökte i flera månader för våran 3.a (ja det är normalt men vi hade då innan blivit gravida på 1.a försöket 5 ggr tidigare...) och jag fick tipset att kolla TSH av en släkting (finns ofta hos kvinnor i släkten) som har Hypotyreos pga att jag var trött, frusen och hade dåligt minne. Läste då på om symtom och där stod även: infertilitet, missfall, längre menscykler osv!  Allt stämde på mig. Jag hade även saknat fertila ÄL-flytningar vilket jag alltid haft förut.
    TSH var över 2,5 men fick tjata i flera månader på läkaren och ta upprepade proverprov, bla på antiTPO och det var över 100 och ska vara under 5. Så min sköldkörtel höll på att brytas ner och kroppen hade brist på Tyroxin. 
    Fick äntligen Levaxin i maj-10, lägsta dosen (25 mcg), tog dem i tre veckor = fick ägglossning med riktiga ÄL-flytningar = GRAVID!! Dottern föddes i februari, är nu 7,5 mån och kryper runt för fullt här hemma...Hjärta

Så jag är en av dem som blev gravida direkt med bara lite Levaxin.  

Hoppas det funkar lika bra för er! 

• Två döttrar och en son

Även Prolaktin brukar vara förhöjt när TSH är för högt - och det påverkar ägglossningen negativt...

• Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-07 09:13:15 följande:
    Va härligt att höra din historia!! Jag började äta levaxin för ungefär en månad sen men jag har även pco så jag behöver fortfarande stimuleras med hormoner. I februari tog jag första hormonsprutorna utan resultat, fick inga växande ägg men nu när jag ätit levaxin fick jag ett fint ägg och ägglossning och ska göra ett gravtest om ca två veckor.

Hoppas & håller tummarna för din skull!!

Ja, Tyroxin påverkar ju som sagt hormoner som styr över äggmognad och ägglossning - så det är nog inte så konstigt om dina ägg svarade bättre när du fått Levaxin....
    Jag anser att betydligt fler kvinnor med svårighet att få barn - inkl de med andra hormonstörningar såsom PCO - borde testas för TSH och antiTPO! 
  • Två döttrar och en son

Vilken dos tar du?

Och kom ihåg; även om det är superbra att få Levaxin mot högt TSH så finns det ju också annat som spelar in ifall det blir befruktning, graviditet och barn.

Tillräckligt många spermier måste kunna penetrera äggskalet och en normal spermie ska sammansmälta med äggkärnan, sedan ska cellerna dela sig i lagom takt och i rätt antal, och denna cellklump ska kläckas och ta sig ur skalet, hitta en bra plats för att fastna i en fin livmoderslemhinna, producera rätt proteiner, bädda in sig djupt och ffa fortsätta att dela sig lagom fort och med alla kromosomer på rätt plats!
    Det är inte såå himla bara alltid det....    

Med andra ord: Det är en slump också och man ska ha lite tur för att bli gravid och få barn.  
    Så om det inte blir graviditet direkt ska du inte misströsta...

Men nu hoppas vi ju för dig!  

• Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-07 11:13:16 följande:
    OJ! Det var mycket information och en hel del massa info som jag aldrig vetat om! Tack SNÄLLA du/ni för att ni berättat! Jag tar just nu 100mg levaxin...hoppas det blir en bra dos =)
    Vad bra.

Men du hade 3,4 i TSH eller...?
    Tycker 100 mcg låter väl mycket isåfall....Förvånad

Är detta din första dos eller har du fått en lägre dos från början?    

Man brukar börja på en låg dos och sedan eventuellt trappa upp långsamt. Annars kan man få jobbiga symtom som hjärtklappning t ex och TSH kan bli för lågt också och det är inte heller bra. 
    Kroppen måste få vänja sig vid en annan tyroxin-nivå långsamt.

Jag hade också 3,4 tror jag vid sista provtagningen när jag fick Levaxin. Och jag fick bara 25 mcg - och märkte skillnad direkt på hur jag mådde och på fertiliteten - och blev ju gravid!

Hade du verkligen inte mer än 3,4 i TSH??

När ska du lämna nytt prov?   
  • Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-07 13:26:46 följande:
    Nej jag hade inte mer än 3,4...vet inte exakt när jag ska lämna nytt prov. På vad sätt kan det bli dåligt om tsh blir för lågt?

Ärligt - jag tycker du ska sänka din dos då till åtminstone 50 mcg....
    Det är ju för hög dos för bara 3,4 i TSH.

Vem har skrivit ut Levaxin åt dig och gett dig den dosen?

Om du blir gravid så ska du lämna nya nytt prov direkt och då kan du höja dosen ett snäpp.
    Man brukar börja lågt och sedan om det behövs höja med 25 mcg åt gången, med minst 4-6 veckor emellan.

Ja för det första så blir det en stress för hela kroppen att plötsligt få en väldig förhöjning av Tyroxin. Bl a så kan det lätt påverka hjärtrytmen... så det är ju inget att bara kasta i sig hur som helst!
    Sen så kan det bli så låga värden att det går över i hypertyreos istället och då går kroppen på högvarv och det kan också ge fertilitetsproblem och ffa stor risk för missfall.    

Tala snarast med den läkare som gett dig den dosen och fråga om det verkligen är rätt att du börjar så högt direkt och att du ju bara hade TSH på 3,4....!
  • Två döttrar och en son
    pållan skrev 2011-10-07 16:46:25 följande:
    Tycker också att 100 mg låter högt för ett TSH på 3,4. Jag hade TSH 4,0 när jag började behandlas med levaxin och fick först bara 25 mg, höjde sedan till 50. Med 50 mg stabiliserades mitt TSH tills jag började fertilitetsbehandlingen, då fick jag efter ett tag höja igen till 75 mg. Och nu under graviditeten har jag fått höja en gång till, till 100 mg. Men det är alltså gradvisa höjningar under över ett år. Att få för lågt TSH är inte bra, lika farligt för kroppen och fertiliteten som att ha för högt värde. 

Mmm, precis.
    Jag började ju också på 25 mcg vid TSH 3,4. Blev gravid efter 3 veckor, testade + efter ca 5 veckor, lämnade nytt prov som visade på 2,5 och höjde till 50 mcg. Fick sedan också höja en gång till 75 mcg och ett tag upp till 100 men fick bl a hjärtklappning och en obehagskänsla så gick ner till 75 igen. När jag fött gick jag ner till startdosen 25 mcg direkt. Lämnade nya prover efter tre mån som var över 3 nånting så höjde då till 50 mcg och då hade det också gått ganska exakt ett år sedan jag började med Levaxin.

LiaDiza: Hur länge har du tagit 100 mcg Levaxin?
    Och är det verkligen din första dos??

• Två döttrar och en son
    Pimpinellan skrev 2011-10-07 18:54:54 följande:
    Jag började på 25-hjälpte inte alls mot TSH 3,5. Höjde till 50-funkade ett tag,men fick höja till 75 som jag tar sen minst två år tillbaks och ligger konstant på runt 1,0. När man sprutar måste man höja dosen-hormonerna gör att TSH går upp.

Okej.
    Du har nog rätt! Vet att jag hört från annat håll också att hormonbehandlingar inför t ex IVF höjer TSH...

Tyckte bara att det lät så väldigt högt att börja med 100 mcg - innan man ens blivit gravid.  
  • Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-10 08:47:17 följande:
    Så kom den där förbannade mensen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! VARFÖR???????!!!!

Men för tre dagar sen skrev du ju att du skulle ta gravtest om två veckor....
    Hur kan du då ha fått mens nu?? 
    Är det inte en nidationsblödning istället tror du...? Obestämd

• Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-10 13:34:35 följande:
    Nej det tror jag verkligen inte. Jag tog ägglossningssprutan för 12 dagar sen så då kan det väl inte vara en nidis? Eller tänker jag fel? Jag blöder typ som vanligt också. Inte får jag börja med sprutorna nu heller utan jag måste vänta en månad till tills nästa mens liksom...det är så drygt och jag är så ledsen!!

Nej då är det ju försent för att vara en nidblödning.
    Gjorde den kopplingen eftersom du den 7/10 skrev att du skulle testa om två veckor....

Himla ledsamt.... Förstår du är besviken.   

Men du vet att du fick ägglossning nu iaf? 
    När fick du ÄL då om du tog sprutan för 12 dagar sen?
    En-två dagar efter den eller...?
    Lämnade du inget progesteronprov efter en vecka?

Då hade du en lutealfas på 10-11 dagar alltså...?
    Lite kort kanske....

När ska du tala med din läkare?
    Har du hört dig för om Levaxindosen på 100 mcg?   

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden