Sköldkörteln TSH värden
De nya referensvärdena är inte särskilt nya.... Har varit så i ca två år iaf.
Och när graviditet önskas så är det TSH under 2,5 som gäller om man inte tar Levaxin.
Vid Levaxinbehandling under 2,0.
Om man inte tar Levaxin och TSH ligger mellan 2,0 och 2,5 bör man ta prov och kolla om TPO-antikroppar är förhöjda! Isfl bör TSH-värdet följas och över 2,5 behandlas med Levaxin.
Vi försökte i flera månader för våran 3.a (ja det är normalt men vi hade då innan blivit gravida på 1.a försöket 5 ggr tidigare...) och jag fick tipset att kolla TSH av en släkting (finns ofta hos kvinnor i släkten) som har Hypotyreos pga att jag var trött, frusen och hade dåligt minne. Läste då på om symtom och där stod även: infertilitet, missfall, längre menscykler osv! Allt stämde på mig. Jag hade även saknat fertila ÄL-flytningar vilket jag alltid haft förut.
TSH var över 2,5 men fick tjata i flera månader på läkaren och ta upprepade proverprov, bla på antiTPO och det var över 100 och ska vara under 5. Så min sköldkörtel höll på att brytas ner och kroppen hade brist på Tyroxin.
Fick äntligen Levaxin i maj-10, lägsta dosen (25 mcg), tog dem i tre veckor = fick ägglossning med riktiga ÄL-flytningar = GRAVID!! Dottern föddes i februari, är nu 7,5 mån och kryper runt för fullt här hemma...
Så jag är en av dem som blev gravida direkt med bara lite Levaxin.
Hoppas det funkar lika bra för er!