• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • LiaDiza

Förstår att ni blir upprörda tjejer! Det är inte kul när de gör så mycket fel, ja visst är de människor och kan göra fel de med men ibland är det bara för galet!! Mitt TSH ligger på 0.7 nu så nu hoppas jag att det i kombination med en fortsatt viktminskning kan få mig att bli gravid =)

• Skytten

Måste förresten bara berätta att jag tog nytt TSH-prov och nu var det 1,8! Sjunkit från 2,4 på mindre än en månad. Jag undrar om det är akupunkturen som kan ha hjälpt till?
    Mitt T4 var 9. Som jag har förstått är det lite lågt. Någon med en åsikt om det? 

• Annielee

Skytten; kul att du gillade min blogg. T4 på 9 låter lite lågt men det kommer säkert öka i takt med att ditt TSH sjunker. Tror det ska ligga mellan 12-22. Försöker ni bli gravida också?

• Skytten

Annielee - ja, vi försöker få ett syskon till vår son. Har jobbat på det i tre år och gjort ivf men misslyckats. Och nu är vi inne på sista två frysförsöken innan vi ger upp. Jag är 40 år....
    Jag ska prata med läkarna på kliniken om mitt T4 - få se vad de säger. Tydligen kan man mäta på olika sätt. Jag har hört att ett refvärde är 8-14 och i så fall ligger jag i normalspannet.

• F r u B1
    Gaaaa skrev 2012-02-20 15:06:47 följande:
    Har du tagit om TSH värdet utan att få levaxin??
    Låter konstigt tänk på att det ska ligga runt 1,0 när man försöker bli gravid...
    Nu har jag fått svar på mina prover igen och det visade sig att både prolaktin och TSH fortfarade var "något högt" han skrev inte vad det låg på denna gången. Förra gången så låg TSH på 3,2.
    Så nu har jag fått utskrivet levaxin 25.
    Är väldigt hoppfull att detta ska fungera nu:) Tänk om detta är det enda som behöver rättas till för att vi ska få ett pluss?:) vågar nästan inte ens tänka tanken.
    Vi ska inte ropa hej ännu..vi väntar med spänning på provsvaren på gubbens simmare....
  • Kattflickan

Det är bra lustigt. Jag hade förut TSH på 3,97. Läkaren på fertilitetsenheten tyckte det var lite förhöjt och jag skulle därför ta om provet. Tog om provet och hade 3,5. Jag undrade om jag inte skulle få levaxin, för jag hade hört att man helst skulle ha under 2.0 om man ska bli gravid. 

Då berättade han att det gjorts studier som visade att riktvärdet 4.0 räcker även om man önskar bli gravid. De kommer att höja sina riktvärden snart (nu har de kanske redan gjort det) till 4.0 att gälla även när en kvinna ska bli gravid . Och det här är inget litet sjukhus, det är Akademiska i Uppsala. Eftersom jag även går på Karolinska så tog jag upp det här där och de höll med, verkade som om de också kommer att ändra riktvärdena, uppåt! Enda anledningen att ge levaxin är om antikropparna är förhöjda.

Så ska man tro på detta så har inte ni som har under 4,0 och normala värden för antikropparna någon anledning till att ta levaxin.   

Jag har varit gravid 3 ggr på lite mer än ett år. En av dessa blev missfall men inte de två övriga. Det har varit andra problem som gjort att vi avbrytit graviditeterna. Så det verkar inte ha varit svårt för mig att bli gravid trots förhöjt TSH.

Millan 

• Gaaaa
    Annielee skrev 2012-02-25 15:19:44 följande:
    Skytten; kul att du gillade min blogg. T4 på 9 låter lite lågt men det kommer säkert öka i takt med att ditt TSH sjunker. Tror det ska ligga mellan 12-22. Försöker ni bli gravida också?
    Jag har läst att man inte ska bry sig om T4 när man tar levaxin. utan enbart kocentrera sig på TSH värdet...
  • Lillstoran

Är gärna med här o läser skriver detta inlägg så jag läggs till i listan.

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden