• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • Två döttrar och en son
    Annielee skrev 2012-02-22 11:34:34 följande:
    Vet ej om det är någon i den här tråden som också har hypotyreos som jag...tycker att jag fick så konstig dosering av levaxin av den nya läkaren sist. Förra gången var mitt TSH 0,33 och de tyckte att det var lite väl lågt så jag fick sänka min dosering från 600 mikrogram/vecka till 525 mikrogram/vecka.

Ny kontroll förra veckan visade TSH 0,79 vilket jag tyckte var ett väldigt bra värde, doktorn däremot tyckte att jag skulle höja levaxindosen till 700 mikrogram/vecka.....alltså högre dos än vad jag hade när jag fick ett TSH på 0,33??? Tycker det låter väldigt märkligt...jag undrar liksom vad hon vill att jag ska ha för TSH...om hon tycker 0,33 är f¨ör lågt och 0,79 för högt?

I somras när jag åt den levaxindosen hon nu rekommenderat blev jag hyper och fick söka akut för hjärtklappning....
    Hur som helst har jag inte vågat äta den nya doseringen innan jag fått diskutera detta med doktorn, har fått en telefontid med henne nu på fredag...           

Missförstånd någonstans kanske?
    0,79 är ju riktigt lågt och jag hade aldrig höjt dosen då!
    Avvakta och ta bara den dos du har nu, och på fredag berättar du hur det varit och är för doktorn så hon verkligen hör vad du säger och kan kontrollera med labbresultaten. Jag tror Dr har blandat ihop något här.... inte bra isåfall. Tur att du har koll själv! Det måste man ju tydligen ha...
  • Annielee

Jo det känns som hon blandat ihop nåt den doktorn...ska bli intressant på fredag hur hon resonerar.
    Jo visst är det så att man måste ha koll själv, själv jobbar jag som sjuksköterska så är ju lite insatt. Men blir rädd när jag tänker på vad som händer med de som får sådana här ordinationer och inte är insatta...de utsätts ju för livsfara. På samma sätt som jag tidigare blev ordinerad penicillin fast jag är jätteallergisk mot det och hade påtalat det....ja inte kan man lita på sjukvården...tragiskt att säga...men så är det ju tyvärr.

• Gaaaa

Som det står på svenskaskölkörtelnsföreningen.se att man ska ligga på 1,0 när man har problem att bli gravid.
    Jag skulle fortsätta med den dos du tog från början om du inte mådde dåligt.
    Det jag läst är att när man har hypotyreos så ska man sänka så mycket som möjligt.

Läkare kan inte TSH värden!! Det är jätte få som uppdaterar sig med de nya referensvärdet.

Ju högre Tsh man har desto längre tid tror jag kroppen behöver för att återanpassa sig till det normala.
    Så stressan inte med dina ägg i frysen!!
    Vet att det kan ta en person ca 1 år att bli gravid på levaxin.

Jag väntade 4 månader och skillnaden med de förra gångerna är att ägget faktiskt fäste, men släppte väldigt tidigt. men det fäste
    Så nu har jag provat 2 ggr med lågt TSH och blivit gravid 2 ggr..

• LiaDiza

Ja man måste ha koll själv, något som faktiskt gör mig upprörd!! Jag är också sjuksköterska och ibland får man faktiskt hålla noga koll på läkarna så de inte tabbar sig!!

• Skytten

Tusen tack för era svar! Då ska jag ta itu med mina läkare angående mitt värde. Jag blir så irriterad över att de hela tiden sagt att mitt värde är normalt när det inte är det i ett fertilitetssammanhang.

• Annielee

Fick svar av min läkare i dag och mörkrädd Blir man när man gång på gång får det bekräftat...det finns så många inkompetenta läkare ute i vården...jag förstår så klart att de är människor och kan göra misstag...men hur många misstag får man göra och hur många liv tar de och hur mycket lidande orsakar det...

Pratade alltså med min läkare i morse angående mitt sköldkörtelvärde. Sista uppmätta värde på TSH för mig var 0,74. Då säger dr att det är väldigt pressat ännu(lågt) så vi höjer din dos levaxin....
    Vänta nu säger jag...om man höjer levaxindosen så blir ju TSH värdet ännu lägre och ännu mer pressat???
    Vänta nu säger hon och tänker en stund och bekräftar det jag precis sagt... Tar tillbaka det hon sagt om dosering. Dessutom har hon tydligen skickat hem ett brev där detta står svart på vitt....hennes felaktiga dosering alltså. Hon låter lite orolig(rädd för anmälan?) och säger: släng det där brevet när det kommer.....

Alltså jag blir rädd när sånt här händer....tänk om hon ger samma ordination till en gammal människa som ej är insatt i sjukvården?? Hemskt är det, arg blir jag...egentligen borde man anmäla. Jag har många grejer jag skulle kunna anmäla....om jag hittar ork och motivation ska jag göra det för så här får det inte vara.

• Skytten

Men vilken korkad läkare. Släng INTE brevet. Kopiera det och skicka det till chefen på kliniken och gör en anmälan till Socialstyrelsen. 

• Två döttrar och en son
    Annielee skrev 2012-02-24 09:27:41 följande:
    Fick svar av min läkare i dag och mörkrädd Blir man när man gång på gång får det bekräftat...det finns så många inkompetenta läkare ute i vården...jag förstår så klart att de är människor och kan göra misstag...men hur många misstag får man göra och hur många liv tar de och hur mycket lidande orsakar det...

Pratade alltså med min läkare i morse angående mitt sköldkörtelvärde. Sista uppmätta värde på TSH för mig var 0,74. Då säger dr att det är väldigt pressat ännu(lågt) så vi höjer din dos levaxin....
    Vänta nu säger jag...om man höjer levaxindosen så blir ju TSH värdet ännu lägre och ännu mer pressat???
    Vänta nu säger hon och tänker en stund och bekräftar det jag precis sagt... Tar tillbaka det hon sagt om dosering. Dessutom har hon tydligen skickat hem ett brev där detta står svart på vitt....hennes felaktiga dosering alltså. Hon låter lite orolig(rädd för anmälan?) och säger: släng det där brevet när det kommer.....

Alltså jag blir rädd när sånt här händer....tänk om hon ger samma ordination till en gammal människa som ej är insatt i sjukvården?? Hemskt är det, arg blir jag...egentligen borde man anmäla. Jag har många grejer jag skulle kunna anmäla....om jag hittar ork och motivation ska jag göra det för så här får det inte vara.
    Totalt oförsvarligt!!
    Om man som läkare inte vet att en höjd levaxindos sänker TSH så bör man få sin läkarlegitimation indragen!
  • Två döttrar och en son

Anmäl Annielee!!
    Tänk på att denna inkompetens kan drabba andra allvarligt. 

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden