• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • LiaDiza

Har du hört det ofta? Hur länge har du ätit levaxin? Har dina värden gått ner? Vad hade du från början för värden? Hahaha nu fick du tusen frågor =)

• Gaaaa

Jag har bara tagit levaxin en månad ca. Jag hade 1,7 TSH värde. Jag ska tillbax till läkaren i mitten av dec och ta nya prover. Sedan blir det nytt IVF i Januari om allt ser ut som jag vill

• Gaaaa

Frågan är ju vad som är högt för min kropp.
    Jag hade läst att det kan vara svårt att bli gravid om man ligger på över 1,0. Så jag fick med en läkare på detta + att jag har många symtom.
    Jag har fått livet åter så jag har hypotyreos...

• LiaDiza
    Gaaaa skrev 2011-11-10 16:41:13 följande:
    Frågan är ju vad som är högt för min kropp.
    Jag hade läst att det kan vara svårt att bli gravid om man ligger på över 1,0. Så jag fick med en läkare på detta + att jag har många symtom.
    Jag har fått livet åter så jag har hypotyreos...
    Okej, jag du har säkert rätt!! Men då vill han alltså se ett värde på under 1.0 då?
  • Gaaaa

Jag vill det Skulle inte förvåna mig om han inte vill det för att han ska ha rätt.
    Fast jag tror att TSH sjunker i vilket fall som helst med levaxinet...

• Gaaaa

Nej det har jag inte.
    Tycker helt klart att det räcker med det jag har
    Varför kan man bara inte vara som alla andra. Prutta ut ungar till höger och vänster och vara helt frisk....?

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden