• Annielee

Sköldkörteln TSH värden

När vi genomgick fertilitetsutredning 2009 så togs sköldkörtelprover på mig. Jag hade ett TSH på 4,2 då men de kommenterade inte att detta skulle vara onormalt på något sätt.

Vi fick prova pergotime i ett halvår utan resultat. Vi gjorde två ivf-försök med dåliga resultat. Efter det läste jag mycket på nätet om sköldkörtel och infertilitet och insåg att detta kanske var vårat problem. Frågade läkarna på ivf kliniken som tog prover som visade att jag också hade TPO-antikroppar på 250, trots detta fick jag inget levaxin utan de gav mig bara kortison och så fick vi göra vårat ivf-försök som också misslyckades.

Efter detta har jag själv sökt upp en kunnig allmänläkare som genast satte in mig på levaxin när han såg mina värden. De senaste värdena var TSH 8,7 samt TPO-antikroppar på över 800....så antar att detta har varit felet hela tiden, vi känner oss så felbehandlade....

Nu står jag på levaxin och vi ska göra nya ivf-försök men nu måste vi bekosta allt själva, trots att vi känner att vi fått fel behandling hela tiden...nu vet vi ju inte om vi kommer lyckas i framtiden heller men vi har nog iallafall mycket bättre chanser nu...

Ville bara berätta våran historia för att andra verkligen skall strida för att få levaxin i tid och inte när ni gjort tre misslyckade ivf försök...rekommendationen om man vill bli gravid är ju att TSH skall ligga under 2.

• Annielee
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-12 10:01:01 följande:
    Hej Annielee.
    Vi har ju ´"setts" förut här på FL.

Fick ni alltså bara ett enda IVF-försök betalat av ert landsting?

Jag anser ju att ni ska få göra om det försöket gratis eftersom kliniken själv gjort helfel som inte satte in dig på Levaxin när du hade alldels för högt TSH för en bra fertilitet och så höga TPO-antikroppar!Förvånad

Har ni försökt prata med kliniken om detta?

Gör ni några behandlingar nu eller försöker ni själva...?
    Vad ligger dina värden på nu?

Hoppas ni ska få Plus och Baby snart!!       

Hej! Nej vi har fått tre gratisförsök från landstinget som misslyckats, men det var efter två misslyckade ivf försök som jag själv påpekade för doktorerna att det kanske hade med mitt TSH att göra som redan innan försök nr 1 legat på 4,2. Så inför det tredje och sista betalda landstingsförsöket så fick vi insatt kortison för mina TPO-antikroppar men fortfarande inget levaxin. Och det tredje ivf försöket misslyckades ju också....
    Tycker själv också att vi borde fått nya gratisförsök men kliniken tycker inte att de gjort några fel......man borde kanske egentligen anmäla detta till patientnämden men har inte orkat dra igång en sådan process ännu...
    Just nu ska vi påbörja vårt fjärde ivf-försök...denna gång MED Levaxin så nu hoppas vi att det kan hjälpa! Sist vi kollade var mitt TSH 2,6 men min dos har höjts efter det så hoppas att mitt TSH ligger närmare 1 nu när vi påbörjar hormonbehandlingen...så håll en tumme för oss!

• Annielee
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-16 13:13:40 följande:
    Jag håller båda mina tummar för er nu!! Glad

Förstår att det känns väldigt jobbigt att dra igång en process om det....Kräks 
    Drar väl upp en hel del jobbiga minnen också.

Nu vill ni säkert koncentrera er på den behandling ni håller på med och hoppas att det ska bli barn nu! Drömmer
    Jag hoppas verkligen det blir så. {#emotions_dlg.flower}    
    Jo precis det känns jobbigt att dra igång en sådan grej, men kanske en dag att man orkar men som sagt inte just nu. De verkar iallafall ha ändrat sina rutiner vid kliniken nu så nåt kanske mitt tjat om levaxin bidragit till. Sist jag pratade med dem så sa dem att det var viktigt att mitt TSH var under 2...jaha tänkte jag...synd att det inte var så viktigt de tre första försöken vi gjorde....men men hjälper inte att vara bitter...nu tar vi nya tag och hoppas!!!!!!

Tack för att du håller tummarna för oss! Vill du följa oss så bloggar jag: http://barnlangtan.bloggo.nu/
  • Annielee

Jag har gjort tre Ivf som misslyckats, nu fjärde Ivf har vi fått plus, tror att det är tack vare levaxinet! (som jag ej åt de tre första misslyckade försöken)

• Annielee

Varsegod och lycka till! Håller ni på med något försök eller försöker ni på egen hand?

• Annielee

Tack! TSH vid sprutstart var 1,3 tror jag och sedan kollade de vid äggplock men har ej fått resultatet så antar det var bra. Sen tog jag prov i dag men får svar på måndag.

• Annielee

Jag åt progynon detta försök, eller äter fortfarande.... Jag har mått bra men kan inte säga hur det påverkar TSH om det är det du funderar på? Får svar TSH på måndag.

• Annielee

Var hos barnmorskan i dag och berättade att jag åt levaxin och hon sa att de kollade TSH endast 3 ggr under graviditeten, är det så för er andra? Jag tycker det låter så lite med tanke på hur viktigt det är och med tanke på att jag är nyinsatt.....

• Annielee

Oki ska be min sköldkörteldr skriva nåt provtagningsschema åt dem så det blir ordentligt. Vill ju verkligen inte att nåt ska gå fel nu.... Har ju kämpat så länge för att ens bli gravid.

• Annielee
    Två döttrar och en son skrev 2011-11-21 22:56:27 följande:
    Det tycker jag du gör rätt i!

Har du berättat för barnmorskan om hur länge ni försökt få barn och allt ni fått gå igenom...?  

Självklart är det viktigt att kolla dina värden, om det så skulle vara enbart för att du ska kunna känna dig lugn tom.

Har du bra värden nu då?

Hu mycket Levaxin får du ta nu?

Vilken vecka är du i?
    Vad underbart att ni äntligen fick bli gravida! Solig
    Ja man vill ju verkligen inte misslyckas nu på grund av att de inte kollar TSH tillräckligt ofta...
    Vi berättade hur länge vi försökt och hur många provrörsbefruktningar vi gjort men det känns inte som de verkligen förstår vilken möda man lagt ner och vilken stor grej det är....går nog inte att förstå om man ej gått i genom det själv...
    Sist jag kollade hade jag TSH 2,2...då höjde de min dos till 100mikrogram 3 dagar i veckan och 75 mikrogram resterande dagar. Ska till barnmorskan i morgon och kolla TSH igen så då får vi se hur det ligger.
    Jag har inte kommit så långt i graviditeten, bara på v.5+4 men det är ju som sagt längre än vi någonsin kommit...rekord! Hoppas bara att det är något där inne...tycker symtomen avtagit lite senaste dagarna och då blir man orolig.....men ingen blödning ännu iaf....håller tummarna....
  • Annielee

Vet ej om det är någon i den här tråden som också har hypotyreos som jag...tycker att jag fick så konstig dosering av levaxin av den nya läkaren sist. Förra gången var mitt TSH 0,33 och de tyckte att det var lite väl lågt så jag fick sänka min dosering från 600 mikrogram/vecka till 525 mikrogram/vecka.

Ny kontroll förra veckan visade TSH 0,79 vilket jag tyckte var ett väldigt bra värde, doktorn däremot tyckte att jag skulle höja levaxindosen till 700 mikrogram/vecka.....alltså högre dos än vad jag hade när jag fick ett TSH på 0,33??? Tycker det låter väldigt märkligt...jag undrar liksom vad hon vill att jag ska ha för TSH...om hon tycker 0,33 är f¨ör lågt och 0,79 för högt?

I somras när jag åt den levaxindosen hon nu rekommenderat blev jag hyper och fick söka akut för hjärtklappning....
    Hur som helst har jag inte vågat äta den nya doseringen innan jag fått diskutera detta med doktorn, har fått en telefontid med henne nu på fredag...           

• Annielee

Alltså doseringen jag skrivit är per vecka, skrev den så eftersom jag haft varannan dag dosering...alternerat mellan 75/dag och 100/dag...

• Annielee
    Skytten skrev 2012-02-22 12:39:55 följande:
    Hej!

Jag skulle vilja fråga er en sak. Jag har gjort en ET och en FET och har två frysta ägg kvar men har valt att inte sätta in dem innan jag utretts med en massa prover (ang immunitet och blodkoagulering mm).
    Nu i sista provsvängen så fick jag veta att mitt TSH var 2,4. Nu ska de kolla T3, T4 och TPO för att fatta ett beslut. Mitt problem är att jag får så olika besked från olika läkare. En del säger att jag borde medicinera med levaxin för att komma under 2, andra menar att det inte behövs och en sköldkörtelexpert sa följande:
    Om ditt värde hade varit över 4 hade jag medicinerat för att få ner dig till 1-2, men när värdet är 2,4 skulle jag inte medicinera. Jag fick svaret på mejl så jag har nu frågat vad skillnaden är men inte fått svar. Undrar om någon här vet. Jag tänker mig att det viktigaste är väl vad värdet är när man försöker bli gravid? Och inte vad grundvärdet var.
    Vad tror ni?

Jag har 3 misslyckade ivf-försök i bagaget. Men fjärde försöket när jag åt levaxin blev vi gravida, vet ej om det berodde på levaxin eller om det var en ren tillfällighet men jag tror att det var levaxinet. Jag hade iof sämre värden än dig, jag hade TSH 4,2 och TPO låg runt 400 tror jag så kraftigt förhöjt...om du är nyfiken så kan du läsa om det i min blogg:

http://barnlangtan.bloggo.nu/
  • Annielee

Jo det känns som hon blandat ihop nåt den doktorn...ska bli intressant på fredag hur hon resonerar.
    Jo visst är det så att man måste ha koll själv, själv jobbar jag som sjuksköterska så är ju lite insatt. Men blir rädd när jag tänker på vad som händer med de som får sådana här ordinationer och inte är insatta...de utsätts ju för livsfara. På samma sätt som jag tidigare blev ordinerad penicillin fast jag är jätteallergisk mot det och hade påtalat det....ja inte kan man lita på sjukvården...tragiskt att säga...men så är det ju tyvärr.

• Annielee

Fick svar av min läkare i dag och mörkrädd Blir man när man gång på gång får det bekräftat...det finns så många inkompetenta läkare ute i vården...jag förstår så klart att de är människor och kan göra misstag...men hur många misstag får man göra och hur många liv tar de och hur mycket lidande orsakar det...

Pratade alltså med min läkare i morse angående mitt sköldkörtelvärde. Sista uppmätta värde på TSH för mig var 0,74. Då säger dr att det är väldigt pressat ännu(lågt) så vi höjer din dos levaxin....
    Vänta nu säger jag...om man höjer levaxindosen så blir ju TSH värdet ännu lägre och ännu mer pressat???
    Vänta nu säger hon och tänker en stund och bekräftar det jag precis sagt... Tar tillbaka det hon sagt om dosering. Dessutom har hon tydligen skickat hem ett brev där detta står svart på vitt....hennes felaktiga dosering alltså. Hon låter lite orolig(rädd för anmälan?) och säger: släng det där brevet när det kommer.....

Alltså jag blir rädd när sånt här händer....tänk om hon ger samma ordination till en gammal människa som ej är insatt i sjukvården?? Hemskt är det, arg blir jag...egentligen borde man anmäla. Jag har många grejer jag skulle kunna anmäla....om jag hittar ork och motivation ska jag göra det för så här får det inte vara.

• Annielee

Skytten; kul att du gillade min blogg. T4 på 9 låter lite lågt men det kommer säkert öka i takt med att ditt TSH sjunker. Tror det ska ligga mellan 12-22. Försöker ni bli gravida också?

• Annielee

Jag hade TSH på 4,2 och förhöjda tpo-ak och tgak och levaxin hjälpte mig att bli gravid och att må bättre överhuvudtaget!

• Annielee

Hej Diana! Jag vet inte vad du kan ha råkat ut för men du behöver ju träffa någon som gör en ordentlig undersökning på dig, så där kan du ju inte ha det, låter urjobbigt. Om jag vore du skulle jag söka läkare igen för fler undersökningar. Hoppas de kan hjälpa dig att må bättre.

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden