• Kattflickan

Sköldkörteln TSH värden

Det är bra lustigt. Jag hade förut TSH på 3,97. Läkaren på fertilitetsenheten tyckte det var lite förhöjt och jag skulle därför ta om provet. Tog om provet och hade 3,5. Jag undrade om jag inte skulle få levaxin, för jag hade hört att man helst skulle ha under 2.0 om man ska bli gravid. 

Då berättade han att det gjorts studier som visade att riktvärdet 4.0 räcker även om man önskar bli gravid. De kommer att höja sina riktvärden snart (nu har de kanske redan gjort det) till 4.0 att gälla även när en kvinna ska bli gravid . Och det här är inget litet sjukhus, det är Akademiska i Uppsala. Eftersom jag även går på Karolinska så tog jag upp det här där och de höll med, verkade som om de också kommer att ändra riktvärdena, uppåt! Enda anledningen att ge levaxin är om antikropparna är förhöjda.

Så ska man tro på detta så har inte ni som har under 4,0 och normala värden för antikropparna någon anledning till att ta levaxin.   

Jag har varit gravid 3 ggr på lite mer än ett år. En av dessa blev missfall men inte de två övriga. Det har varit andra problem som gjort att vi avbrytit graviditeterna. Så det verkar inte ha varit svårt för mig att bli gravid trots förhöjt TSH.

Millan 

• Kattflickan

Ja, det är hemskt! Jag är glömsk, förvirrad, frusen, trött, svårt att gå ner i vikt trots att jag tränar 4-5 ggr per vecka och äter lågkolhydratkost. Och ändå får jag ingen medicin. Det har blivit lite bättre sen jag började med akupunktur. Akupunktören sätter en nål för sköldkörteln och jag tycker mig frysa mindre nu.

Kul att du mår bättre! Hoppas ägget utvecklar sig fint nu och att du snart får pluss!

• Kattflickan

Gaaa: Jättetrist att det inte tog sig. Har du lågt AMH? Många av de med lågt AMH har även sköldkörtelproblem.

Jag är gravid nu och eftersom Ivf-läkaren sa att jag skulle ha koll på mina sköldkörtelvärden om jag blev gravid så gick jag till VC och tog prov idag, är i vecka 6. Lustigt att innan jag blev gravid fick jag argumentera med VC att de skulle ta prov men nu när jag är gravid fick jag tid för provtagning direkt.

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden