• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • IdaElinLivia040611

Eller förlåt det var fler ord...man får ju passa sig när det gäller språket......lilla gumman

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523
  • Krake

O herre gud. Ja, med ditt resonemang, TS, hoppas jag att du inte blir med barn på egen hand. Hoppas att du får göra IVF, och att barnet föds för tidigt också. Ja, så att du får ordentlig valuta för skattepengarna, alltså!

Moster, inte monster.
  • IdaElinLivia040611
    Krake skrev 2011-09-30 15:48:19 följande:
    O herre gud. Ja, med ditt resonemang, TS, hoppas jag att du inte blir med barn på egen hand. Hoppas att du får göra IVF, och att barnet föds för tidigt också. Ja, så att du får ordentlig valuta för skattepengarna, alltså!
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523
  • Alvsten

Alltså TS vad är det för fel på dig? Varför skriver du att förhållanden inte kommer att fungera för att man träffades när man var ung? Min syster blev tillsammans med sin sambo när de gick i högstadiet, de är fortfarande tillsammans, har hus och väntar sitt första barn och är nu 27 år gamla.

Och varför skriver du att unga människor inte kommer att lyckas med sina ambitioner i arbetslivet? Har det gått dåligt för dig eller?

Du skriver att det är jättebra att betala skatt, men du verkar vilja ha vissa kriterier på vad skattepengarna ska användas till och vilka som ska få ta del av dem. Det är ju inte riktigt meningen med att betala skatt. Skattepengarna ska gå till dem som behöver dem, oavsett vem det är och hur den personens ekonomiska situation ser ut. Du nämner MVC, BVC och dagis, de är ju till för barnen och inte för att föräldrarna ska gotta sig i skattepengar!!!

Och sen har du mage att klaga på hur folk skriver, har du tittat på hur du själv skriver? Hittar massor med stavningsfel, meningsuppbyggnadsfel och att du inte ens satt ut mellanslag mellan vissa ord. Dags att sluta kasta sten kanske?

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:40:56 följande:
    snooslove: och hur tänker du att en 30 åring ska vara då? en tant som sitter och knypplar och tar sig fram med rollator? Eftersom äldre mammor orkar sämre enligt unga mammor verkar unga mammor tro att man blir lastgammal vid 30. Fast det är klart, ni unga mammor kanske tittar på er egen mamma, som hade 5 barn vid 30, och då kanske man är lite sliten.
    Som sagt sluta dra massa förutfattade meningar hela tiden. Du tjatar om att vi inte läser det du skriver, du verkar vilja missförstå och ignorera allt man skrivit, bara för att du ska ha något att gagga om :).. 

Bloggar på
    www.mammatillnelly.blogg.se 
    .....
  • valkyrian

Jag pratade inte om testerna utan skattekonsekvenserna av att få barn med DS eller andra handikapp i form av vård, boenden, färdtjänst. Mest tog jag upp det för att påvisa din extremt dåliga användning av statistik. Jag ville bara visa hur korkad din argumentation är. Precis som att alla 30-40 åringar inte får ds barn blir inte alla unga föräldrar knarkande socialbidragstagare. Risken ökar i alla fall det första fallet, i det andra fallet handlar det nog om tvärtomeffekt, att unga knarkare kanske gärna skaffar barn inte blir det för att dom skaffar barn. Jag är tacksam för Sveriges välfärdssystem, fick mitt första barn vid 16 och andra vid 20. Har aldrig behövt socialbidrag, gick klart gymnasiet med toppbetyf och har två år kvar på mim civilekobomutbiödning. Jag jobbar och betalar skatt som alla andra dessutom. Många 35 åringar kan inte säga samma sak,em de kanske gillar sina liv ändå. Hur som helst torde min nettoskattebetalning bli högre än deras då. (skatt jag betalat-resurder jag utnyttjat totalt på ett liv). Inte fan gnäller jag för det.

• Grazzy
    Loriyana skrev 2011-09-30 15:08:19 följande:
    Jag tycker inte det är mer än RÄTT OCH RIKTIGT att vi "äldre" betalar för de yngre som får barn. Jag betalar GLADELIGEN skatt för att barnen ska få en bra utbildning, sjukvård osv. Det är trots allt barnen som föds idag som kommer att ta hand om oss när vi blir gamla. Varje barn som föds är en VINST för samhället och all heder till de män och kvinnor som väljer att ha barn tidigt och på så sätt hjälpa samhället! Dessa barn kommer att växa upp och förhoppningsvis bli produktiva medborgare i vårt samhälle. Tänk så mycket de unga föräldrarna uppoffrar så att samhället ska ha det bättre i framtiden!

Alla unga föräldrar borde fan få medalj!  

Kloka ord! TS, du kan tänka på VILKA som betalar ditt dasspapper på hemmet sen, troligtvis vi och våra barn, för du kommer ju troligen inte ha några ungar.
    Tycker det här är rätt patetiskt diskusson av dig från början TS. Vad vill DU få ut av detta, alla håller med dig till 100%? 
  • valkyrian

Ja just det, har väldigt svårt att tro att du är högskoleutbildad med tanke på hur du skriver men frsmför allt hur du läser och tolkar saker. Den här ödmjukheten som kommer med åldern verkar desdutom ha hoppat över dig.

• Grazzy
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:19:31 följande:
    snooslove: Du kanske förstår när du själv blir äldre, eller när ditt barn vill bli mamma som 15 åring. Man tror att man är väldigt vuxen när man är i din ålder men du kommer märka sen att det är man inte. Så du menar att du hellre vill vara undersköterska och göra nästan samma som en sjuksköterska men få sämre lön? Då är du lite korkad. Men jag tycker precis som du säger att alla yrken behövs här i samhället, egentligen skulle det vara bättre om det inte var så stora löneskillnader som det är idag mellan vissa yrken. Återigen, jag har inget emot att folk skaffar barn tidigt, de får göra som de vill, men säg inte att det är dåligt att vänta, och tjafsa inte om att man ska vara ung för att orka mer, för man orkar inte mer när man är ung, man orkar lika mycket som 40 åring. Om någon hade varit läskunnig hade de sett att det är det jag skriver. Och valkyrian och såffan: Eh, vad pratar ni om? Det är över 40 det börjar bli risk för downs syndrom, och det är då man tar de testerna. Sen tror jag alla blir erbjudna tester för att upptäcka sånt, och det är väl upp till dem, jag tycker det är helt förkastligt att kolla om ett barn har DS för att sedan abortera det. Usch, va hemskt. Och ps, jag är inte 40 utan 30.
    Bara för man är 15 behöver man inte vara dålig morsa! Är du helt väck?!
  • anyXX

Herregud TS vad bitter du låter! Glad att jag inte är så bitter, fastän jag har akademisk utbildning, är nästan 30 år och har två barn :)

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn