• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Fiyali
    JA77 skrev 2011-09-30 17:29:50 följande:
    Kan man skriva ordentligt och inser syftet med det, så skriver man korrekt oavsett hur bråttom man har. Det är lika viktigt ändå!

Vad det har med dig att göra? Jag diskuterade hur man uppfattar unga mammor! Och många uppfattar de som omogna, barnsliga, tonårsbeteende. Och skriftspråket gör inte saken bättre, det ger knappast intrycket av att det är en smart person som skriver.
    Du tror inte att generationen äldre anser att generationen under uttrycker sig slarvigt och omoget, även när man kommer upp i högre åldrar?
    Självklart har yngre ett mer "chatt"-anpassat språk eftersom de växt upp framför MSN.
    I gymnasiet stöter man idag inte på ett särskilt avancerat språk utan det är något man kommer i kontakt med senare, på vidare utbildningar, arbeten mm.
    Du förstår väl att du missar en väldig massa givande information om du lägger för stort fokus vid hur man uttrycker sig och för lite på vad de säger?
  • såffan
    Ruby01 skrev 2011-09-30 17:46:23 följande:
    Kat91: kan du inte heller räkna eller vet du inte hur mycket du betalar i skatt? Vet du inte vad du har för lön? Hur kan du ha skattat ihop till din föräldrapeng under 1,5 års tid? Föräldrapengen är väl 80% vad jag vet, och du ska vara hemma ett år. Du har inte väl skattat 25% eller något det 1,5 åren du jobbat? Och all den skatt du skattat har inte gått till att du ska kunna vara hemma med barn. Men det har inte bara med skatt att göra, irriterar mig bara på att folk verkar tro att det räcker att jobba ett par år innan man blir gravid. Skulle du klarat dig i ett land som inte har den välfärd vi har om du bara hade jobbat ett år? Skulle du hunnit spara ihop till ett års löner för föräldraledigheten på ett år i arbetslivet?
    Fast varför skulle det spela roll om man bara har jobbat 1,5 år innan man skaffar barn? Man är ju borta lika länge från arbetsmarknaden oavsett om man har jobbat 1 eller 10 år innan barnet. Efter föräldraledigheten fortsätter man att jobba och betala skatt, så när man är föräldraledig under en 50 års period spelar ju inte direkt någon roll...
  • Kat91

Lägger till:
    Marginalskatten här är 32% och sambon hälsar att inkl. arbetsgivaravgift så skattar han mer än 20400:- i månaden så du behöver inte oroa dig :)

• snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 17:29:50 följande:
    Kan man skriva ordentligt och inser syftet med det, så skriver man korrekt oavsett hur bråttom man har. Det är lika viktigt ändå!

Vad det har med dig att göra? Jag diskuterade hur man uppfattar unga mammor! Och många uppfattar de som omogna, barnsliga, tonårsbeteende. Och skriftspråket gör inte saken bättre, det ger knappast intrycket av att det är en smart person som skriver.
    Nu gör du mig nästan förbannad. Det finns människor med grav dyslexi som är så sjukt smarta. Jag har inte dyslexi vad jag vet utan jag va bara kass på svenska och det står jag för och skäms inte för jag hade högsta betyg i nästan allt annat. Och om en person tror att man e osmart bara för att man inte skriver korrekt grammatisk rätt svenska så är det dem som är rejält tappade bakom en vagn.  
    Om en person uppfattar alla unga mammor som så borde dem börja se på sig själva och inse hur omogna dem är som drar alla över en kam ^^.. Många unga mammor är dubbelt så bättre än äldre så om unga mammor skriver skit svenska så den som bryr sig är nog den som är osmart.  
  • Kattdamen
    suspect2011 skrev 2011-09-30 17:50:22 följande:
    Det var den sämsta matematik jag sett på länge. En äldre morsa utnyttjar ju samma skattefinanserade verksamheter som en yngre mamma, men med tillägg att den gamle då kostar staten när hon vill göra ivf. Detta ska man få göra så många ggr man behöver tycker du, borde väl du bekosta själv det gör man ju utomlands! Tycker f.ö. att gammeltanterna blivit alldeles för bittra när de nu passerat 30 och har svårt med att bli gravida, ja äggen är inte riktigt i toppskick då. Man kan faktiskt göra som jag, blev gravid vid 23, andra gången vid 26 och nu vid 28. Har uni.utb, fast jobb DOCK så bor vi i lägenhet, aj aj aj då blev vi stämplade va? Men vi bor i ett bättre område i Stockholm Förresten TS så tycker jag din syn på saker o ting är genomrutten och du verkar otroligt omogene och fördomsfull för din ålder.
    Gammeltant vid 30?

Alla behöver inte göra ivf.
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 17:35:21 följande:
    snooslove: om du var så uppmärksam på svenskan i skolan, kan du inte sluta att skriva "dem" hela tiden när det inte ska vara det?!! Det är tråkigt att haka upp sig på ord som inte stämmer när jag läser vad du skriver. Skriv Dom istället ifall du inte vet skillnaden på De och Dem.
    Ja nu är det så att det har lackat något så extramt i skolan på när man ska skriva de och dem. Och dom har vi lärt oss att det är strängt förbjudet att använda. Hos den äldre generationen sitter detta i benmärgen medans yngre har inte fått detta lika hårt inpräntat så skyll den bristen på min kassa svenska lärare :P.. 
  • Ruby01

Pussesnuttan: du har inte förstått min poäng? NEj du har väl lika lite IQ som många andra i den här tråden. Det står vad min poäng är i min trådstart. JAg irriterar mig på unga mammor som säger att det är fel att vänta med barn. suspect2011: jag har inte använt IVF för det första. SEdan: varför tror du att jag stämplar dig för att du fått barn när du var mellan 23 och 28. Står det något om det i min trådstart? Du har inte heller fattat tydligen..

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 18:51:47 följande:
    Pussesnuttan: du har inte förstått min poäng? NEj du har väl lika lite IQ som många andra i den här tråden. Det står vad min poäng är i min trådstart. JAg irriterar mig på unga mammor som säger att det är fel att vänta med barn. suspect2011: jag har inte använt IVF för det första. SEdan: varför tror du att jag stämplar dig för att du fått barn när du var mellan 23 och 28. Står det något om det i min trådstart? Du har inte heller fattat tydligen..
    Du är ju inte bättre själv. Du säger ju att unga mammor lever på bidrag, unga mammor tar din skatt, unga mammor gör både dittan och dattan.  Även om du kanske inte tänker på de, så har du klagat en hel del på unga mammor :).. 
  • LinneaJosie
    Ruby01 skrev 2011-09-30 13:59:26 följande:
    Yngre verkar inte läskunniga heller. JAg har inte sagt att jag har något emot att ni skaffar barn tidigt. Det jag har emot är de unga som beklagar sig över och tycker det är dumt med folk som väntar till över 30 med att skaffa barn. Det finns kommentarer som typ: omman väntat så länge får man skylle sig själv om man inte kan skaffa barn eftersom man är som mest fertil runt 20. Snooslove: Jag ser inget fel i att någon människa använder skattepengar, det är ett underbart land vi lever i. Du kommer nog göra slut med den där killen, och som jag skrev till en annan här på forumet: du kommer gå ut och patetsupa med blonderad permanent och sliten hy när du är 40, för då kommer du komma på allt du missat när du var ung. Kom ihåg de orden, för det kommer slå in.. PS. Du använder ordet "dem" fel. "fördömma att de inte kommer.." "jag fördömmer dem" I uttal blir det dom i båda fallen men i skriftspråk skiljer man på de och dem.
    Det är lite magstarkt att nedlåtande anmärka på andras språk när du själv skriver svårbegripligt. Ditt språk är inte helt korrekt och du stavar inte rätt överallt. 
  • Plutteli

Åh jösses vilken patetisk trådstart, och det vidare resonemanget frånTS är ju skrattretande!
    Vad jag får ut av TS inlägg är:
    TS anser inte att unga inte borde skaffa barn, men:
    Unga föräldrar skaffar inga jobb eller väldigt lågbetalda sådana
    de utbildar sig inte
    de håller aldrig ihop
    de är korkade och inte läskunniga
    de är bortskämda.

FYI, jag arbetade och betalade 33% i skatt från att jag var 15 till jag var 21 och blev gravid med barn nr ett, sen var jag hemma två år, därefter studier och barn nr 2. Snart klar med en högskoleutbildning med hög ingångslön och min man är äldre än mig, han arbetade från han var 19 till 26,sen 3.5 års universitetsstudier och nu jobbar han igen. Vi har alltså gemensamt betalat skatt i 13år innan vi fick första barnet. Fast jag vet ju inte,man kanske inte räknas som ung förälder när man fick första barnet vid 22?

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn