• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Plutteli
    Ruby01 skrev 2011-10-02 17:56:15 följande:
    ALla unga mödrar som blir upprörda: Ni tycker alltså att det är jättepositivt att en annan TS skriver i sin tråd att hon ska bli mormor vid 28 års ålder. Hon var 14 när hon fick sin dotter och nu ska hennes 14 åriga dotter få barn. Jag för min del, hoppas att det inte är sant. Jag tror att den mamman har haft svårt att sätta gränser för sitt barn. Kanske har hon aldrig varit riktigt mamma åt sitt barn utan mer som ett syskon. Jag förstår inte hur en 14 åring annars kan gå och bli gravid. När man är 14 är man tillräckligt gammal för att förstå vilka konsekvenser det får, och jag tror att det blir 14 åringens mamma som blir mamma till barnet som 14 åringen får. Eller säger ni kanske: Neeeeeej, men det är ju skiiiiilnad, jag var ju sexton när jag fick mitt barn, jag var jättemogen. Nja.. jag vet inte, tycker inte det är så stor skillnad.
    Det är skiiiillnad, jag var nyss fyllda 22 när jag fick mitt barn ;) (ok, var 19 första gången som gravid men då blev det abort)

Dock, som jag ser det: Det är inte bra att en 14 åring får barn, men det behöver inte automatiskt vara dåligt heller, ibland bara är det. Min svärmor var 14 när hon fick sitt första barn och 42 när hon fick min make, jag tycker hon lyckats med alla sina 6 barn (och vet du vad, arbetat har hon också gjort!) de är som folk är mest liksom. Mina föräldrar var över 40 när de fick mig och jag är enda barnet, då hade de varit ett par i över 20 år så stabilare förhållande fick man leta efter. gifta. högutbildade och med välbetalda arbeten och näää, de har inte varit ett dugg bättre föräldrar till mig än svärmor varit till min man och hans syskon.
  • Zara
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:00:40 följande:
    Enligt statistiken är det också fler unga mammor som röker och dricker under graviditeten, och de skiljer sig oftare än folk som träffat sin partner lite senare.
    söker du konflikter lr är du bara väldigt, väldigt bitter ?? 

tycker du ska skita i andra och försöka bli lycklig så du slipper vara så grinig ....
    när jag ser allt som du skrivit TS så kan jag inte mer än sucka och hoppas på att du växer upp, känner mig mer mogen än dig fast jag bara är 20.........

hoppas att du hittar lycka Hjärta 
  • Bobbylove
    Ruby01 skrev 2011-10-02 17:56:15 följande:
    ALla unga mödrar som blir upprörda: Ni tycker alltså att det är jättepositivt att en annan TS skriver i sin tråd att hon ska bli mormor vid 28 års ålder. Hon var 14 när hon fick sin dotter och nu ska hennes 14 åriga dotter få barn. Jag för min del, hoppas att det inte är sant. Jag tror att den mamman har haft svårt att sätta gränser för sitt barn. Kanske har hon aldrig varit riktigt mamma åt sitt barn utan mer som ett syskon. Jag förstår inte hur en 14 åring annars kan gå och bli gravid. När man är 14 är man tillräckligt gammal för att förstå vilka konsekvenser det får, och jag tror att det blir 14 åringens mamma som blir mamma till barnet som 14 åringen får. Eller säger ni kanske: Neeeeeej, men det är ju skiiiiilnad, jag var ju sexton när jag fick mitt barn, jag var jättemogen. Nja.. jag vet inte, tycker inte det är så stor skillnad.
    Nu blir jag ju rentav förbannad. ALLA som har sex kan bli gravida, 14 som 40, vare sig man använder preventivmedel eller ej. inget preventivmedel är 100% säkert. Eller varför inte allt runtomkring det? Visste du till exempel att grapefrukt kan ta bort skyddet från p-piller? 
    Och ja, många 14-åringar har sex idag. Även om det vanligtvis är en ålder där tjejer inte är mogna nog att bli mammor, så finns det likförbannat de som klarar av mödraskapet redan vid 14-15. Jag själv känner ett exempel på detta. en som fick sitt första barn när hon var 15, och idag är hon väldigt högavlönad.

Döm inte andra som du inte ens träffat. Säg inte åt unga att de inte klarar av att bli mammor, säg inte åt unga att de inte kommer kunna behålla sina partners, att de kommer supa ned sig och leva på socialbidrag. För gör du inte det, då skall du se att folk inte klagar över ditt val att bli mamma sent heller.

Och förresten.. hur kan du vara barnlös och ha barn samtidigt? Är min IQ på senast mätt 126 för låg för att jag skall kunna förstå det? Eller som du uttrycker det, har jag får få IQ för det?  
  • Isalel

Ruby01: men det var ju inte den personliga mognaden eller ålder som lämplighetsfaktor som diskuteras i ts, utan den ekonomiska belastningen eller har jag läst fel?

• ViVäntarLois
    Egentligen borde det väl vara billigare om unga människor med låg inkomst och SGI var föräldralediga än om äldre, välutbildade och högavlönade var föräldralediga?

En lågavlönad som är hemma bidrar ändå inte så mycket till skatten när h*n arbetar, den får till på köpet inte så mycket pengar från föräldraförsäkringen som den högavlönade får. Alltså blir det billigare för Sverige om man skaffar barn innan man har fått en hög lön.

Många som skaffar barn tidigt kompenserar sedan dessa "förlorade år" genom att studera och fokusera på karriär senare i livet. Om man antar att alla tar ut lika många FP-dagar så spelar det ju ingen roll om det är i 20-årsåldern eller 40-årsåldern, summan dagar utanför arbetsmarknaden är ju densamma. 

Att statistiken säger att de som skaffar barn tidigt också i högre utsträckning röker, fortsätter vara lågutbildade osv. kan säkert stämma. Fråga är om de hade kommit längre och bidragit med mer skatt om det avstått från att skaffa barn? Jag ser det som ganska troligt att dessa individer avstått från t.ex. utbildning även om de inte fått barn tidigt, alla vill helt enkelt inte plugga.

Så om man ska se på frågan strikt ekonomiskt så  finns det en poäng i att inte vänta för länge med barn, som andra redan har skrivit så ökar också komplikationerna för äldre mammor, både under graviditeten och för deras barn. Detta kostar massor av pengar så även äldre mammor ska nog vara tacksamma att alla är med och hjälps åt med skattepengarna ;)
  • Plutteli
    ViVäntarLois skrev 2011-10-03 15:56:52 följande:
    Egentligen borde det väl vara billigare om unga människor med låg inkomst och SGI var föräldralediga än om äldre, välutbildade och högavlönade var föräldralediga?

En lågavlönad som är hemma bidrar ändå inte så mycket till skatten när h*n arbetar, den får till på köpet inte så mycket pengar från föräldraförsäkringen som den högavlönade får. Alltså blir det billigare för Sverige om man skaffar barn innan man har fått en hög lön.

Många som skaffar barn tidigt kompenserar sedan dessa "förlorade år" genom att studera och fokusera på karriär senare i livet. Om man antar att alla tar ut lika många FP-dagar så spelar det ju ingen roll om det är i 20-årsåldern eller 40-årsåldern, summan dagar utanför arbetsmarknaden är ju densamma. 

Att statistiken säger att de som skaffar barn tidigt också i högre utsträckning röker, fortsätter vara lågutbildade osv. kan säkert stämma. Fråga är om de hade kommit längre och bidragit med mer skatt om det avstått från att skaffa barn? Jag ser det som ganska troligt att dessa individer avstått från t.ex. utbildning även om de inte fått barn tidigt, alla vill helt enkelt inte plugga.

Så om man ska se på frågan strikt ekonomiskt så  finns det en poäng i att inte vänta för länge med barn, som andra redan har skrivit så ökar också komplikationerna för äldre mammor, både under graviditeten och för deras barn. Detta kostar massor av pengar så även äldre mammor ska nog vara tacksamma att alla är med och hjälps åt med skattepengarna ;)
    Precis. TS verkar göra kopplingen att den som skaffar barn tidigt sedan inte vill plugga pga barnet. Jag tror mer på att de som inte vill plugga vidare tenderar att skaffa barn tidigare.
  • Ruby01

Varför pratar alla om kvinnor i 40-års åldern? Jag fick barn när jag var 28 och anser mig då vara en gammal mamma när man jämför med någon som är 16. Vad jag vet är det inga extra komplikationer när man är 28 och föder ett barn? Däremot har jag hört att i afganistan och sånna länder där de gifter sig när de är 13 allihop, där har man mycket problem med att deras kroppar inte är färdiga och att det då blir komplikationer. Sen, när det gäller ekonomin är det inte sammanlagda pengar fram till att man går i pension det handlar om, utan att utnyttja resurser som man inte har pengar till, istället för att tjäna in lite pengar innan man utnyttjar resurserna. Och till alla de som påpekar att deras killar minsan skattar si och så mycket: vad tror ni min kille skattar då? Han tjänar som jag, så om vi ska dra in våra mäns löner också så är det väl två tonårsmammor som jag och min kille försörjer då? Sist, jag skulle göra en beräkning på kostnader, just när det gäller barnomsorg, skola osv, och tog som exempel en undersköterska (eftersom en av de som skrivit här var just det) och sedan i det andra exemplet en som tjänar som mig själv då. Om man bara utgår från det vi drar in till staten i skatt på lönen, och det vi kostar staten i och med att vi får barn (jag vet att det eg inte går att räkna så för det är massa andra skatter och massa andra kostnader som ska med men det blir för stort) och så säger vi att alla andra kostnader och sånt är lika för undersköterskan och mig, då blir det så att undersköterskan står i skuld till staten 38 år av sitt liv, från 19 till 57 år (om hon får barn när hon är 20), och jag står i skuld till staten 20 år av mitt liv. Då har jag beräknat utifrån vad barnomsorg och skola för barnen kostar och så kvittat det mot vad vi drar in i skatt. Har alltså varit snäll och inte räknat med bostadsbidrag och annat som jag kan tänka mig att man får om man är 18 när man måste flytta hemifrån. Har inte heller räknat med att en 18åring kanske måste läsa på komvux eller så. Har däremot räknat med kostnad för universitet och studiemedel där. Om någon är intresserad av de kostnader kan jag skriva dem här sedan. När vi båda går i pension hade jag fått in lite över en miljon mer än undersköterskan, alltså i skatter in till staten. Men det är ju det som är så bra med vårt samhälle, att man jämnar ut löneskillnader. Alltså, eftersom jag också står i skuld till staten under några år, ifall jag får ett barn till (beräknade det hela på två barn var), så är det alltså precis som jag säger i min tråd, att det är de barnlösa som står för försörjningen. Så tänk på det när ni kollar på er platt-TV och låter barnen hoppa i studsmattan i trädgården, att det är andra som betalar för att ni ska ha det så bra. Hade det varit ett land med sämre förutsättningar hade ni aldrig kunnat leva på det sättet.

• Plutteli
    Ruby01 skrev 2011-10-04 22:13:43 följande:
    Varför pratar alla om kvinnor i 40-års åldern? Jag fick barn när jag var 28 och anser mig då vara en gammal mamma när man jämför med någon som är 16. Vad jag vet är det inga extra komplikationer när man är 28 och föder ett barn? Däremot har jag hört att i afganistan och sånna länder där de gifter sig när de är 13 allihop, där har man mycket problem med att deras kroppar inte är färdiga och att det då blir komplikationer. Sen, när det gäller ekonomin är det inte sammanlagda pengar fram till att man går i pension det handlar om, utan att utnyttja resurser som man inte har pengar till, istället för att tjäna in lite pengar innan man utnyttjar resurserna. Och till alla de som påpekar att deras killar minsan skattar si och så mycket: vad tror ni min kille skattar då? Han tjänar som jag, så om vi ska dra in våra mäns löner också så är det väl två tonårsmammor som jag och min kille försörjer då? Sist, jag skulle göra en beräkning på kostnader, just när det gäller barnomsorg, skola osv, och tog som exempel en undersköterska (eftersom en av de som skrivit här var just det) och sedan i det andra exemplet en som tjänar som mig själv då. Om man bara utgår från det vi drar in till staten i skatt på lönen, och det vi kostar staten i och med att vi får barn (jag vet att det eg inte går att räkna så för det är massa andra skatter och massa andra kostnader som ska med men det blir för stort) och så säger vi att alla andra kostnader och sånt är lika för undersköterskan och mig, då blir det så att undersköterskan står i skuld till staten 38 år av sitt liv, från 19 till 57 år (om hon får barn när hon är 20), och jag står i skuld till staten 20 år av mitt liv. Då har jag beräknat utifrån vad barnomsorg och skola för barnen kostar och så kvittat det mot vad vi drar in i skatt. Har alltså varit snäll och inte räknat med bostadsbidrag och annat som jag kan tänka mig att man får om man är 18 när man måste flytta hemifrån. Har inte heller räknat med att en 18åring kanske måste läsa på komvux eller så. Har däremot räknat med kostnad för universitet och studiemedel där. Om någon är intresserad av de kostnader kan jag skriva dem här sedan. När vi båda går i pension hade jag fått in lite över en miljon mer än undersköterskan, alltså i skatter in till staten. Men det är ju det som är så bra med vårt samhälle, att man jämnar ut löneskillnader. Alltså, eftersom jag också står i skuld till staten under några år, ifall jag får ett barn till (beräknade det hela på två barn var), så är det alltså precis som jag säger i min tråd, att det är de barnlösa som står för försörjningen. Så tänk på det när ni kollar på er platt-TV och låter barnen hoppa i studsmattan i trädgården, att det är andra som betalar för att ni ska ha det så bra. Hade det varit ett land med sämre förutsättningar hade ni aldrig kunnat leva på det sättet.
    Nej, för det är ju absolut inte så att unga tjejer föder barn i tex USA där de får pröjsa själva.
    F.ö vill jag gärna se nån fakta på att alla tjejer i Afghanistan gifter sig när de är 13.

Slutligen, med tanke på att medelåldern för föstföderskor i Sverige är över 28 år så kan du knappas räknas som en "äldre" mamma på sin höjd genomsnittlig, och hur du än vänder på det så pröjsar ju tex min kusin och hans sambo för din unge med tanke på att de båda betalat mycket skatt och i fler år än dig innan de själva skaffade barn.
  • morotsland

Äh, det är ju precis tvärtom! Jag som skaffade barn tidigt får betala för alla som skaffar barn sent. Jag fick en usel föräldrapenning och har efter det skaffat en lång utbildning och bra lön och betalar nu skatt som går till föräldrapenning till folk som skaffar barn sent och har högre sgi etc. Och det gör mig inte bitter mot folk som skaffar barn sent men mot systemet som uppmuntrar folk ekonomiskt att skaffa barn när det egentligen inte är är biologiskt optimalt.

• krimm

Hej fördomar, mycket möjligt att statistiken säger att unga föräldrar röker/dricker mer under graviditeten än medel och äldre föräldrar, men det betyder verkligen inte att alla unga föräldrar gör det. Inte heller att inga unga föräldrar pluggar vidare, vill du veta en sak? Alla som inte har barn pluggar inte heller vidare, kom det som en chock för dig?

Jag tycker ärligt talat inte att jag tar mer från samhället än vad du har gjort trots att jag fick barn när jag var 20, jag utnyttjade föräldrapenningen på lägstanivån i 8månader innan jag började studera heltid på distans, så nu studerar jag OCH är mammaledig (mamma på dagen, plugga på kvällen). Och inte tar jag andra bidrag än barnbidrag och studiemedel. Sen att samhället betalar för min sons dagis och sjukvård, självklart men varför ska jag inte kunna ta del av det även innan jag jobbat ihop "tillräckligt" enligt dig? Fördomar är inte hälsosamt, se livet lite mer positivt det skulle du nog må bra av! ;) 

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn