• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Furstinna

Men oj vilket bitter inlägg... Du vet om att vi får jobba igen allt sen? Att i slutänden så blir det lika för alla ändå. Möjligtvis kostar era extra UL och tester lite mer och kanske är riskerna för komplikationer större för er äldre.. Men vi jobbar igen det så oroa dig inte.

• Babymama86

Du är förövrigt inte ensam om att spara... Jag och min man betalade både bil OCH hus KONTANT med pengar vi har sparat under åren !
    Vi har ett sparkonto där det sitter en hel och gottar sig tills vi bestämmer oss för att använda dessa pengar.
    Vi lever inte knapert trots att vi sparar.  

• My Girls

Jag förstår inte behovet av att förklara (försvara) sig om man inte känner att man är inom ts målgrupp? 

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Tigerliljaaa

hm ok jag tror faktiskt inte att det är så folk menar... MEN rent biologiskt så blir det svårare och svårare att skaffa barn ju äldre man är...

Jag tycker absolut att man har rätt att vänta med barn om man vill det, alla människor är olika och blir alltså redo att bli föräldrar i olika åldrar (mentalt alltså). Där i mot tycker jag att det är konstigt när någon på exempelvis 45 tycker att det är konstigt att det är svårt att bli med barn.

Med absolut ska man har rätt att få hjälp med detta förutsatt att man inte väntat så länge att man hamnat i klimakteriet ( gäller natuligtvis inte de kvinnor som hamnar i tidigt klimakterium) då kan jag ju tycka att man skulle tänkt sig för lite innan man väntade så länge.

Sen bidrar även unga med skatt glöm inte det... och även om man inte gör det just när man får barn (ex under studier) så kommer de flesta göra det senare i livet.

• why the face

På något plan måste du ju vara missnöjd med att ha väntat eftersom att du är så bitter.

• La Linda

Jag blir rädd! Alltför många egon i detta landet, undra om det bottnar i avundsjka? Tycker det är jättebra att dessa medel finns till för alla i vårt land, så man kan stötta..

Tycker att tv programmen talar lite för sig själv just nu, att man kanske inte ska vänta för länge med barn, det kan få konsekvenser som kan vara förödande för just en med det tänket...

Mer förståelse, hjälpa vår granne än att världen bara ska kretsa kring mig!

Sen att ungdommar som går i gymnasiet kanske ska vänta med barn av andra anledningar, det kan man ju förstå, för det underlättar ju mycket för dem själva. Att slippa hamna i en kanske ond cirkel som kan vara svår att ta sig ur, men då finns samhället där för att just stötta =) fint va...

( Jag är ungmamma (i mångas ögon), jag har jobb OCH är sammanboende med Pappan det ni..) Jag jobbar gärna för att samhället ska flyta på som det gör!

• Hillbillie

Även om du själv inte skaffar barn, så är du ä'ndå beroende av att andra gör det, för att samhället ska fortsätta att fungera även när du blir gammal. Det behövs ju fortfarande personal i affären där du handlar, någon som vårdar dig på sjukhuset etc, så du tar ju ändå indirekt del av de pengar du betalat i skatt till  föräldrar. Sen spelar det väl inte så stor roll om man är yngre eller äldre när man skaffar barnen, det måste ju var och en avgöra hur det passar den egna livssituationen (eller när man lyckas få till det...)

Man betalar ju inte skatt för de specifika tjänster man kommer att utnyttja, utan för att finansiera att samhället byggs upp på ett sätt som kommer alla tillgodo på i alla fall något sätt, direkt eller indirekt.

• Wielkip
    Ruby01 skrev 2011-11-06 15:54:58 följande:
    Wielkip: här kom det igen det här med att det finns en tredje part, en partner som försörjer. Då är det alltså någon som försörjer dig då? Jag har sagt tidigare att om vi ska dra in partnern så är det nog två unga mammor som jag och min partner försörjer, för hur mycket tror du inte min partner tjänar då? Men om vi istället bara ser på mig, bara mig, och sedan en ung mamma, säg 19 år, så skulle det om du räknar ut det ta 38 år innan den unga mamman eg kan försörja sig själv och sitt barn. Jag skulle inte heller kunna försörja mitt barn för jag fick också barn för tidigt (28 år), men däremot om man får barn när man är säg 35, då skulle man teoretiskt kunna försörja sig och sitt barn om vi inte haft den välfärd som vi har idag. Du som ung mamma skulle levt på gatan och tvingats prostituera dig, så istället för att säga att de som är gamla får skylla sig själva när de väntar så länge så de inte kan få barn, så kan du tänka att det är de som försörjer dig. De och alla de som inte skaffat barn alls, för det är barn som kostar mest i en frisk människas liv.

Och återigen, de som säger att det är de unga mammorna som kommer försörja mig när jag går i pension, till dem säger jag: Nej, det är jag själv som kommer försörja mig när jag går i pension, för jag kommer ha betalt in tre gånger så mycket skatt som ni har gjort, så vem försörjer er när ni går i pension? Samma som med allt annat: JAG! 
    När jag är mammaledig från mars så kommer jag såklart bli försörjd av min partner, så är det ju för alla!
    För tillfället jobbar jag, men kommer få barnbidrag, föräldrapenning samt ha en partner som jobbar.
    Men enligt dig så ska man alltså inte ta emot pengar från någon annan? Man ska åka direkt från bb till jobbet för att gud förbjude inte bli försörjd av någon annan än en själv?

Du drar alla över en kam, vart du själv uppfostrad av en soc-mamma som aldrig lyckades få jobb eller?
    För det är ju din enda utgångspunkt, att de som får barn unga aldrig kommer kunna försörja sig själva.
    De allra flesta har jobb, de som inte har det skaffar det, det är verkligen inte många procent som lever på soc HELA livet!

Du blir förövrigt försörjd av många andra när du blir äldre, eftersom det nog finns en hel del männniskor som tjänar tusen gånger det du gör, och därmed betalar mer skatt, men så kan man inte tänka.
    Väntar en flicka med BF: 8 mars 2012 Http://Minifohlinis.blogg.se
  • La Linda
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:28:47 följande:
    tvillingen: det är bra att du tror att du kommer ha eget företag om 10 år. Bli inte för ledsen om det inte går, som ung tror man att allt går, men det gör det inte alltid.
    om du tänker en gång till innan du skriver???

Är det inte bra att ha ett mål i livet, vad är okej att satsa på i det facket du placerat i??

Det är ganska självklart att du är den omogna och trångsynta (kanske också bittra) i denna tråden... För en vanlig människa har hyffs.
  • mammatilljames
    Ruby01 skrev 2011-11-06 16:30:14 följande:
    Mamierica: Även om du "bara" har hjälp av bidrag så får du massor i form av all den välfärd vi har, som nästan gratis sjukvård,gratis tandvård till barnen, och barnomsorg, skola, osv så du är praktiskt taget försörjd, även om du tror att du försörjer dig själv.

Utnyttjar inte du sjukvård, skola osv, säger du då till mig. Jo, men samtidigt samlas mitt överskott av lönen på hög, på mitt sparkonto. Det är pengar som gör att jag hade kunnat betala en del av det som vi får gratis i Sverige själv. Pengar som kanske kommer komma mitt barn (förhoppningsvis fler barn) tillgodo senare i livet, så att de aldrig behöver kämpa med att vända på varje krona, så att om de behöver en varm jacka till vintern för 3000 så kan de få det, om tvättmaskinen går sönder så behöver man inte vänta på nästa lön för att gå och köpa en ny eller man behöver inte ta den på avbetalning och få betala ett högre pris, så att vi kan åka i en ny bil som inte luktar skit, så att vi kan åka vart vi vill på semester utan att det blir knapert månaderna efter, så att mitt barn inte behöver vänta på julafton för att få cykel, skridskor, skidor, osv.
    Vem sa att det var MIG vi pratade om?
    Ni alla, även om man är mångmiljonär har gratis tanvård till barnen, gratis mat i skolan och gratis sjukvård till barnen. Allt till barnen under 18 är gratis. Även till mig nu, men det skattar mina föräldrar för så ta inte åt er all "ära". Jag har också föräldrar, som förmodligen alla andra unga föräldrar. Deras föräldrar skattar med största sannolikhet också, ? Inte bara ni, barnlösa och icke föräldrar till "oss".  Och nu är jag mammaledig, får då inget bidrag för det? FP självklart, det får alla föräldralediga. Det har vi rätt till. Men så får jag också lägsta, eftersom jag inte jobbat "in" högre FP. Rättvist, right? Och när mitt barn kommer börja dagis, förskola, skola osv.. så jobbar vi, iallafall min sambo, och skattar. Så även då får vi betala, vår son kommer inte få gå gratis på dagis som du verkar tro. Vi kommer få betala för det, precis som en höginkomsttagare?! Sen betalar man utifrån lite vad man tjänar, även ni?! Och som det nämnts flera gånger i tråden tidigare, det är inte vi unga föräldrar som valt detta system, hur allt är och vart pengarna går. Det är faktiskt ni vuxna, över 18 som fått rösta och vart med och lagt näsan i blöt och valt att det är såhär samhället ska se ut.

Jag vet mycket väl, precis som du. För att man är ung ska man inte bli "dumförklarad".

Och ditt prat om att man ska kunna göra i princip vad man vill och att det inte ens ska kännas eller synas i plånboken är nästintill skitsnack. Hur många kan det? Dom flesta får spara, leva lite billigare månaden innan, och efter.. Så är livet? Alla tjänar inte en förmögenhet och kan inte leva ett flott liv. Livet är ingen dans på rosor, inte för alla iallafall. Och dom som väljer att starta ett familjeliv lite tidigare än andra, ja dom får det kanske lite jobbigare ekonomiskt. Men bara kanske, varför ska alla ha det så? Ingen kan tala om för mig vad vi ( jag och min sambo) kommer tjäna om ett par år, ellerhur? Inte du, ingen annan. Det ni säger, är vad ni tror, eller vill tro. Irriterande, barnsligt. Riktigt ogenomtänkt tråd. Tänk om ni själva hade eller kommer behöva hjälp från staten. Det behöver inte vara i form av socialbidrag. Det räcker väl med ett lån? Kanske inte är ifrån staten då, men ändå "ekonomisk hjälp". Många tar avbetalning, so what? Det existerar, och om det är det bästa alternativet då för dom, så varför ska andra klanka ner och säga "det är fel, betala kontant och direkt i handen till försäljaren". 

Jag undrar hur du, och många andra "unga föräldrar, hatande" människor tänker. Man får inte säga eller önska något sånthär, men hoppas era barn/barnbarn gör samma sak. Blir tonårsföräldrar och får hjälp av staten. SKAM PÅ DOM?! 
    ♥James 110510♥
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn