• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Nathaniels mamma

Jodå, alla unga får bidrag: föräldrapenning och barnbidrag. Precis som alla andra föräldrar ?

• Wielkip
    Nathaniels mamma skrev 2011-11-06 15:28:10 följande:
    Jodå, alla unga får bidrag: föräldrapenning och barnbidrag. Precis som alla andra föräldrar ?
    Precis, men man lever ju oftast inte på detta utan har en tredje inkomst (den andre partnern)
    Tror det är vanligare att inte leva på socbidrag än att göra det faktiskt.
    Väntar en flicka med BF: 8 mars 2012 Http://Minifohlinis.blogg.se
  • Wielkip

Jag hade hellre haft en mamma som lever fattigt och som kanske måste ta hjälp av soc något år utav mitt liv än en bitter kärring som sitter och spyr galla på folk yngre än den själv.

Det är ju inte så att du (ts) behöver betala mer i skatt bara för att någon mamma behöver bidrag.
    Enda anledningen till att du skriver såhär är att du är bitter och/eller äckligt överlägsen och vill visa världen hur otroligt bra du är.
    Men det är du inte, du är dömande, elak och....tja, en bitterfitta så att säga.

Väntar en flicka med BF: 8 mars 2012 Http://Minifohlinis.blogg.se
  • Nathaniels mamma

Precis, de flesta blir nog försörjda av partnen eller lever helt enkelt på de lilla de får. De är kämpigt men går !

• Babymama86

Vilka idiotiska resonemang ! Jag är 24 år, har två barn, två utbildningar OCH arbetslivserfarenhet.
    Jag träffade min man när jag var 16, nu är vi gifta och har varit tillsammans i 9 år i mars 2012.
    Vi älskar varandra och barnen mer än någonsin ! Jag har föräldrapenning och min man jobbar heltid.
    Jag betalar dagisavgift och vi bor i hus på landet. Jag arbetar timmar TROTS att jag är mammaledig för att jag VILL jobba ibland men samtidigt kunna vara hemma med mina barn.
    Dra inte ALLA unga över en kant !!     

• Ruby01

Wielkip: här kom det igen det här med att det finns en tredje part, en partner som försörjer. Då är det alltså någon som försörjer dig då? Jag har sagt tidigare att om vi ska dra in partnern så är det nog två unga mammor som jag och min partner försörjer, för hur mycket tror du inte min partner tjänar då? Men om vi istället bara ser på mig, bara mig, och sedan en ung mamma, säg 19 år, så skulle det om du räknar ut det ta 38 år innan den unga mamman eg kan försörja sig själv och sitt barn. Jag skulle inte heller kunna försörja mitt barn för jag fick också barn för tidigt (28 år), men däremot om man får barn när man är säg 35, då skulle man teoretiskt kunna försörja sig och sitt barn om vi inte haft den välfärd som vi har idag. Du som ung mamma skulle levt på gatan och tvingats prostituera dig, så istället för att säga att de som är gamla får skylla sig själva när de väntar så länge så de inte kan få barn, så kan du tänka att det är de som försörjer dig. De och alla de som inte skaffat barn alls, för det är barn som kostar mest i en frisk människas liv.

Och återigen, de som säger att det är de unga mammorna som kommer försörja mig när jag går i pension, till dem säger jag: Nej, det är jag själv som kommer försörja mig när jag går i pension, för jag kommer ha betalt in tre gånger så mycket skatt som ni har gjort, så vem försörjer er när ni går i pension? Samma som med allt annat: JAG! 

• Babymama86

Det är vel bättre att ha en partner som försörjer en än att leva helt och hållet på soc/bidrag ?
    Dessutom utnyttjar inte jag min mammapenning till fullo då jag jobbar också.  

• Ruby01

Mamierica: Även om du "bara" har hjälp av bidrag så får du massor i form av all den välfärd vi har, som nästan gratis sjukvård,gratis tandvård till barnen, och barnomsorg, skola, osv så du är praktiskt taget försörjd, även om du tror att du försörjer dig själv.

Utnyttjar inte du sjukvård, skola osv, säger du då till mig. Jo, men samtidigt samlas mitt överskott av lönen på hög, på mitt sparkonto. Det är pengar som gör att jag hade kunnat betala en del av det som vi får gratis i Sverige själv. Pengar som kanske kommer komma mitt barn (förhoppningsvis fler barn) tillgodo senare i livet, så att de aldrig behöver kämpa med att vända på varje krona, så att om de behöver en varm jacka till vintern för 3000 så kan de få det, om tvättmaskinen går sönder så behöver man inte vänta på nästa lön för att gå och köpa en ny eller man behöver inte ta den på avbetalning och få betala ett högre pris, så att vi kan åka i en ny bil som inte luktar skit, så att vi kan åka vart vi vill på semester utan att det blir knapert månaderna efter, så att mitt barn inte behöver vänta på julafton för att få cykel, skridskor, skidor, osv.

• Babymama86
    Ruby01 skrev 2011-11-06 16:30:14 följande:
    Mamierica: Även om du "bara" har hjälp av bidrag så får du massor i form av all den välfärd vi har, som nästan gratis sjukvård,gratis tandvård till barnen, och barnomsorg, skola, osv så du är praktiskt taget försörjd, även om du tror att du försörjer dig själv.

Utnyttjar inte du sjukvård, skola osv, säger du då till mig. Jo, men samtidigt samlas mitt överskott av lönen på hög, på mitt sparkonto. Det är pengar som gör att jag hade kunnat betala en del av det som vi får gratis i Sverige själv. Pengar som kanske kommer komma mitt barn (förhoppningsvis fler barn) tillgodo senare i livet, så att de aldrig behöver kämpa med att vända på varje krona, så att om de behöver en varm jacka till vintern för 3000 så kan de få det, om tvättmaskinen går sönder så behöver man inte vänta på nästa lön för att gå och köpa en ny eller man behöver inte ta den på avbetalning och få betala ett högre pris, så att vi kan åka i en ny bil som inte luktar skit, så att vi kan åka vart vi vill på semester utan att det blir knapert månaderna efter, så att mitt barn inte behöver vänta på julafton för att få cykel, skridskor, skidor, osv.
    Då föreslår jag att du börjar göra rätt för dig istället för att sitta här och gnälla. Börja betala för tandvård, sjukvård osv eftersom att du är så otroligt redig Solig Så kan vi andra leva och njuta av vad livet har att erbjuda.
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn