• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • skånegås
    Pinkflower880 skrev 2011-10-28 23:15:00 följande:
    Men är det egentligen rätt att klaga på unga mammor?

Borde du inte rikta din kritik i ett brev till regeringen eller statsministern eller så? Att du absolut inte gillar Sveriges välfärdspolitik och bidragslinje???

Det är väl knappast unga mödrar eller gamla pensionärers fel, eller någon annan grupp heller för den delen, att vi skattebetalare finansierar delar av deras livsstil? 

Vårt samhälle är ju uppbyggt så... 

Tycker kritiken är helt felriktad mot fel personer... 
    Precis! Det är ju samhället som vill att det ska födas barn, därför stödet finns och det har INTE de unga föräldrarna haft en chans att bestämma.

Tänk om alla skaffade barn lite tidigare vad mycket provrörsbefruktningar samhället skulle kunna spara in på
  • ModestyB
    Ruby01 skrev 2011-10-29 16:19:39 följande:
    Plutteli: Så du menar att det bara är ett fåtal miljonärer som försörjer alla i Sverige?

Mamierica: Jo jag tycker det är värt det att hjälpa andra, och det är därför jag röstar vänster, men du verkar inte ha läst min tråd: jag säger: sluta säg att det är bättre att skaffa barn tidigt för att man då orkar mer osv, för det är inte bättre att skaffa barn när man är 19, oavsett vad biologin säger, för kan man inte försörja sig själv så får någon annan göra det, och det tycker jag är egoistiskt att tänka så. Att tänka, jag skiter i att andra betalar mitt barns uppväxt för jag vill inte blir en "gammal" mamma (vilket de unga mammorna tycker att man är över 25 år ungefär). Så sluta säg att de som väntar till 40 får skylla sig själva, för de är de enda som faktiskt skulle kunna försörja sina barn själva om vi levde i ett annat land. I tyskland tex har medelåldern för förstföderskor gått upp till 36 år! Därför att par inte har råd att den ena är hemma, eftersom det inte finns samma skattefinanserade förskola som vi har här. Och i england kostar dagis ca 15000 i månaden. Skulle du Mamaerica ha råd med 15 000 i månaden för ett barn?    
    Det är väl fantastiskt bra att skaffa barn innan det är för sent, eller? Subventionerade assisterade befruktningar lär vara dyrare än en ung mammas bostadsbidrag för ett år... Men nu är ju jag en av dom som tror på "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov". Är behovet en assisterad befruktning eller bostadsbidrag kvittar mig lika.

Den sociala standarden, skyddsnätet och kvaliteten på barnomsorg går sällan att jämföra med den svenska. Jag är just nu på resa i USA och jag förfäras varje gång jag ser en förskola, här kostar det ca 2000 kr/ vecka med barnomsorg, men man får absolut inte någon vidare god omsorg för de pengarna. Det innebär ju att ALLA barn i Sverige, oavsett ekonomiska förutsättningar hos föräldrarna får en hyfsat god barnomsorg och skola, det innebär ju att även äldre föräldrars barn och föräldrar med hög inkomst gynnas av vårt system, så vad är egentligen problemet?
    Som jag tidigare skrev så är det BRA för statens finanser att det föds barn, alla barn föds inte in i goda hem, men det är inte beroende av föräldrarnas ålder eller inkomst.

Förstår fortfarande inte alls vad TS problem är, annat än att hon är bitter och sur över att det finns människor som väljer att skaffa barn innan de helt och hållet kan finansiera sina barn på egen hand. Sanningen är ju den att skulle man gåm efter det så skulle ju massor av människor ALDRIG kunna skaffa barn, det finns akademiker med låga inkomster och tänk på alla låglönejobb som skulle innebära att man aldrig fick skaffa barn, inte en enda uska eller fritidspedagog skulle kunna skaffa barn. Men det vore väl bra, kanske ska tvångssterilisera efter inkomst, vore väl en bra idé.
  • My Girls
    skånegås skrev 2011-10-29 16:27:49 följande:
    Precis! Det är ju samhället som vill att det ska födas barn, därför stödet finns och det har INTE de unga föräldrarna haft en chans att bestämma.

Tänk om alla skaffade barn lite tidigare vad mycket provrörsbefruktningar samhället skulle kunna spara in på
    Om det ändå vore så enkelt att lösa barnlösheten, att börja i tid...
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • mammatilljames
    Plutteli: Så du menar att det bara är ett fåtal miljonärer som försörjer alla i Sverige?

Mamierica: Jo jag tycker det är värt det att hjälpa andra, och det är därför jag röstar vänster, men du verkar inte ha läst min tråd: jag säger: sluta säg att det är bättre att skaffa barn tidigt för att man då orkar mer osv, för det är inte bättre att skaffa barn när man är 19, oavsett vad biologin säger, för kan man inte försörja sig själv så får någon annan göra det, och det tycker jag är egoistiskt att tänka så. Att tänka, jag skiter i att andra betalar mitt barns uppväxt för jag vill inte blir en "gammal" mamma (vilket de unga mammorna tycker att man är över 25 år ungefär). Så sluta säg att de som väntar till 40 får skylla sig själva, för de är de enda som faktiskt skulle kunna försörja sina barn själva om vi levde i ett annat land. I tyskland tex har medelåldern för förstföderskor gått upp till 36 år! Därför att par inte har råd att den ena är hemma, eftersom det inte finns samma skattefinanserade förskola som vi har här. Och i england kostar dagis ca 15000 i månaden. Skulle du Mamaerica ha råd med 15 000 i månaden för ett barn?    
    Om man säger såhär, jag vet inte vart du grundar din fakta ifrån och vet inte heller om det stämmer. Men visst vi kan leka med tanken att det kostar 15.000kr i månaden för att ha ett barn. Om jag då är 17 år i England, så skulle jag förmodligen redan haft ett jobb och tjänat pengar ( så vitt jag vet behövs inte minst 3 års gymnasieutbildning i England, för att få jobb). Men å andra sidan så vet jag inte.

Jag tänker inte försvara mig, för jag behöver inte. Jag bor inte i England, och det är jag ganska glad över. Jag tycker ändå att det är bra att pengarna går till BARN isåfall istället för människor som bara gnäller och ändå är höginkomsttagare som du ( om du är det). För det är väl dom som behöver pengarna som borde få dom. Men jag tycker att Sveriges pengar också går till mycket annat fel och att det är dåligt om andra saker. Vem bryr sig om det? Jag får inte ens rösta, så jag kan inte påverka och säga vad jag tycker eller inte tycker.  

Och jo, det är förmodligen bättre att få barn i 19års ålder för att man orkar mer än 40år och nästintill infertil. Jag tycker det är hemskt, och jobbigt samtidigt för dom som har försökt efter jobbkarriär, osv osv. När dom anser att dom ska skaffa barn och inser att det kanske är för sent, det är synd. Men man kan lika gärna ha karriär osv efter man fått barn. Jag kommer antagligen få se mina barnbarn och ORKA leka med dom, även kanske barnbarns barn. Många upplever inte det ens en gång. Jag är jäkligt stolt över att jag valde att få barn nu, för jag känner mig som en bra mamma. Och om man säger såhär, vi planerade inte barn. Men när vi fick veta att jag var gravid hade vi nog inte ens en tanke på att göra abort, som också kostar pengar för staten eftersom jag inte betalar för min sjukvård alls.

Jag tycker inte du har rätt att klanka ner på alla unga föräldrar för dom gör inte fel, inget dåligt och det är inte vårt fel att samhället är som det är. Det är väl isåfall ditt, ert. Ni "vuxnas" för det är ni som har påverkat det, så ni har iallafall tagit del i att välja hur allt ska vara. Även vad pengarna ska gå till. 

♥James 110510♥
  • Grazzy
    Ruby01 skrev 2011-10-28 17:21:08 följande:
    Plutteli: du höll ju med mig där, eller gjorde du det av misstag? Du sa att din kusin hade försörjt mig eftersom de skaffade barn senare än mig? Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Ju senare man skaffar barn, destor mer försörjer man de unga mammorna.

Grazzy: har du inte läst min tråd alls? du är ju ett typexempel på en sån ung mamma som inte fattar att hon blir försörjd av massa andra. "Vi klarar oss bra på mitt studielån, barnbidrag, bostadsbidrag och min sambos lön! Jag skaffar barn för jag älskar barn och att ta eget ansvar och se dom växa upp och ge dom kärlek! Jag tänker inte på hur "dåliga" föräldrar vi är för vi inte har fast jobb eller någon av oss utbildning! Det har vi hela livet på oss att skaffa då vi endast är 20 och 23 år gamla!" Så du tycker alltså att det är ok att någon annan försörjer dig och dina barn, istället för att själv ta ansvar för det?

Och till alla som säger att det blir billigare när en ung mamma får lägstanivån på SGIn. Nej, det blir det inte, jag har räknat med de kostnaderna, låginkomsttagaren drar in så pass lite i skatt att du aldrig kan komma upp i de nivåer som jag gör, och ännu mer de som tjänar mer än mig. Så det spelar ingen roll, ni som får barn tidigt blir parasiter och vi andra försörjare. Men det är ok, det är jättebra att samhället är uppbyggt så, men kom inte och säg att det är fel att vänta med barn och att det är bättre att vara ung mamma, för som sagt, det är de äldre mammorna och de barnlösa som försörjer er.      
    Och vad gör det om jag blir försörjd av andra under en tid av mitt liv som jag kommer leva i ungefär 70 år till? Så du tror jag kommer vara arbetslös i 70 år till och gå hemma och leva på dina pengar?! Vad är det för fel på dig människa? Du verkar himlans biitter, har du taskigt liv deller vad är det frågan om, vad vill du få ut av denna tråd? Att folk ska hålla med dig och stryka dig medhårs i alla väder och på så sätt stärker ditt självfötroende om hur duktig du är?!

Ja du väntade tills du hade fast jobb och pengar så du slipper ha dåligt samvete för att du måste få hjälp från soc då och då, jaa du är en JÄTTE duktig människa du... allvarligt är det du som borde skämmas med ditt tänk! 
  • Grazzy
    mammatilljames skrev 2011-10-28 22:48:53 följande:
    När "grizzy" börjat jobba och är färdigpluggad, vill jag bara påpeka att även hon kommer tjäna pengar, betala skatt och betala av sitt lån. Och då kanske du "tyvärr" kommer få hjälp av staten när du är hemma, eller blir arbetslös någon gång i ditt liv?

Det spelar väl ingen roll om man tar hjälp av alla stackars människor som betalar skatt en kort period i sitt liv, för att man är 19år och får barn? Man är ju hemma lika länge som en gammal kvinna som får barn?? Föräldrarpenning och barnbidrag får alla, oavsett ålder som någon mer hade skrivit tidigare i tråden. Socialbidrag får de som inte har råd med hyran, mat osv.. Kan även vara en perosn/familj med jobb, bara att deras löner inte täcker utgifterna. 
    Bostadsbidrag, det är också helt oberoende av ålder. Det handlar om inkomst och antal barn.
    Mellan åldern 18-29 så är det självklart med bostadsbidrag ( läs försäkringskassans hemsida själv) och varför inte utnyttja det när man kan? " vi" unga mammor och pappor, kommer också att skatta för våra löner när vi börjar jobba.

Det är ingen annan som försörjer Grizzly och hennes familj, men dom får hjälp. Stor skillnad. Hennes sambo/pojkvän jobbar, och skattar antaglien han också. 

Vad är skillnaden på en UNG mamma och en GAMMAL/ÄLDRE mamma? Är pengar allt du tänker på??

Precis! Han jobbar och skattar lika mycket som du gör TS! Så vi hjälper andra genom våra skattepengar även fast vi själva inte har det så himla bra ställt själva. Och ska du klaga på skatten att dom går till folk som behöver hjälp då och då, så kan du ju skriva till stadsministern och klaga vettja. Det är dom som har bestämt att vi ska betala skatt här i Sverige och INTE vi yngre mammor för att vi tycker det är så kul att beröva dig på dina stackars pengar! Vad väljer du, hjälpa dom yngre med barn eller en knarkare till hans behov av knark dagligen? Har du någonsin tänkt i dom banorna? Jag tycker att om man lever och får hjälp från soc, söker jobb dagligen och verkligen jobbar för det, ser jag inget fel i att få hjälp från soc! Vore helt annat om man satt på sin häck i soffan och köpte cola, cigg och annat skit från pengar som ska gå till något bra, eller har jag helt fel där tycker du?!
  • Plutteli

Nej det menar jag inte. Men skulle vi tex plocka bort momsen och ta bort företagens skattekrav så att endast vi privatpersoner betalar skatt utifrån våra inkomster så hade det krävts att ALLA hade löner som de allra rikaste i Sverige för att samhället skulle gå runt. Du har inte betalat skatt som täcker upp för allt du nyttjar, inte ens nära, men vill du tro att du har gjort det så fine.

Vad gäller läget i andra länder tex England. Många där har inte råd att skaffa barn på det sätt du tänker, dvs att båda ska fortsätta arbeta och betala skatt osv. ena föräldern (vanligen mamman) tvingas vara hemma eftersom det är bättre ekonomiskt att leva på en lön. En hemmamamma betalar ju inte mer i skatt än en ung mamma som arbetar eller hur? Tyskland satsar på "morötter" för att få folk att skaffa barn tidigare eftersom deras ekonomi annars går mot betydligt svårare tider.

Tack vara vårt välfärdssystem så HAR unga föräldrar råd att ta hand om sina barn och ur en statlig ekonomisk synvinkel så är det BRA om det finns unga som skaffar barn tidigt i livet!
    Det blir ju lite märkligt att du hävdar att du är vänster men samtidigt babblar på om högerländer och drar paralleller till samhällen där människor kan hamna i livstidsskulder för att de behöver opereras..
  • My Girls
    My Girls skrev 2011-10-29 17:46:17 följande:
    Om det ändå vore så enkelt att lösa barnlösheten, att börja i tid...
    För övrigt så är det politikerna som har bestämt bidragen, men de unga blir väl gravida utan politikernas påverkan och blir då ofta beroende på av bidrag?
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Stumpan88

Alltså. Tänk att ni fortfarande lägger energi på denna tråd. Låt oss ungamammor liva livet och njuta av våra barn. Fast det finns dom tjejer och killar som har barn utan utbildning så är det är inte försent att ändå utbilda sig fast man har barn?! JÖSSSES!

Jag är en stolt ung 23 årig mamma till världens finaste ängel.. Häldre ung och trändig än .................! PUNKT

TJEJER LEV! :)

• Kattdamen
    Stumpan88 skrev 2011-11-01 09:41:46 följande:
    Alltså. Tänk att ni fortfarande lägger energi på denna tråd. Låt oss ungamammor liva livet och njuta av våra barn. Fast det finns dom tjejer och killar som har barn utan utbildning så är det är inte försent att ändå utbilda sig fast man har barn?! JÖSSSES!

Jag är en stolt ung 23 årig mamma till världens finaste ängel.. Häldre ung och trändig än .................! PUNKT

TJEJER LEV! :)
    Jag beklagar sorgen.
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn