• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Es Mamma

Fortsättningen... (ska det lyckas?? :) Man kan tjäna bra = betala mycket skatt utan att ha utbildat sig i sjuttioelva år. Hur som helst så väljer jag att jobba deltid och ägna min tid åt min son i stället. Många i min närhet gör på samma sätt, trots att de är barnlösa. Det är ingen garanti att man kan betala mycket skatt bara för att man är barnlös.  Angående att man får barn tidigt för att ens mamma får det, vart är logiken? Min mamma fick sex barn, varav det första kom när hon var 30! Jag fick barn när jag var 21, vilket då är tidigt enl dig? Kan ju tillägga att hon (min mor) gifte sig när hon var 18 med sin första pojkvän. De var lyckligt gifta tills min pappa gick bort i 40-års åldern. Någon nämnde att man har mer energi när man är yngre. Det borde inte vara en orsak till att skaffa barn, lika lite som att en "äldre" automatiskt är mogen för det.  Jag förstår inte din upprördhet ang. unga som skaffar barn pga att de dragit in för lite skattepengar??? Vad man borde vara orolig över är att unga får barn när deras moral fortfarande är så låg. Den förs vidare till deras barn. Den ökar risken för att ett förhållande spricker och barnen kan få en otrygg uppväxt. Det kan lika gärna gälla en äldre mamma med dålig moral och dåliga värderingar, även om åldern i sig medför en viss mognad. DET oroar mig, inte pengar.

• Ruggugglan

Hur mycket ska jag ha skattat innan jag är mogen för barn?

• Ruggugglan

Och du, jag bekostar din sjukvård och allt annat du får av samhället. Så sluta vara så svartsjuk

• jådåsåatt

Jag skaffade barn när jag var 23. Har aldrig fått några bidrag förutom barnbidraget.

Vad gör det om jag har pluggat efter jag skaffar barn, jag kommer betala lika mycket skatt som dig i slutändan.

Om du nu inte kan få barn på "naturlig" väg, tänker du komma och tacka mig då för att jag hjälpt till att bekosta de ivf-behandlingar du får som jag aldrig behövt utnyttja?

• FreeForAll
    Ruby01 skrev 2011-09-30 12:52:41 följande:
    Grazzy: Över medelmåttet? Över medelåldern menar du? Du verkar inte ha läst vad jag skrev. Du får skaffa barn när du vill, men säg inte att det är fel att vänta med barn, för som du säger, du pluggar nu, du använder alltså mina skattepengar. Var lite tacksam då för att vi andra ger dig den möjligheten.
    Men alla som pluggar i Sverige gor det skattefinansierat, det har ju inte att gora med om man har barn eller inte. Dessutom far man oftast hogre lon efter att ha pluggat och kommer da betala mer skatt.

Jag har inget emot att folk skaffar barn nar de ar aldre, daremot har jag nagot emot dig som gnaller over vilken alder folk skaffar barn vid och dessutom har du inte lart dig rakna an, trots att du ar sa gammal och vis!

TS, du kanske egentligen kanner dig lite skyldig for att du vantat sa lange med att skaff barn och nu maste ga igenom en hogriskgraviditet (DYRT!) eller kanske till och med IVF (DYRT!). Har du riktig otur kanske du inte far sarksilt manga barn alls, och ska da MINA barn betala for DIN pension?
    Det ante mig.
  • Pussesnuttan

Jakkolina,
    Har du någonsin hör talas om fosterdiagnostik?
    Ta dina fördomar om äldre mammor och funktionshinder och stoppa upp någonstans och sedan kan du läsa på om ämnet!

• Grazzy
    FreeForAll skrev 2011-10-01 11:05:24 följande:
    Men alla som pluggar i Sverige gor det skattefinansierat, det har ju inte att gora med om man har barn eller inte. Dessutom far man oftast hogre lon efter att ha pluggat och kommer da betala mer skatt.

Jag har inget emot att folk skaffar barn nar de ar aldre, daremot har jag nagot emot dig som gnaller over vilken alder folk skaffar barn vid och dessutom har du inte lart dig rakna an, trots att du ar sa gammal och vis!

TS, du kanske egentligen kanner dig lite skyldig for att du vantat sa lange med att skaff barn och nu maste ga igenom en hogriskgraviditet (DYRT!) eller kanske till och med IVF (DYRT!). Har du riktig otur kanske du inte far sarksilt manga barn alls, och ska da MINA barn betala for DIN pension?

Håller med där! Bara för du inte kan/inte har skaffat barn, ska vi som gör det straffas oavsett ålder och det är inte okej! Och ja, vi som inte har utbildning en väljer skaffa barn tidigt, vi kommer helt klart få en utbildning och ett jobb så du behöver inte vara orolig för din pension för den kommer vi och våra barn att betala ändå dig på ålderns höst, när vi blir framgångsrika och faktiskt har gett våra barn en bra och rättvis uppväxt. Så sluta med skit snacket och bitterheten, för du vinner ändå ingenting på tjaffsa i det här forumet för ingen håller med dig till 100% och det vet du eftersom du agerar som du gör och påperkar stavfel (?!) vad har stavfel med den här disskutionen att göra. Väx upp, du är över 30 bast och ska vara gammal och vis
  • Vanilj L

Du måste ju förstå att när du skriver en sådan här provicerande tråd, så får du mycket kritik. För ingenting av det du skriver stämmer. Jag tycker att du borde prata med någon kunnnig för det är inte bra att känna så som du gör. Jag tycker synd om dig. Du hade ju barn sa du och då borde du ju glädjas av det, och inte ha så mycket ilska i dig.

Ta kontakt med någon utomstående är mitt råd.Du behöver den hjälpen du kan få. 

• pussgurkan86

men orka, om inte unga mammor har jobbat innan dom får barn så jobbar dom senare och betalar skatt så whats your problem??? orka hålla på.

• Borttagen användare

är du arg ts över att vissa unga föräldrar tycker du skaffar barn för sent och ifrågasätter ditt val, eller vad menar du?

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn