• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Kat91
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:59:46 följande:
    Tjabba eller nåt: Jo, verkligheten är att de som får barn tidigt fortsätter att vara låginkomsttagare och bidragsberoende, vilken värld lever du i? Det är fler som fått barn tidigt bland undersköterskorna och vårdbiträdena än bland sjuksköterskorna och läkarna.
    Du är verkligen trög eller?
    Jag är 20 år och väntar första barnet. Tog studenten med bra betyg när jag var 19 och har hunnit jobba 1½ år (visserligen inom vården) och alltså skattat. Har till och med tjänat bra med pengar då jag jobbat natt och alltså skattat ganska mycket. Nu har jag och min sambo valt att skaffa barn redan nu för jag vet ändå inte vad jag vill plugga till än. Jag nöjer mig med ett skitjobb tills jag vet vad jag vill helt säkert.

Alltså alternativ 1: Jag tar studenten, börjar sedan en högskoleutbildning på säg 3 år som jag kanske upptäcker om 4 år att jag inte är intresserad av att jobba med. Då skulle jag varit 24 år när jag inser att utbildningen jag gick för att göra andra nöjda inte var nåt för mig. Alltså, fått studiemedel och bostadsbidrag osv och kostat samhället en jävla massa pengar HELT i onödan. Pluggat nåt nytt och varit nöjd och kanske över 30 när jag skaffar barn - NEJ tack. Jag vill inte ha barn då, dessutom skulle sambon fått vänta tills han är 36 isf. Jag tycker det är för sent. Eller VI tycker att det är för sent.

Alternativ 2: Jag tar studenten, får ett jobb redan innan studenten och jobbar på nätterna sista veckorna medan jag går i skolan på dagarna. Tjänar rätt bra med pengar och fortsätter jobba i 1½ år tills det är dags att ta ut föräldraledighet 6 veckor innan bf (utan att ta några av föräldrapenningdagarna eftersom jag har sparat pengar två månader som räcker tills barnet är fött). Barnet föds och jag är hemma ca 1 år. Efter det är pappan hemma ca ½ år. Jag börjar jobba igen om jag inte hittat något att plugga till som jag VET är värt tiden. Varför skulle man inte kunna ha barn och plugga samtidigt? Du betalar verkligen inte för mig eftersom jag själv skattat ihop den föräldrapenningen jag får ut. Sambon har gått ut gymnasiet med bra betyg och jobbat och skattat i 10 år utan en enda arbetslös dag (han tjänar drygt 30 000 i månaden), möjligtvis betalar han en del av barnets sjukvård etc med alla sina tidigare skattade pengar, men DU gör det fan inte. Snarare betalar nog han dina försök att få barn.
  • Ruby01

Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men om ni undrar vad jag tycker står det i mitt inlägg. Återigen bryr jag mig inte om när man skaffar barn, men tjafsa inte om att det är bättre att skaffa barn som ung, för det är inte bättre, inte sämre heller, men inte bättre. Alvsten: hur många IQ har du? Varför skulle jag inte gilla att du är under 30 har två barn och utbildning? När jag var under 30 hade jag ett barn och utbildning. Har jag skrivit i mitt inlägg att det är fel att vara under 30 och ha barn och utbildning? Till många andra: jag är inte bitter. Det är skillnad på att vara irriterad och bitter. Jag har barn, hus, bra jobb och allt annat jag har önskat mig då är man inte bitter, det är om man känner att man gått miste om något som man blir bitter.

• cajsasmamma
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:34:43 följande:
    ERica86 och alla andra som inte kan räkna: Om vi tar två personer som är lika gamla. När de växer upp går de båda i skola, där är vi lika alltså, plus minus noll, sen skaffar person A barn vid 19 medan person B jobbar. Vem är det då som betalar person As mammaledighet? Jo, person B. Person B fortsätter att jobba och skulle sedan runt 30 kunna betala för allt det som vi i Sverige får gratis. Person A har varit hemma några år med barn och kommer alltså efter i löneutvecklingen. Om vi inte levde i det samhället vi lever i skulle person A inte kunna betala för förskola, BVC, skola för sina barn. Det handlar om att köpa saker innan man har råd att betala dem. Och vi gamla, våra avkommor betalar också skatt senare i livet, så där är vi också på plus minus noll. OCh att unga föräldrar skaffar barn fortare så att det finns fler som försörjer mig? Det finns ju studier på att barn till unga får barn unga de med, så då är det inte så att de försörjer mig som gammal, för då får väl jag försörja deras barn och barnbarn med.
    Och vem betalar skatt då B är mammaledig , Jo A och eventuellt A:barn som kanske ha hunnit 19.
  • Ruby01

Kat91: kan du inte heller räkna eller vet du inte hur mycket du betalar i skatt? Vet du inte vad du har för lön? Hur kan du ha skattat ihop till din föräldrapeng under 1,5 års tid? Föräldrapengen är väl 80% vad jag vet, och du ska vara hemma ett år. Du har inte väl skattat 25% eller något det 1,5 åren du jobbat? Och all den skatt du skattat har inte gått till att du ska kunna vara hemma med barn. Men det har inte bara med skatt att göra, irriterar mig bara på att folk verkar tro att det räcker att jobba ett par år innan man blir gravid. Skulle du klarat dig i ett land som inte har den välfärd vi har om du bara hade jobbat ett år? Skulle du hunnit spara ihop till ett års löner för föräldraledigheten på ett år i arbetslivet?

• suspect2011

Det var den sämsta matematik jag sett på länge. En äldre morsa utnyttjar ju samma skattefinanserade verksamheter som en yngre mamma, men med tillägg att den gamle då kostar staten när hon vill göra ivf. Detta ska man få göra så många ggr man behöver tycker du, borde väl du bekosta själv det gör man ju utomlands! Tycker f.ö. att gammeltanterna blivit alldeles för bittra när de nu passerat 30 och har svårt med att bli gravida, ja äggen är inte riktigt i toppskick då. Man kan faktiskt göra som jag, blev gravid vid 23, andra gången vid 26 och nu vid 28. Har uni.utb, fast jobb DOCK så bor vi i lägenhet, aj aj aj då blev vi stämplade va? Men vi bor i ett bättre område i Stockholm Förresten TS så tycker jag din syn på saker o ting är genomrutten och du verkar otroligt omogen och fördomsfull för din ålder.

• LinneaJosie
    Ruby01 skrev 2011-09-30 17:46:23 följande:
    Kat91: kan du inte heller räkna eller vet du inte hur mycket du betalar i skatt? Vet du inte vad du har för lön? Hur kan du ha skattat ihop till din föräldrapeng under 1,5 års tid? Föräldrapengen är väl 80% vad jag vet, och du ska vara hemma ett år. Du har inte väl skattat 25% eller något det 1,5 åren du jobbat? Och all den skatt du skattat har inte gått till att du ska kunna vara hemma med barn. Men det har inte bara med skatt att göra, irriterar mig bara på att folk verkar tro att det räcker att jobba ett par år innan man blir gravid. Skulle du klarat dig i ett land som inte har den välfärd vi har om du bara hade jobbat ett år? Skulle du hunnit spara ihop till ett års löner för föräldraledigheten på ett år i arbetslivet?
    Men nu är ju inte skattemedlen ett privat sparande. Välfärdssystemet är uppbyggt som det är för att bland annat utjämna skillnader, både mellan individer, grupper och över tid. Vissa perioder i livet kostar man pengar, andra perioder bidrar man. 
  • Pussesnuttan

Ts,
    Eftersom ingen tycks förstå vad du vill i din ts kanske du ska förklara det...
    Vad är din poäng?
    Eller handlar den om rättstavning....

• Petronella01
    Ruby01 skrev 2011-09-30 12:54:23 följande:
    Petronella01: Ja, och jag tror en hel del kommer hinna ikapp dem när de blir lite äldre. Även den här tanken: Jag kommer vara ihop hela livet med den här killen (som de träffat när de är 15). Yeah right..
    Med lite tur lär de sig använda språket som man ska också!Kyss

Förlåt, det var taskigt, men det blir bara så komiskt när folk hävdar allt de kan utan utbildning eller bildning, men de vet inte vad ord betyder eller hur man använder "de" och "dem"
  • Fiyali
    JA77 skrev 2011-09-30 16:51:43 följande:
    Kom att tänka på det jag läst i en annan tråd där man kan läsa att unga mammor i högre grad väljer amerikaniserade namn (tänk Kevin, Melissa, Liam..), men de unga vägrar erkänna det själva.
    Mina barn heter Jasmin och Evelyn, Evelyn är väl amerikanskt, ja jag är ung mamma, och visst kan jag erkänna det. Jag valde namn jag tycker är fina.
    Gillar namn som Signe och Svante också, men det är "mormor/morfar" namn i mina öron, skulle aldrig sätta de namnen på mina barn - nej(kan däremot tycka att en liten Signe/Svante passar i sitt namn). Skulle det göra mig till en dålig mamma att jag influeras av USA? Det gör jag vad gäller musik mm också.
    Att influeras av något som fyller massmedia är väl inte så konstigt, jag influeras av pysseltidningar mm också.
  • Kat91
    Ruby01 skrev 2011-09-30 17:46:23 följande:
    Haha till din stora sorg hade jag nog faktiskt kunnat spara ihop tillräckligt med pengar på det här 1½ året jag jobbat för att vara hemma ett år men det har jag inte gjort då vi ju har föräldraförsäkring i Sverige. Skatten är förövrigt drygt 30% i min kommun om du vill veta.
    Du (tillsammans med alla andra i sverige som betalar skatt) kommer behöva ge exakt 20400:- mer till mig medan jag är föräldraledig än jag själv skattat under den tiden jag jobbat. Och de pengarna har min sambo skattat gånger många under tiden. Ditt resonemang håller tyvärr inte.

Och jag får ju inte heller välja vart mina skattepengar ska gå? Jag tycker verkligen inte att skattepengar ska gå till exempelvis sjukvård för problem som folk uppenbart dragit på sig själva så som storrökare drar på sig KOL och lungcancer eller till gastricbypassoperationer till folk som är feta för att de helt enkelt äter mer än de springer. Det är nåt jag stör mig på.

Dessutom har du inte svarat på om du tycker det andra alternativet är bättre? Att jag pluggar för dina pengar utan att ha jobbat alls innan och sen upptäcker att jag gått en utbildning till ett jobb jag inte trivs med?
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn