• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • valkyrian
    anyXX skrev 2011-09-30 16:12:55 följande:
    Herregud TS vad bitter du låter! Glad att jag inte är så bitter, fastän jag har akademisk utbildning, är nästan 30 år och har två barn :)
    Kör en facebook på den och "gillar"
    Bebisen är här
  • Grazzy

Ja vissa måste ju ha några att skylla sina problem på antagligen verkar det som. Men är ju rätt meningslöst att sitta och beklaga sig över oss yngre mammor för finns ju ändå inget du kan göra åt saken TS. Varför inte bara lägga ner tråden och acceptera och bete dig själv som om du vore den vuxna och mogna som tydligen ingen ung mamma är i dina ögon. Blir bara förbannad på sånna som dig!

• Alvsten
    anyXX skrev 2011-09-30 16:12:55 följande:
    Herregud TS vad bitter du låter! Glad att jag inte är så bitter, fastän jag har akademisk utbildning, är nästan 30 år och har två barn :)
    Under 30 och har 2 barn OCH utbildning.... aj aj detta kommer inte TS att gilla  {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Gunilla 045

Det är inget fel att skaffa barn när man är ung, själv var jag sjutton när jag fick min första, fem barn fick gubben och jag, nu är alla vuxna träffade min man när jag var 15, vi gifte oss när jag fyllt 18 och höll ihop tills 2007 då han gick bort.Strunta i vad ts skriver.

• JA77

Snooslove: Hur gammal är du? Vad heter dina barn?

• snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 16:44:53 följande:

Snooslove: Hur gammal är du? Vad heter dina barn?

det var en randome fråga 
    Jag är 22 och mitt barn heter Nelly. . Hur gammal är du och vad heter dina :P.. 
  • JA77
    snooslove skrev 2011-09-30 15:46:25 följande:
    Har jag sagt det. ?.. att man inte orkar något vid 30. ?.. :D.. Man kan va mega lant som 20 åring :P.. Varför drar du alla unga mammor över samma kant. ?..  Jag vill vara ung mamma pågrund av att när min dotter är 20 så är jag 39 inte 50. när min dotter är 30 så är inte jag 60 utan jag är 49 När min dotter är 60 så är jag 79 inte 90. Jag vill och hoppas att jag får leva länge med min dotter och se henne genom hela livet. skulle jag skaffa barn som 30 eller 40 så minskar chansen för det :).. Jag vill finnas där för mitt barn sålänge som det bara går. Man vet aldrig va som händer men man måste ju kunna hoppas :).. 

Min mamma har bara 2 barn, mig och min bror. Och hon har bara 1 barnbarn och hon blev världens lyckligaste när jag berättade att hon skulle bli mormor. Hon är så glad att hon fortfarande iär under 50 så hon orkar leka och busa hejvilt med min dotter :)..
    Det heter "dra alla över en KAM". Inte kant. :) Nu har du lärt dig det :)
  • JA77
    snooslove skrev 2011-09-30 16:46:20 följande:
    det var en randome fråga 
    Jag är 22 och mitt barn heter Nelly. . Hur gammal är du och vad heter dina :P.. 
    Kom att tänka på det jag läst i en annan tråd där man kan läsa att unga mammor i högre grad väljer amerikaniserade namn (tänk Kevin, Melissa, Liam..), men de unga vägrar erkänna det själva.
  • snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 16:49:14 följande:
    Det heter "dra alla över en KAM". Inte kant. :) Nu har du lärt dig det :)
    Från början heter de -skära alla över en kam, sen har de utvecklats till dra alla över en kam, sen har det vidare utvecklats till dra alla över en kant. . Vi här har alltid sagt kant.. Fast kam är det rätta. Bara att man utvecklat det då man inte förstått varför man sagt kam ^^.. Så du lärde mig inget tyverr. 
  • Fluffskalle

Är du besviken på dig själv för att du inte var smart nog att nyttja dessa skattepengar tidigare i livet?

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn