• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 12:54:23 följande:
    Petronella01: Ja, och jag tror en hel del kommer hinna ikapp dem när de blir lite äldre. Även den här tanken: Jag kommer vara ihop hela livet med den här killen (som de träffat när de är 15). Yeah right..
    Yeah right ? De kan du ju inte fördömma att dem inte kommer va. känner många gamla som träffades när dem va 15-16 och dem har hållit ihop i 50 år :P.. Jag träffade min när jag va 16 och vi är tillsammans än och going strong . Sen om det inte håller tills jag blir gamal och grå så gör det inte de. Men jag trodde på något iallfall. Jag har samma odds som en på 30 som träffar en kille :P.
  • Dr Mupp

Ska man se det till rent bidragsmässigt är det bättre att skaffa barn ung. Unga föräldrar får mindre i bidrag än vad äldre föräldrar med bra lön får. Och de unga föräldrarna hinner jobba de med. Skillnanden är att de jobbar efter barnen istället.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • sollo
    Ruby01 skrev 2011-09-30 12:52:41 följande:
    Grazzy: Över medelmåttet? Över medelåldern menar du? Du verkar inte ha läst vad jag skrev. Du får skaffa barn när du vill, men säg inte att det är fel att vänta med barn, för som du säger, du pluggar nu, du använder alltså mina skattepengar. Var lite tacksam då för att vi andra ger dig den möjligheten.
    Är du seriös?
  • Sapphiire

Blir så trött på såna som dig ts. Jag fick barn när jag var 17, jag har uppfostrat barnet, gått ut gymnasiet. Nu studerar jag på universitet och skall snart jobba. Jag har ALDRIG fått något bidrag. Nu kan du sluta gnälla. Tack och lov att man inte är så bitter som du.

• philur

Dom gör ju bara tvärtom,först barn sen skatt.Tycker också att unga föräldrar är ansvarsfulla av den enkla anledningen att det är ett stort ansvar att ha barn.

• Grazzy

Ja seriöst? Skattepengar för jag pluggar? Gud vilken bitter människa du verkar vara! Orka starta upp en hel tråd för att visa ditt "hat" mot yngre människor som väljer skaffa barn tidigt. Sluta jobba om det är så jobbigt att betala skatt då da, sitt inte och gnäll. Och pluggar inte vi mammor som är unga, ja då är vi dåliga för att vi inte gör något! Hur ska vi göra då tycker ni, vill vi ha barn tidigt är det vår ensak inte din ändå. Tror inte du kommer någon vart med denna tråden. Blir så jäkla förbannad på sånt här skit snack som du kommer med bland annat. Vi jobbar lika hårt vi och vi kommer inte vara arbetlösa livet ut som du verkar tro. 

• Grazzy
    Ruby01 skrev 2011-09-30 11:26:47 följande:
    JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

Konstigt du skriver "brinner för att alla ska ha lika rätt i samhället" på din presentation. för det verkar inte alls framstå som det i detta inlägg!
  • Ruby01

Yngre verkar inte läskunniga heller. JAg har inte sagt att jag har något emot att ni skaffar barn tidigt. Det jag har emot är de unga som beklagar sig över och tycker det är dumt med folk som väntar till över 30 med att skaffa barn. Det finns kommentarer som typ: omman väntat så länge får man skylle sig själv om man inte kan skaffa barn eftersom man är som mest fertil runt 20. Snooslove: Jag ser inget fel i att någon människa använder skattepengar, det är ett underbart land vi lever i. Du kommer nog göra slut med den där killen, och som jag skrev till en annan här på forumet: du kommer gå ut och patetsupa med blonderad permanent och sliten hy när du är 40, för då kommer du komma på allt du missat när du var ung. Kom ihåg de orden, för det kommer slå in.. PS. Du använder ordet "dem" fel. "fördömma att de inte kommer.." "jag fördömmer dem" I uttal blir det dom i båda fallen men i skriftspråk skiljer man på de och dem.

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 13:59:26 följande:
    Yngre verkar inte läskunniga heller. JAg har inte sagt att jag har något emot att ni skaffar barn tidigt. Det jag har emot är de unga som beklagar sig över och tycker det är dumt med folk som väntar till över 30 med att skaffa barn. Det finns kommentarer som typ: omman väntat så länge får man skylle sig själv om man inte kan skaffa barn eftersom man är som mest fertil runt 20. Snooslove: Jag ser inget fel i att någon människa använder skattepengar, det är ett underbart land vi lever i. Du kommer nog göra slut med den där killen, och som jag skrev till en annan här på forumet: du kommer gå ut och patetsupa med blonderad permanent och sliten hy när du är 40, för då kommer du komma på allt du missat när du var ung. Kom ihåg de orden, för det kommer slå in.. PS. Du använder ordet "dem" fel. "fördömma att de inte kommer.." "jag fördömmer dem" I uttal blir det dom i båda fallen men i skriftspråk skiljer man på de och dem.
    Är du helt allvarlig ?.. Du är ju rent av patetisk. Jag slutade dricka och festa flera år innan jag blev med barn :P. varför skulle jag börja när jag valde bort det långt innan. Jag har vart blond permanent en gång i tiden..Jag anser inte att jag missat något. För jag och min sambo har egen tid för varandra. Jag går ut med mina tjej kompisar. Barn har aldrig hindrat mig. Jag njuter av att vara en ung mamma som även får tid för sig själv någon gång i månaden :).. 
    Du tror jag kommer göra slut. Jag tror att du kommer göra slut med din eller så har du ingen ocg det är därför du tror så lite på vad människan kan åstadkomma  med lite tro och jävlar anamma.  
    Du vet inte vem jag är eller hur jag levt. Mina dagar som fjortis va för längesen över och skulle ALDRIG vilja ha dem tillbaka.
    Bara för att du tror att  får barn tidigt så blir man en 40 årig fjortis senare i livet  visar bara hur "korkad" du är. 

Och sen om min grammatikska felstavning så snälla. LÄGG AV. Vet du hur många stavfel jag gör hela tiden för att jag skriver så inni helvetes fort och jag har inte tid med att sitta och lusläsa varenda fel jag gjort. kärp dig snälla. 
    Jag drar inte förutfattade meningar om dig och ditt liv så sluta gör det om mitt och andras liv.  
  • Isalel

Har du dragit av då i dina beräkningar att deras avkommor drar in skatt tio år tidigare också?

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn