• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Ruby01

ERica86 och alla andra som inte kan räkna: Om vi tar två personer som är lika gamla. När de växer upp går de båda i skola, där är vi lika alltså, plus minus noll, sen skaffar person A barn vid 19 medan person B jobbar. Vem är det då som betalar person As mammaledighet? Jo, person B. Person B fortsätter att jobba och skulle sedan runt 30 kunna betala för allt det som vi i Sverige får gratis. Person A har varit hemma några år med barn och kommer alltså efter i löneutvecklingen. Om vi inte levde i det samhället vi lever i skulle person A inte kunna betala för förskola, BVC, skola för sina barn. Det handlar om att köpa saker innan man har råd att betala dem. Och vi gamla, våra avkommor betalar också skatt senare i livet, så där är vi också på plus minus noll. OCh att unga föräldrar skaffar barn fortare så att det finns fler som försörjer mig? Det finns ju studier på att barn till unga får barn unga de med, så då är det inte så att de försörjer mig som gammal, för då får väl jag försörja deras barn och barnbarn med.

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:34:43 följande:
    ERica86 och alla andra som inte kan räkna: Om vi tar två personer som är lika gamla. När de växer upp går de båda i skola, där är vi lika alltså, plus minus noll, sen skaffar person A barn vid 19 medan person B jobbar. Vem är det då som betalar person As mammaledighet? Jo, person B. Person B fortsätter att jobba och skulle sedan runt 30 kunna betala för allt det som vi i Sverige får gratis. Person A har varit hemma några år med barn och kommer alltså efter i löneutvecklingen. Om vi inte levde i det samhället vi lever i skulle person A inte kunna betala för förskola, BVC, skola för sina barn. Det handlar om att köpa saker innan man har råd att betala dem. Och vi gamla, våra avkommor betalar också skatt senare i livet, så där är vi också på plus minus noll. OCh att unga föräldrar skaffar barn fortare så att det finns fler som försörjer mig? Det finns ju studier på att barn till unga får barn unga de med, så då är det inte så att de försörjer mig som gammal, för då får väl jag försörja deras barn och barnbarn med.
    Vem betalar din mammaledighet sen då ?. bara en undran. Menar du att det är du som gör det. ?.. Kanske är det jag som börjat jobba och då får jag betala din.  Varför skulle inte person A kunna betala för saker. Man är väl två med barn eller?.. Kommunen betalar tex inte mitt barns förskola för vi har privat och betalar den ur egen ficka. Så jag undrar hur menar du med att bara för att man får barn som ung så kan man inte betala för sig men när man får barn som gammal så kan man de ?. du vet ju inte hur alla ungas ekonomi ser ut eller ?.. 

Jag tror att det kvittar om man får barn som 19 eller 30. vet 30 åringar som skaffar barn och lever på socialen.
    Jag tror inte du ska oroa dig för var dina skattepengar går..  Och inte ha en sådan förutfattad mening om unga föräldrar.
  • Dr Mupp
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:34:43 följande:
    A+B födda samma år och går i skola lika länge.
    A födde barn precis efter gymnasiet och får 180 kr om dagen i föräldraperning i ett år. Efter det börjar hon plugga på högskolan 3 år senare är hon utbildad och bäörjar jobba. Skaffar inga fler barn och har då kostat samhället 180 kr om dagen i ett år.
    B fortsatte direkt till högskolan och är därmed färdigutbildad ett år innan A. Börjar jobb aoch når snabbt upp i hög lön. När hon är 32 skaffar hon sitt första barn och är föräldraledig i ett år med en ersättning som slår i taket på föräldraförsäkringen.

B har kostat samhället mer än vad A har gjort.

Men du TS verkar tro att det ser ut såhär.
    A föder barn direkt efter gymnasiet, lever på socialbidrag och fortsätter skaffa barn varannan år så hon får vara hemma tills hon är 40. Går sen arbetslös hela livet.
    B jobbar direkt efter gymnasiet. föder barn när hon är 35 men tar inte ut nån föräldrapening.

Så ser inte vekrligheten ut.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Ruby01

Snooslove: Det finns statistiskt fler 19 åringar som är arbetslösa, 15% jämfört med 8 eller vad det är för vuxna. Så du menar att du tror att om vi levde i ett land där vi fick betala för allt, så skulle alla 19 åriga mammor ha lika lätt som 30 åriga mammor att försörja sig? Tror du det är du rätt blåögd. Det finns en anledning till att medelåldern när man föder sitt första barn i Tyskland är 36 år, för där har man inte alla de förutsättningar som vi har.

• snooslove
    Dr Mupp skrev 2011-09-30 14:53:37 följande:
    A+B födda samma år och går i skola lika länge.
    A födde barn precis efter gymnasiet och får 180 kr om dagen i föräldraperning i ett år. Efter det börjar hon plugga på högskolan 3 år senare är hon utbildad och bäörjar jobba. Skaffar inga fler barn och har då kostat samhället 180 kr om dagen i ett år.
    B fortsatte direkt till högskolan och är därmed färdigutbildad ett år innan A. Börjar jobb aoch når snabbt upp i hög lön. När hon är 32 skaffar hon sitt första barn och är föräldraledig i ett år med en ersättning som slår i taket på föräldraförsäkringen.

B har kostat samhället mer än vad A har gjort.

Men du TS verkar tro att det ser ut såhär.
    A föder barn direkt efter gymnasiet, lever på socialbidrag och fortsätter skaffa barn varannan år så hon får vara hemma tills hon är 40. Går sen arbetslös hela livet.
    B jobbar direkt efter gymnasiet. föder barn när hon är 35 men tar inte ut nån föräldrapening.

Så ser inte vekrligheten ut.
  • Kattdamen

De flesta i Sverige är väl ganska bortskämda med bidrag, och förmåner. De flesta utgår från att man ska få, titta på alla snyfthistorier i aftonbladet.

Ska vi ha det system vi har idag, måste alla hjälpa till. Inte bara ta.

• Ruby01

Tjabba eller nåt: Jo, verkligheten är att de som får barn tidigt fortsätter att vara låginkomsttagare och bidragsberoende, vilken värld lever du i? Det är fler som fått barn tidigt bland undersköterskorna och vårdbiträdena än bland sjuksköterskorna och läkarna.

• Ruby01

Enligt statistiken är det också fler unga mammor som röker och dricker under graviditeten, och de skiljer sig oftare än folk som träffat sin partner lite senare.

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:54:59 följande:
    Snooslove: Det finns statistiskt fler 19 åringar som är arbetslösa, 15% jämfört med 8 eller vad det är för vuxna. Så du menar att du tror att om vi levde i ett land där vi fick betala för allt, så skulle alla 19 åriga mammor ha lika lätt som 30 åriga mammor att försörja sig? Tror du det är du rätt blåögd. Det finns en anledning till att medelåldern när man föder sitt första barn i Tyskland är 36 år, för där har man inte alla de förutsättningar som vi har.
    Såklart det finns. för 19 åringar har precis kommit ut på marknaden.  Du kan ju inte jämföra dig själv med en 19 åring.  Du har ju levt längre och många företag söker livserfarna. Då är dte ju inte lätt för en 19 åring. Du är ju äldre. och jag har aldrig sagt något eller menat något. Vi lever som vi gör du. Och att det finns fler ungdomar som är arbetslösa är pågrund av olika anledningar.  En 30 åring kommer alltid ha lättare att få jobb många gånger än en 19 åring. Men vad har det med denna diskussion att göra ?  

Jag säger bara att en som får barn tidigt kostar inte mer än en person som får barn som 30 :).. Och sen säger jag att du ska sluta säga hur andras liv kommer te sig i framtiden. 

• valkyrian

Eeeh ja? Och jag betalar skatt nu under mina barns uppväxt samt kommer betala en heeel del när jag väl är färdigutbildad? Men, förlåt, jag kanske inte förstod, du kanske vill att jag betalar lite högre skatt så det blir rätnta på de pengar jag använt upp i form av mvc och dagis? Eller jag förstår inte? Jag kanske skall gnälla på dig om 20 år när min skatt pyntar din pension.

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn