• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • cpOFFER

Vill du ha medalj för att du betalar mer skatt än ungdomar eller? Eller vill du ha någon åldergräns för hur gammal minst man måste vara för att skaffa barn, eller ska man kanske skatta mer innan man får skaffa barn?

Perspektivsskärpa: Väljer du att se på saker annorlunda, kommer sakerna snart se annorlunda ut.
  • Solan

Du låter bitter, TS.

Hoppas att du snart mår bättre och känner dig gladare. 

• Krake
    Kattdamen skrev 2011-09-30 18:40:41 följande:
    Alla behöver inte göra ivf.
    Nej, vissa blir på smällen helt gratis hemma på kammaren och fan vad man ska gräma sig då över de rent bortskänkta skattekronorna!
    Moster, inte monster.
  • ThildasMamma

Jag är ung förälder till mina två barn, första fick jag vid 19 och jag har fanimej jobbat ihop min egen fp och betalat skatt som vem som hellst. Låter mer som att du är bitter faktiskt.. Vi unga har ju hela livet framför oss att arbeta, så om man väljer barn i ung ålder eller inte spelar ingen roll.. Livet stannar ju inte upp för att man får barn!

• Mamma och son
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:00:40 följande:
    Enligt statistiken är det också fler unga mammor som röker och dricker under graviditeten, och de skiljer sig oftare än folk som träffat sin partner lite senare.
    Håller med dig TS att det är ett bra system vi har idag i Sverige där det finns ett socialt skyddsnät som hjälper oss med att vara föräldralediga eller sjukskrivna. Däremot tycker jag att det är sorgligt med att du har sådana fördomar mot unga föräldrar.  Men undrar vart du drar denna statistiken ovan ifrån, då jag aldrig sett den tidigare.

När det gäller att statistiken att det finns flera 19 år gamla som är arbetssökande, så undrar jag ifall du vet vad den statistiken har för frågor som grundlag som SCB gjort. De har frågat om man arbetat den senaste veckan. Detta inräknar även de som går i en utbildning om de inte arbetat den veckan så räknas de fortfarande in. Så lite missvisande mot de som faktiskt utbildar sig. När arbetslösheten i Sverige räknas som i alla europeiska länder så tas alla mellan 16-64 år in som inte arbetat den senaste veckan.

Jag kan klassas som ung mamma fick barn när jag var 21 och är nu 24 år. Jag kan inte säga att jag är låginkomsttagare tjänar lika mycket som min kollega som är 32 år och högskoleutbildad.
    Hade hög SGI därmed hög föräldrapenning. Men kan förstå och hålla med om att jag kanske borde väntat så att jag hade en köpt bostad innan mitt barn föddes, samt att jag valt rätt far till mitt barn men som sagt om man får barn oplanerat trots skydd så får man ta ansvaret för det. Även om jag älskar min son och han är det bästa som hänt i mitt liv.
  • Alvsten
    Ruby01 skrev 2011-09-30 17:41:12 följande:
    Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men om ni undrar vad jag tycker står det i mitt inlägg. Återigen bryr jag mig inte om när man skaffar barn, men tjafsa inte om att det är bättre att skaffa barn som ung, för det är inte bättre, inte sämre heller, men inte bättre. Alvsten: hur många IQ har du? Varför skulle jag inte gilla att du är under 30 har två barn och utbildning? När jag var under 30 hade jag ett barn och utbildning. Har jag skrivit i mitt inlägg att det är fel att vara under 30 och ha barn och utbildning? Till många andra: jag är inte bitter. Det är skillnad på att vara irriterad och bitter. Jag har barn, hus, bra jobb och allt annat jag har önskat mig då är man inte bitter, det är om man känner att man gått miste om något som man blir bitter.
    TS, du som älskar att klaga på andra: Det heter inte "hur många IQ har du" det heter "hur hög IQ har du". Du kanske borde gå tillbaka till skolbänken och lära dig det? För övrigt så citerade jag en annan persons inlägg, jag är 25 och har inga barn alls. Jag håller på att utbilda mig på universitetet, vilket även min pojkvän gör.

Du skriver ju att du inte gillar när unga människor använder sig av skattepengar eftersom de inte har börjat betala skatt själva än, och om man då under 30 har 2 barn och akademisk utbildning har man nog inte hunnit med att betala så mycket skatt och i din lilla ding-ding värld är ju det orättvist.

För övrigt är det tråkigt att du inte svarade på en enda av de frågor som jag skrev i mitt första inlägg.
  • Millsy

Tycker sånna här resonemang blir oerhört löjligt när privatpersoner ska hävda "min skatt går till det och det" "det är faktiskt VI som betalar för att DU.. bla bla bla bla bla" Ursäkta men jag tycker bara det blir löjligt.

• JungleDrum

nu har jag inte läst hela tråden, men hur kan du säga att du inte har något emot unga föräldrar utan det du har något emot är unga som påstår att om man är över 30 och inte kan få barn får man skylla sig själv, när du samtidigt skriver såhär "du kommer gå ut och patetsupa med blonderad permanent och sliten hy när du är 40, för då kommer du komma på allt du missat när du var ung."
    lite dubbelmoral måste jag påstå..

• Limja

Förstår inte vad det spelar för roll om man betalar skatt före eller efter man skaffar barn.
    Det är ju inte som om att man sparar ihop till sin egen föräldrapenning.
    Och universitetsutbildning betalar man ju inte heller för, så de som har akademisk utbildning borde ju då i rimlighetens namn jobba ännu längre för att först betala tillbaka sin utbildning innan man betalat nog skatt så man förtjänar sin förädrapenning ...
    Är det därför ts tycker att skattebetalarna ska betala för ofrivilligt barnlösas ivf-försök? Om man iförväg via skatten ska betala för det ens barn kommer att kosta samhället så blir väl medelålder på föräldrarna någonstans 50-60 år ...
    Men man bör ju börja med att betala tillbaka för sin egen bvc, barnomsorg, skolgång osv, och då bör man inte skaffa barn innan man dör.Skrattande

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn