• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • yodi

jag tycker definitivt att staten kan bli lite mer generös när det gäller att hjälpa ofriviligt barnlösa, men varför klanka ner på dom unga mödrarna?

• My Girls

Tack ts

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • hjallesmamma

Men Stalin hade ju en idé om att alla ska ha lika oavsett....kommunism tror jag det kallas... Kanske inte var stalin...men ändå...Det är ju omöjligt att räkna så...om man skaffar barn sent och har "tjänat in" en massa "poäng på inbetalad skatt....ja men om du då blir svårt sjuk i unga år..säg 40 års åldern... Hur ska man tänka då? Är inte skattesystemet bra då heller? Då får man sjukvård, avancerad sådan till en minimal egenavgift om man ser till hur mycket det egentligen kostar....Men det klart....om man inte jobbat längre än till 40 och en stackars 85 åring som aldrig varit sjuk och betalat skatt hela sitt liv och lever på en minimal pension..får stå för den där 40 åringens sjukhuskostnader....USCH vad orättvist... (IRONI för jag är den ironiska generationen...) Herregud vilken märklig inställning...snacka om generalisering. Min uppfattning om yngre föräldrar är att de är under lupp ordentligt och är än mer måna om att "sköta sig" eftersom samhället ser dem som "förlorare" som inte klarat av att skaffa sig utbildning, jobb bla bla, allt det där som är så "viktigt".. Att bilda familj och ha ett socialt nätverk och mycket kärlek omkring sig borde vara mer värt... Sagt av "tanten" som fick sitt första barn vid 30 och nr 2 vid 36... Jag bjuder på skattepengarna som jag bidragit med, bara ni älskar och tar hand om era barn!

• SmileyMalin

Ok..... För har man väl bildat familj hyfsat ung så kommer man per automatik sitta i en lite lägenhet betald av socialen och kedjeröka bort sitt liv.....

>Eller? Det kan inte vara så att många yngre föräldrar sett över en hel livstid pluggar, arbetar och gör karriär i lika stor utsträckning som äldre föräldrar men med en annan tidsordning?

Nellie 060510 Leah 090921
  • Charlotte 501

Detta inlägget är ju bara skapat av en torr, icke fertil, surtant.
    Usch för moralkärringar! Kan man sköta sin ekonomi, har ett stadigt liv och vet att man kan ge sitt barn allt som krävs spelar det väl ingen roll om man så råkar vara 18?

• Grazzy

Jag är 20 år, snart 2 barns mamma utan utbildning eller jobb. Men just nu utbildar jag mig vidare då jag endast har ETT enda år kvar på gymnasiet till färdig undersköterska. Min sambo har jobb som säsongare, vilket slutar nästa vecka för att sedan bli arbetslös till april/maj nästa år troligtvis om inget annat dyker upp mellan där. Vi klarar oss bra på mitt studielån, barnbidrag, bostadsbidrag och min sambos lön! Jag skaffar barn för jag älskar barn och att ta eget ansvar och se dom växa upp och ge dom kärlek! Jag tänker inte på hur "dåliga" föräldrar vi är för vi inte har fast jobb eller någon av oss utbildning! Det har vi hela livet på oss att skaffa då vi endast är 20 och 23 år gamla! Vi har klarat oss utan SOC bidrag och alla extra pengar hittills och det tycker jag är skit bra för att få drygt 20.000 i månan just nu. Men nu i vinter kommer vi få gå till SOC för att ha råd med hyran, men inget mer. Dagis avgiften och sjukhus vistelser betalar vi helt själva. Och alla har rätt till barnbidrag och föräldrepenning oavsett ålder, jobb eller inte jobb! Så varför ska yngre föräldrar straffas för vi väljer skaffa barn tidigare, vi borde hyllas för vi väljer ta hand om vårat egna liv PLUS våra barns och inte smuts kastas!!

• cajsasmamma
    SmileyMalin skrev 2011-10-15 23:39:04 följande:
    Ok..... För har man väl bildat familj hyfsat ung så kommer man per automatik sitta i en lite lägenhet betald av socialen och kedjeröka bort sitt liv.....

>Eller? Det kan inte vara så att många yngre föräldrar sett över en hel livstid pluggar, arbetar och gör karriär i lika stor utsträckning som äldre föräldrar men med en annan tidsordning?

• Ruby01

Plutteli: du höll ju med mig där, eller gjorde du det av misstag? Du sa att din kusin hade försörjt mig eftersom de skaffade barn senare än mig? Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Ju senare man skaffar barn, destor mer försörjer man de unga mammorna.

Grazzy: har du inte läst min tråd alls? du är ju ett typexempel på en sån ung mamma som inte fattar att hon blir försörjd av massa andra. "Vi klarar oss bra på mitt studielån, barnbidrag, bostadsbidrag och min sambos lön! Jag skaffar barn för jag älskar barn och att ta eget ansvar och se dom växa upp och ge dom kärlek! Jag tänker inte på hur "dåliga" föräldrar vi är för vi inte har fast jobb eller någon av oss utbildning! Det har vi hela livet på oss att skaffa då vi endast är 20 och 23 år gamla!" Så du tycker alltså att det är ok att någon annan försörjer dig och dina barn, istället för att själv ta ansvar för det?

Och till alla som säger att det blir billigare när en ung mamma får lägstanivån på SGIn. Nej, det blir det inte, jag har räknat med de kostnaderna, låginkomsttagaren drar in så pass lite i skatt att du aldrig kan komma upp i de nivåer som jag gör, och ännu mer de som tjänar mer än mig. Så det spelar ingen roll, ni som får barn tidigt blir parasiter och vi andra försörjare. Men det är ok, det är jättebra att samhället är uppbyggt så, men kom inte och säg att det är fel att vänta med barn och att det är bättre att vara ung mamma, för som sagt, det är de äldre mammorna och de barnlösa som försörjer er.      

• Plutteli
    Ruby01 skrev 2011-10-28 17:21:08 följande:
    Plutteli: du höll ju med mig där, eller gjorde du det av misstag? Du sa att din kusin hade försörjt mig eftersom de skaffade barn senare än mig? Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Ju senare man skaffar barn, destor mer försörjer man de unga mammorna.

Du förstod inte ironin alltså? Du säger ju dessutom nu att du själv är en ung mamma så alltså är du snart stammis på socialen ;)
  • ModestyB

Jag fick första barnet vid 27, har betalat skatt några år innan det, men även tagit del av samhällets resurser. Det gör man ju från det att man föds. För mig är det självklart att jag betalar för samhällets övriga medborgare genom den skatt jag betalar in. Något annat finns inte på kartan. Jag klagar heller inte på att vi har höga skatter-inser ni vad vi får för skatten? Barn eller ej...

Visst. Jag tycker man ska få mer ekonomisk hjälp vid ofrivillig barnlöshet, precis som jag tycker att man ska få ekonomisk hjälp vid adoption, men det är en brist som bör rättas till, det är ju inte så att bara unga föräldrar står i skamvrån för att de kostar pengar så skulle ofrivilligt barnlösa få mer hjälp? Fattar inte alls det bittra och resonabla resonemanget där.

Det är BRA att det föds barn. Sen föds inte alla barn in i trygga, goda hem, men det är en annan fråga. Ett ungt, fattigt hem kan vara en mycket god uppväxtmiljö, det går inte att generalisera.

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn