• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • MissSummer

Det är vi skattebetalare som får bekosta IVF-behandlingarna som krävs för att folk väntar till de är 38 med att skaffa barn. Finns alltid två sidor av myntet.

• Gabriella89

Aldeless lagom bitter dessutom på någon annans bekostnad. Att man inte som ung förälder har lagom mycket att nå upp till och behöva bevisa för er bitter....****

Du gör verkligen världen mycket bättre genom att gå på unga föräldrar som inte valt att avsluta sin graviditet.

• My Girls
    MissSummer skrev 2011-11-14 10:21:16 följande:
    Det är vi skattebetalare som får bekosta IVF-behandlingarna som krävs för att folk väntar till de är 38 med att skaffa barn. Finns alltid två sidor av myntet.
    Vi bekostar de även för andra för det är inte bara åldern som avgör behovet.
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Gabriella89
    why the face skrev 2011-11-06 16:44:05 följande:
    På något plan måste du ju vara missnöjd med att ha väntat eftersom att du är så bitter.
    (Gilla)
  • MissSummer

Jag tycker personligen det är helt idiotiskt att planera ett barn när man inte har resurser för att ta hand om det, men händer det av en olycka är det helt rätt att man för stöd av samhället.
    Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där unga mammor hamnar på gatan eller härbärgen (som faktiskt sker även i välutvecklade länder).

De unga mammor jag känner som har blivit gravida av misstag och varit tvugna att nyttja samhällets hjälp har ganska kvickt skaffat sig ubildning/jobb och ordnat upp det för sig så fort de har kunnat.

• MissSummer
    My Girls skrev 2011-11-15 14:14:01 följande:
    Vi bekostar de även för andra för det är inte bara åldern som avgör behovet.
    Självklart gör vi det och det är helt rätt, men lika dumdristigt att ha oskyddat sex när man inte har möjligheterna att ta hand om ett barn själv, lika dumdristigt tycker jag att det är att vänta till man är närmare 40 med att skaffa barn, det säger väl sig självt att det kommer bli svårare att skaffa barn.
  • Myrongen
    Ruby01 skrev 2011-09-30 13:59:26 följande:
    Yngre verkar inte läskunniga heller. JAg har inte sagt att jag har något emot att ni skaffar barn tidigt. Det jag har emot är de unga som beklagar sig över och tycker det är dumt med folk som väntar till över 30 med att skaffa barn. Det finns kommentarer som typ: omman väntat så länge får man skylle sig själv om man inte kan skaffa barn eftersom man är som mest fertil runt 20. Snooslove: Jag ser inget fel i att någon människa använder skattepengar, det är ett underbart land vi lever i. Du kommer nog göra slut med den där killen, och som jag skrev till en annan här på forumet: du kommer gå ut och patetsupa med blonderad permanent och sliten hy när du är 40, för då kommer du komma på allt du missat när du var ung. Kom ihåg de orden, för det kommer slå in.. PS. Du använder ordet "dem" fel. "fördömma att de inte kommer.." "jag fördömmer dem" I uttal blir det dom i båda fallen men i skriftspråk skiljer man på de och dem.

Men suck...

Det må vara irriterande med kass stavning men knappast ett hinder i föräldraskapet (varje jävla tråd på det här gudsförgätna forumet) Hellre dålig stavning än trög hjärna. Vad har gjort dig så bitter mot unga föräldrar? Ditt resonemang i TS är bara korkat. Snarare kostar det samhället mer att en färdigutbildad anställd går på FL.     
  • My Girls
    MissSummer skrev 2011-11-16 07:24:46 följande:
    Självklart gör vi det och det är helt rätt, men lika dumdristigt att ha oskyddat sex när man inte har möjligheterna att ta hand om ett barn själv, lika dumdristigt tycker jag att det är att vänta till man är närmare 40 med att skaffa barn, det säger väl sig självt att det kommer bli svårare att skaffa barn.
    Det är det Undantagna de som oavsett har svårt att bli gravid så är det bra att tänka innan.
    Jag har inga problem med att äldre blir gravida dock då de oftast kan ta hand om barnet ekonomiskt. Skriver det så ingen reagerar och tror att jag inte förstår att barnlängtan kan slå till med kraft senare i livet. Som tonåring kan man vänta ett par år.
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • kort kjol

Alla som har en inkomst betalar skatt så jag förstår inte problemet? 

• Iidizzen

Jag började jobba 2 DAGAR efter jag tog studenten. Jag har betalat skatt och betalar fortfarande skatt fast jag får föräldrar penning. 

Vad är det du uppnår av att skapa den här tråden? Tror du att vi unga mammor strävar efter att leva på social bidrag och föräldrar penning livet ut?

Måste vara tråkigt och vara så bitter.

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn