• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Pussesnuttan

Fattar inte ens vad du Ts menar med rubriken. Du HAR ju barn!
    Men du tycker ju redan att mitt IQ är för lågt för att begripa det självklara :)

• Lisa75

Jag är glad över alla barn som föds och hoppas att de vill betala för min sjukvård när jag blir gammal.

• MammaEmelie91

Men snälla ge dig, det finns väl större bekymmer än så?
    Har för övrigt aldrig tagit emot några bidrag mer än barnbidraget, och det får ju alla.  

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Jakkolina
    Pussesnuttan skrev 2011-10-01 11:21:16 följande:
    Jakkolina,
    Har du någonsin hör talas om fosterdiagnostik?
    Ta dina fördomar om äldre mammor och funktionshinder och stoppa upp någonstans och sedan kan du läsa på om ämnet!
    Fosterdiagnostil ändrar inte att äldre mammor löper större risk när dom skaffar barn,du kan väl inte ha missat att tex ds ökar med åldern,ta du o läs på istället!
  • Pussesnuttan

Jakkolina,
    Bara för att risken ökar FÖDS det inte fler barn med ds. Har du hört talas om abort?

• Pussesnuttan

Jakkolina,
    Och "alla dessa barn" som du relaterar till är ganska exakt 120 st per år och statistiken säger inget om orsaken.

• Plutteli
    Pussesnuttan skrev 2011-10-01 23:53:10 följande:
    Jakkolina,
    Bara för att risken ökar FÖDS det inte fler barn med ds. Har du hört talas om abort?
    1. Alla gör inte abort, alla gör inte ens fosterdiagnostik trots att de är äldre.
    2. Det är inte bara DS som risken ökar med när föräldrarna är äldre och alla fel kan man inte se i förväg.
    3. Graviditeterna blir oftare svåra för äldre än yngre liksom förlossningarna och även svåra förlossningar kan leda till fel hos barnet, tex syrebrist som leder till hjärnskador.

Ska man liksom TS dra det absurda resonemanget att de som skaffar barn som unga aldrig kommer att bidra till samhället är det ganska självklart att resonemanget dras lika långt åt andra hållet, dvs att äldre kostar mer som gravida och att deras barn riskerar att kosta mer för samhället pga skador.
  • Grazzy

Jag tycker unga ska lika mycket rätt att skaffa barn unga, som dom som är äldre och kanske måste göra en IVF eller vad det nu kan vara! Alla får bidrag någon gång och gör rätt för sig i samhället någon gång senare i livet, tro mig TS, så lägg ner nu

• FreeForAll

Vi kanske inte ska lata barn ga i skolan innan de gjort ratt for sig och betalat in skattepengar heller?

Det ante mig.
  • Ruby01

ALla unga mödrar som blir upprörda: Ni tycker alltså att det är jättepositivt att en annan TS skriver i sin tråd att hon ska bli mormor vid 28 års ålder. Hon var 14 när hon fick sin dotter och nu ska hennes 14 åriga dotter få barn. Jag för min del, hoppas att det inte är sant. Jag tror att den mamman har haft svårt att sätta gränser för sitt barn. Kanske har hon aldrig varit riktigt mamma åt sitt barn utan mer som ett syskon. Jag förstår inte hur en 14 åring annars kan gå och bli gravid. När man är 14 är man tillräckligt gammal för att förstå vilka konsekvenser det får, och jag tror att det blir 14 åringens mamma som blir mamma till barnet som 14 åringen får. Eller säger ni kanske: Neeeeeej, men det är ju skiiiiilnad, jag var ju sexton när jag fick mitt barn, jag var jättemogen. Nja.. jag vet inte, tycker inte det är så stor skillnad.

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn