• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • JA77
    snooslove skrev 2011-09-30 16:55:22 följande:
    Från början heter de -skära alla över en kam, sen har de utvecklats till dra alla över en kam, sen har det vidare utvecklats till dra alla över en kant. . Vi här har alltid sagt kant.. Fast kam är det rätta. Bara att man utvecklat det då man inte förstått varför man sagt kam ^^.. Så du lärde mig inget tyverr. 
    Nej, det har inte utvecklats till "kant": Kanske i din umgängeskrets, men inte annars. Du ska se det konkret, vad händer när du drar kammen över alla hårstrån? Är det inte pinsamt att inte veta vad det heter och varför?

Intressant att se diskussioner mellan unga mammor och TS. Alla unga mammor har ett enormt omoget skriftspråk (talspråk, stavfel, grammatiska fel), personangriper, medan de "äldre" mammorna diskuterar sakligt, korrekt och har argument - även om jag inte håller med om allt.

Gissa varför många har fördomar om unga mammor?
  • Fridayyy

Men tänk alla som lever länge och behöver plats på äldreboende....ska man försöka dö innan man kommer dit med???

• hjertat8

Hur har du tänkt nu TS? Bara för att man är en ung förälder som inte arbetat mycket eller inte arbetat alls, och iom det inte betalat någon skatt, har inte de samma rätt då att "utnyttja" MVC, BVC, dagis, skola och bostadsbidrag?! SJÄLVKLART har de människorna också det, de spelar väl ingen roll hur mycket eller lite skatt man har betalat för att man ska ha rätt att ta del av det i samhället som är gratis pga att vi betalar skatt för de.. Herregud

• snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 17:00:20 följande:
    Nej, det har inte utvecklats till "kant": Kanske i din umgängeskrets, men inte annars. Du ska se det konkret, vad händer när du drar kammen över alla hårstrån? Är det inte pinsamt att inte veta vad det heter och varför?

Intressant att se diskussioner mellan unga mammor och TS. Alla unga mammor har ett enormt omoget skriftspråk (talspråk, stavfel, grammatiska fel), personangriper, medan de "äldre" mammorna diskuterar sakligt, korrekt och har argument - även om jag inte håller med om allt.

Det ursprungliga är inte dra alla över en kam. ordspråket är skära alla över en kam. som är från tyskan. Det har med fårklippning och göra.  Sen om du slår upp det så är det väldigt vanligt att många säger kant då dem aldrig förstått varför man sagt kam.  Det äår väldigt vanligt att man säger kant, vi pratade om det i svenskan på gymnasiet om detta ordspråket. Så jag vet att det rätta är dra alla över en kam, men bara för att man är van att säga kant så skriver man det ofta. 

Varför det är så är för att förr, inte så länge sen så lärde man sig inte i svenska om slangord och liknande. Nu har man faktiskt tagit in slangord som använts länge och accepterar dessa. Vi hade tom prov på slangord m.m.. Så varför äldre skriver mer korrekt svenska ofta är för att ämnet svenska förr såg annorlunda ut. Den va striktare m.m.. 
    Så man bör inte ha fördomar om unga mammor. Jag har sett äldre som skriver värre svenska än dem flesta grundskoleutbildade.  Bara för att man kanske inte skriver helt rätt alltid så betyder det inte att man inte kan skriva svenska eller att man suger helt på de. 

Många ungdomar skriver snabbare och tänker inte helt vad dem skriver. de flyter bara på.  Skulle jag tänka efter skulle jag skriva helt annorlunda, skulle jag skriva sakta skulle jag skriva helt annorlunda och välja mina ord. 

Och vad hade detta med min ålder och mitt barns namn att göra ?. 

• valkyrian
    JA77 skrev 2011-09-30 16:51:43 följande:
    Kom att tänka på det jag läst i en annan tråd där man kan läsa att unga mammor i högre grad väljer amerikaniserade namn (tänk Kevin, Melissa, Liam..), men de unga vägrar erkänna det själva.
    Mina barn heter Saga och Viking, så långt ifrån amerikanskt det kan vara va? Första vid 16, andra vid 20
    Bebisen är här
  • valkyrian
    JA77 skrev 2011-09-30 17:00:20 följande:

Ja, TS är väldigt saklig i sina random anklagelser hit och dit. Lägg av, hela tråden är ju spårad och det är inte många medhåll TS får från varken de över 25 eller de under. Helt enkelt för att hon inte kan räkna simpel matematik. 
    Bebisen är här
  • Fiyali

26, två barn, kommer har fem års högskoleutbildning färdig innan trettio. Tråkigt att du inte kan stoppa alla i ett fack. Sorgligt med så mycket negativa känslor. Jag läser detta inlägget, funderar lite över det - och går vidare. Du har samlat mod till dig, skrivit det - och måste leva med det.

• JA77
    snooslove skrev 2011-09-30 17:11:47 följande:
    Många ungdomar skriver snabbare och tänker inte helt vad dem skriver. de flyter bara på.  Skulle jag tänka efter skulle jag skriva helt annorlunda, skulle jag skriva sakta skulle jag skriva helt annorlunda och välja mina ord. 

Och vad hade detta med min ålder och mitt barns namn att göra ?. 

Kan man skriva ordentligt och inser syftet med det, så skriver man korrekt oavsett hur bråttom man har. Det är lika viktigt ändå!

Vad det har med dig att göra? Jag diskuterade hur man uppfattar unga mammor! Och många uppfattar de som omogna, barnsliga, tonårsbeteende. Och skriftspråket gör inte saken bättre, det ger knappast intrycket av att det är en smart person som skriver.
  • Isalel

Nu kan jag inte citera, men ts, nog är jag räknekunnig! Det jag menar är att när A är 40 börjar hennes barn C att arbeta och betala skatt, medan B:s barn inte drar in några pengar på ytterligare 10 år? Det måste du ju också ta hänsyn till om du ska ha millimeterrättvisa?

• Ruby01

snooslove: om du var så uppmärksam på svenskan i skolan, kan du inte sluta att skriva "dem" hela tiden när det inte ska vara det?!! Det är tråkigt att haka upp sig på ord som inte stämmer när jag läser vad du skriver. Skriv Dom istället ifall du inte vet skillnaden på De och Dem.

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn