• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Kattdamen
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:19:31 följande:
    snooslove: Du kanske förstår när du själv blir äldre, eller när ditt barn vill bli mamma som 15 åring. Man tror att man är väldigt vuxen när man är i din ålder men du kommer märka sen att det är man inte. Så du menar att du hellre vill vara undersköterska och göra nästan samma som en sjuksköterska men få sämre lön? Då är du lite korkad. Men jag tycker precis som du säger att alla yrken behövs här i samhället, egentligen skulle det vara bättre om det inte var så stora löneskillnader som det är idag mellan vissa yrken. Återigen, jag har inget emot att folk skaffar barn tidigt, de får göra som de vill, men säg inte att det är dåligt att vänta, och tjafsa inte om att man ska vara ung för att orka mer, för man orkar inte mer när man är ung, man orkar lika mycket som 40 åring. Om någon hade varit läskunnig hade de sett att det är det jag skriver. Och valkyrian och såffan: Eh, vad pratar ni om? Det är över 40 det börjar bli risk för downs syndrom, och det är då man tar de testerna. Sen tror jag alla blir erbjudna tester för att upptäcka sånt, och det är väl upp till dem, jag tycker det är helt förkastligt att kolla om ett barn har DS för att sedan abortera det. Usch, va hemskt. Och ps, jag är inte 40 utan 30.
    Hur menar du att alla blir erbjudna testerna? I alla åldrar, eller över 40? Är det inte över 35?

Sen så är det inget fel att göra abort om man upptäcker att barnet har ds. Enligt ditt tänk borde det vara perfekt, den personen kommer ju ta upp mycket skattepengar, och inte bidra med något.
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:28:47 följande:
    tvillingen: det är bra att du tror att du kommer ha eget företag om 10 år. Bli inte för ledsen om det inte går, som ung tror man att allt går, men det gör det inte alltid.
    Ne det går inte alltid som man tror inte ens för en 30 åring men hög ambition.. Alla kan misslyckas men har man inga ambitioner. Det är väl bättre att tro att allt går än att tro att inget går, för då kommer ju ingen satsa på något någonsin och kommer då aldrig lyckas !
  • tvillingen
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:28:47 följande:
    tvillingen: det är bra att du tror att du kommer ha eget företag om 10 år. Bli inte för ledsen om det inte går, som ung tror man att allt går, men det gör det inte alltid.
    Om jag bestämmer mig för något så kommer jag göra det så enkelt är det bara, min syster tog över ett stort bolag när hon var 20 så vf skulle jag inte klara det.

Det är ju såna som du som göra att vi inte "unga" inte lyckas. Ni tror inte vi klarar något.
  • Ruby01

Nej jag blev erbjuden test och det var två år sedan, så det är inte över 35 som man blir erbjuden testerna för DS..

• snooslove
     Och valkyrian och såffan: Eh, vad pratar ni om? Det är över 40 det börjar bli risk för downs syndrom, och det är då man tar de testerna. Sen tror jag alla blir erbjudna tester för att upptäcka sånt, och det är väl upp till dem, jag tycker det är helt förkastligt att kolla om ett barn har DS för att sedan abortera det. Usch, va hemskt. Och ps, jag är inte 40 utan 30.
     Ne alla blir faktiskt inte erbjudna de. Jag blev det inte. Men hade jag, så hade jag tagit det. Jag skulle inte välja bort ett DS barn för att jag inte skulle älska det lika mycket som ett icke DS barn, utan för att jag skulle välja bort det av anledningen att jag älskar det och jag vet vilket förjävligt liv många funktionshindrade får.  Jag skulle välja bort det av kärlek. Många ser det som mord att göra abort. Ja och det kan de vara men det beror på anledningarna som ligger bakom aborten. 
  • Kattdamen
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:36:49 följande:
    Nej jag blev erbjuden test och det var två år sedan, så det är inte över 35 som man blir erbjuden testerna för DS..
    Fast det gäller inte alla. De flesta blir inte erbjudna tester, om de är yngre än 35.
  • tvillingen
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:36:49 följande:
    I vissa län blir alla erbjudna testen och det är  upp till varje landsting att betämma.
  • Ruby01

snooslove: och hur tänker du att en 30 åring ska vara då? en tant som sitter och knypplar och tar sig fram med rollator? Eftersom äldre mammor orkar sämre enligt unga mammor verkar unga mammor tro att man blir lastgammal vid 30. Fast det är klart, ni unga mammor kanske tittar på er egen mamma, som hade 5 barn vid 30, och då kanske man är lite sliten.

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:40:56 följande:
    snooslove: och hur tänker du att en 30 åring ska vara då? en tant som sitter och knypplar och tar sig fram med rollator? Eftersom äldre mammor orkar sämre enligt unga mammor verkar unga mammor tro att man blir lastgammal vid 30. Fast det är klart, ni unga mammor kanske tittar på er egen mamma, som hade 5 barn vid 30, och då kanske man är lite sliten.
    Har jag sagt det. ?.. att man inte orkar något vid 30. ?.. :D.. Man kan va mega lant som 20 åring :P.. Varför drar du alla unga mammor över samma kant. ?..  Jag vill vara ung mamma pågrund av att när min dotter är 20 så är jag 39 inte 50. när min dotter är 30 så är inte jag 60 utan jag är 49 När min dotter är 60 så är jag 79 inte 90. Jag vill och hoppas att jag får leva länge med min dotter och se henne genom hela livet. skulle jag skaffa barn som 30 eller 40 så minskar chansen för det :).. Jag vill finnas där för mitt barn sålänge som det bara går. Man vet aldrig va som händer men man måste ju kunna hoppas :).. 

Min mamma har bara 2 barn, mig och min bror. Och hon har bara 1 barnbarn och hon blev världens lyckligaste när jag berättade att hon skulle bli mormor. Hon är så glad att hon fortfarande iär under 50 så hon orkar leka och busa hejvilt med min dotter :)..
  • IdaElinLivia040611
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:40:56 följande:
    Ett litet väl valt ord till dig...du e riktigt dum i huvudet:)
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn