Ruby01 skrev 2011-10-29 16:19:39 följande:
Plutteli: Så du menar att det bara är ett fåtal miljonärer som försörjer alla i Sverige?
Mamierica: Jo jag tycker det är värt det att hjälpa andra, och det är därför jag röstar vänster, men du verkar inte ha läst min tråd: jag säger: sluta säg att det är bättre att skaffa barn tidigt för att man då orkar mer osv, för det är inte bättre att skaffa barn när man är 19, oavsett vad biologin säger, för kan man inte försörja sig själv så får någon annan göra det, och det tycker jag är egoistiskt att tänka så. Att tänka, jag skiter i att andra betalar mitt barns uppväxt för jag vill inte blir en "gammal" mamma (vilket de unga mammorna tycker att man är över 25 år ungefär). Så sluta säg att de som väntar till 40 får skylla sig själva, för de är de enda som faktiskt skulle kunna försörja sina barn själva om vi levde i ett annat land. I tyskland tex har medelåldern för förstföderskor gått upp till 36 år! Därför att par inte har råd att den ena är hemma, eftersom det inte finns samma skattefinanserade förskola som vi har här. Och i england kostar dagis ca 15000 i månaden. Skulle du Mamaerica ha råd med 15 000 i månaden för ett barn?
Nej det menar jag inte. Men skulle vi tex plocka bort momsen och ta bort företagens skattekrav så att endast vi privatpersoner betalar skatt utifrån våra inkomster så hade det krävts att ALLA hade löner som de allra rikaste i Sverige för att samhället skulle gå runt. Du har inte betalat skatt som täcker upp för allt du nyttjar, inte ens nära, men vill du tro att du har gjort det så fine.
Vad gäller läget i andra länder tex England. Många där har inte råd att skaffa barn på det sätt du tänker, dvs att båda ska fortsätta arbeta och betala skatt osv. ena föräldern (vanligen mamman) tvingas vara hemma eftersom det är bättre ekonomiskt att leva på en lön. En hemmamamma betalar ju inte mer i skatt än en ung mamma som arbetar eller hur? Tyskland satsar på "morötter" för att få folk att skaffa barn tidigare eftersom deras ekonomi annars går mot betydligt svårare tider.
Tack vara vårt välfärdssystem så HAR unga föräldrar råd att ta hand om sina barn och ur en statlig ekonomisk synvinkel så är det BRA om det finns unga som skaffar barn tidigt i livet!
Det blir ju lite märkligt att du hävdar att du är vänster men samtidigt babblar på om högerländer och drar paralleller till samhällen där människor kan hamna i livstidsskulder för att de behöver opereras..