• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Lyckliga Mig

Men snälla det du skriver har ju inget med åldern på föräldrarna att göra.

Det handlar ju mer om att, har man inte en viss inkomst så bör man alltså inte skaffa barn.

Det finns ju faktiskt "äldre" som inte heller har någon inkomst av en eller annan orsak.

Det är tragiskt att alla kvinnor inte kan bli gravida när dom önskar, utan en del blir det oplanerat en del kämpar på i flera år. Men att ha synpunkter på när andra människor väljer att skaffa barn, tycker jag är vädligt märkligt.

Du låter väldigt bitter och jag kan naturligtvis inte sätta mig in i din situation men jag önskar dig lycka till och hoppas att du en dag förstår hur fånigt ditt resonemang är.

• Petronella01

Du behöver inte lägga ned så mycket tid på vad dessa unga människor tänker och påstår. Finns ingen period i livet när man är så självgod som när man är strax över 20. Då vet man och kan man allt. Men verkligheten hinner ifatt dem också, inte minst de som trodde det räckte med gymnasiekompetens

• Ruby01

Sittol: Jag skriver inte heller att man ska skaffa barn i den ena eller andra åldern, om du läser vad jag skrivit. Jag har inget emot ifall man väljer att skaffa barn vid 15 år ålder. Men då får man vara så pass mogen om man väljer att skaffa barn då, att man förstår vad det faktiskt innebär och att man faktiskt uppskattar de möjligheter som man får. Det låter inte så på VISSA unga föräldrar som uttalar sig här och i föräldratidningar och överallt, det låter på dem som att det är konstigt att man väntar med att skaffa barn. Jag är inte bitter för har en jättefin liten här hemma hos mig och är så tacksam för det. Tycker unga föräldrar ska vara lika tacksamma och förstå att det är bra att vara äldre förälder med.

• Grazzy

Jag har ingen gymnasiekompetens, jag ska snart få mitt 2a barn. Vad är det för fel? Jag pluggar ju upp betygen under tiden jag är gravid nu och efter. Håller med om att det låter så bittert när ni sitter och klagar över oss yngre kvinnor hur vi väljer skaffa barn. Alla bestämmer över sin egen kropp och så är det bara. Alla är lika värda, men det verkar inte låta så alls på dig och det är väldigt synd i och med att vi unga är dom som tar hand om er när ni blir gamla på hemmet bland annat och torkar er och ger er mat om dagarna.

• Grazzy

Dessutom, lite fel forum om du ska klaga här va. Är till för oss "unga föräldrar" och du är väl lite över medelmåttet ändå :)

• Chrome

Om det handlar om att betala skatt till systemet är väl unga föräldrar skitbra som snabbar på och bygger fler människor som kommer att vara med och betala din pension.

Man slutar ju inte jobba för resten av livet bara för att man får barn.

• Ruby01

Grazzy: Över medelmåttet? Över medelåldern menar du? Du verkar inte ha läst vad jag skrev. Du får skaffa barn när du vill, men säg inte att det är fel att vänta med barn, för som du säger, du pluggar nu, du använder alltså mina skattepengar. Var lite tacksam då för att vi andra ger dig den möjligheten.

• sannahyden

Grazzy skrev 2011-09-30 12:48:27 följande:
    Dessutom, lite fel forum om du ska klaga här va. Är till för oss "unga föräldrar" och du är väl lite över medelmåttet ändå :)
  • Ruby01

Petronella01: Ja, och jag tror en hel del kommer hinna ikapp dem när de blir lite äldre. Även den här tanken: Jag kommer vara ihop hela livet med den här killen (som de träffat när de är 15). Yeah right..

• snooslove

Men har inte du också en gång i tiden andvänt dem skattepengar

Ruby01 skrev 2011-09-30 12:52:41 följande:
    Grazzy: Över medelmåttet? Över medelåldern menar du? Du verkar inte ha läst vad jag skrev. Du får skaffa barn när du vill, men säg inte att det är fel att vänta med barn, för som du säger, du pluggar nu, du använder alltså mina skattepengar. Var lite tacksam då för att vi andra ger dig den möjligheten.
    Men har inte du även en gång använt någon annans skattepengar när du läste ?.  Alla använder vi någongång någons skattepengar. Eller någons finns ingen specifik person vi tar ifrån för den delen. Jag fick barn direkt efter gymnasiet. Jag ville ha barn tidigt för jag ville vara en ung mamma. Andra vill skaffa barn som äldre för dem vill ha arbetat och skaffat sig en stadig ekonomi och uppleva vissa saker utan ett barn med i bilden. och det är inget fel. vi alla har olika tankar och framtidsplaner. Men du har tagit lika mycket skattepengar som en annan person har gjort. Så att du säger att Grazzy tagit DINA skattepengar som att det skulle vara fel. Men du har ju tagit någon annans skattepengar en gång i tiden eller hur ? Eller skippade du gymnasiet och allt annat som folk betalar skatt för ? 

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn