• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

• Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn
  • Ruby01

Sittol: Jag skriver inte heller att man ska skaffa barn i den ena eller andra åldern, om du läser vad jag skrivit. Jag har inget emot ifall man väljer att skaffa barn vid 15 år ålder. Men då får man vara så pass mogen om man väljer att skaffa barn då, att man förstår vad det faktiskt innebär och att man faktiskt uppskattar de möjligheter som man får. Det låter inte så på VISSA unga föräldrar som uttalar sig här och i föräldratidningar och överallt, det låter på dem som att det är konstigt att man väntar med att skaffa barn. Jag är inte bitter för har en jättefin liten här hemma hos mig och är så tacksam för det. Tycker unga föräldrar ska vara lika tacksamma och förstå att det är bra att vara äldre förälder med.

• Ruby01

Grazzy: Över medelmåttet? Över medelåldern menar du? Du verkar inte ha läst vad jag skrev. Du får skaffa barn när du vill, men säg inte att det är fel att vänta med barn, för som du säger, du pluggar nu, du använder alltså mina skattepengar. Var lite tacksam då för att vi andra ger dig den möjligheten.

• Ruby01

Petronella01: Ja, och jag tror en hel del kommer hinna ikapp dem när de blir lite äldre. Även den här tanken: Jag kommer vara ihop hela livet med den här killen (som de träffat när de är 15). Yeah right..

• Ruby01

Yngre verkar inte läskunniga heller. JAg har inte sagt att jag har något emot att ni skaffar barn tidigt. Det jag har emot är de unga som beklagar sig över och tycker det är dumt med folk som väntar till över 30 med att skaffa barn. Det finns kommentarer som typ: omman väntat så länge får man skylle sig själv om man inte kan skaffa barn eftersom man är som mest fertil runt 20. Snooslove: Jag ser inget fel i att någon människa använder skattepengar, det är ett underbart land vi lever i. Du kommer nog göra slut med den där killen, och som jag skrev till en annan här på forumet: du kommer gå ut och patetsupa med blonderad permanent och sliten hy när du är 40, för då kommer du komma på allt du missat när du var ung. Kom ihåg de orden, för det kommer slå in.. PS. Du använder ordet "dem" fel. "fördömma att de inte kommer.." "jag fördömmer dem" I uttal blir det dom i båda fallen men i skriftspråk skiljer man på de och dem.

• Ruby01

ERica86 och alla andra som inte kan räkna: Om vi tar två personer som är lika gamla. När de växer upp går de båda i skola, där är vi lika alltså, plus minus noll, sen skaffar person A barn vid 19 medan person B jobbar. Vem är det då som betalar person As mammaledighet? Jo, person B. Person B fortsätter att jobba och skulle sedan runt 30 kunna betala för allt det som vi i Sverige får gratis. Person A har varit hemma några år med barn och kommer alltså efter i löneutvecklingen. Om vi inte levde i det samhället vi lever i skulle person A inte kunna betala för förskola, BVC, skola för sina barn. Det handlar om att köpa saker innan man har råd att betala dem. Och vi gamla, våra avkommor betalar också skatt senare i livet, så där är vi också på plus minus noll. OCh att unga föräldrar skaffar barn fortare så att det finns fler som försörjer mig? Det finns ju studier på att barn till unga får barn unga de med, så då är det inte så att de försörjer mig som gammal, för då får väl jag försörja deras barn och barnbarn med.

• Ruby01

Snooslove: Det finns statistiskt fler 19 åringar som är arbetslösa, 15% jämfört med 8 eller vad det är för vuxna. Så du menar att du tror att om vi levde i ett land där vi fick betala för allt, så skulle alla 19 åriga mammor ha lika lätt som 30 åriga mammor att försörja sig? Tror du det är du rätt blåögd. Det finns en anledning till att medelåldern när man föder sitt första barn i Tyskland är 36 år, för där har man inte alla de förutsättningar som vi har.

• Ruby01

Tjabba eller nåt: Jo, verkligheten är att de som får barn tidigt fortsätter att vara låginkomsttagare och bidragsberoende, vilken värld lever du i? Det är fler som fått barn tidigt bland undersköterskorna och vårdbiträdena än bland sjuksköterskorna och läkarna.

• Ruby01

Enligt statistiken är det också fler unga mammor som röker och dricker under graviditeten, och de skiljer sig oftare än folk som träffat sin partner lite senare.

• Ruby01

snooslove: Du kanske förstår när du själv blir äldre, eller när ditt barn vill bli mamma som 15 åring. Man tror att man är väldigt vuxen när man är i din ålder men du kommer märka sen att det är man inte. Så du menar att du hellre vill vara undersköterska och göra nästan samma som en sjuksköterska men få sämre lön? Då är du lite korkad. Men jag tycker precis som du säger att alla yrken behövs här i samhället, egentligen skulle det vara bättre om det inte var så stora löneskillnader som det är idag mellan vissa yrken. Återigen, jag har inget emot att folk skaffar barn tidigt, de får göra som de vill, men säg inte att det är dåligt att vänta, och tjafsa inte om att man ska vara ung för att orka mer, för man orkar inte mer när man är ung, man orkar lika mycket som 40 åring. Om någon hade varit läskunnig hade de sett att det är det jag skriver. Och valkyrian och såffan: Eh, vad pratar ni om? Det är över 40 det börjar bli risk för downs syndrom, och det är då man tar de testerna. Sen tror jag alla blir erbjudna tester för att upptäcka sånt, och det är väl upp till dem, jag tycker det är helt förkastligt att kolla om ett barn har DS för att sedan abortera det. Usch, va hemskt. Och ps, jag är inte 40 utan 30.

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn