• Chrome

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

Om det handlar om att betala skatt till systemet är väl unga föräldrar skitbra som snabbar på och bygger fler människor som kommer att vara med och betala din pension.

Man slutar ju inte jobba för resten av livet bara för att man får barn.

• Chrome
    Ruby01 skrev 2011-10-28 23:02:50 följande:
    Mamierica: du kommer inte betala min pension, för den kommer jag själv betala, eftersom jag betalar  tre gånger mer i skatt under mitt liv än vad du kommer göra. Och vem betalar då din pension? Inte du i alla fall, för som låginkomsttagare är du beroende av försörjning av höginkomsttagare genom hela ditt liv. och kom inte och säg igen att: jag klarar mig på min lön och bostadsbidrag, för det är inte det det handlar om. Skulle du leva i ett land där vi inte har den välfärd vi har skulle du inte klara den levnadsstandarden du har på din lön. Du skulle inte kunna ha platt-TV och dina barn skulle ha trasiga kläder och du skulle ha trasiga tänder. Det är verkligheten för de med sämst lön i fattiga länder.
    Men om du har det så himla bra, varför sitter du och klagar? Vad är det du stör dig på _egentligen_? Inte är det pengarna i alla fall.

Du vet inte hur andras liv kommer att se ut, du vet inte vilka som blir höginkomsttagare och vilka som blir låginkomsttagare. För den delen, du vet inte om det är just en av de där låginkomsttagarna som jobbar ideellt på kvinnojouren du någon gång  kanske behöver hjälp av.

Sluta se saker så snävt och fokusera på att ha ett lyckligt liv istället.
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn