Inlägg från: snooslove |Visa alla inlägg
  • snooslove

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

Men har inte du också en gång i tiden andvänt dem skattepengar

Ruby01 skrev 2011-09-30 12:52:41 följande:
    Grazzy: Över medelmåttet? Över medelåldern menar du? Du verkar inte ha läst vad jag skrev. Du får skaffa barn när du vill, men säg inte att det är fel att vänta med barn, för som du säger, du pluggar nu, du använder alltså mina skattepengar. Var lite tacksam då för att vi andra ger dig den möjligheten.
    Men har inte du även en gång använt någon annans skattepengar när du läste ?.  Alla använder vi någongång någons skattepengar. Eller någons finns ingen specifik person vi tar ifrån för den delen. Jag fick barn direkt efter gymnasiet. Jag ville ha barn tidigt för jag ville vara en ung mamma. Andra vill skaffa barn som äldre för dem vill ha arbetat och skaffat sig en stadig ekonomi och uppleva vissa saker utan ett barn med i bilden. och det är inget fel. vi alla har olika tankar och framtidsplaner. Men du har tagit lika mycket skattepengar som en annan person har gjort. Så att du säger att Grazzy tagit DINA skattepengar som att det skulle vara fel. Men du har ju tagit någon annans skattepengar en gång i tiden eller hur ? Eller skippade du gymnasiet och allt annat som folk betalar skatt för ? 

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 12:54:23 följande:
    Petronella01: Ja, och jag tror en hel del kommer hinna ikapp dem när de blir lite äldre. Även den här tanken: Jag kommer vara ihop hela livet med den här killen (som de träffat när de är 15). Yeah right..
    Yeah right ? De kan du ju inte fördömma att dem inte kommer va. känner många gamla som träffades när dem va 15-16 och dem har hållit ihop i 50 år :P.. Jag träffade min när jag va 16 och vi är tillsammans än och going strong . Sen om det inte håller tills jag blir gamal och grå så gör det inte de. Men jag trodde på något iallfall. Jag har samma odds som en på 30 som träffar en kille :P.
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 13:59:26 följande:
    Yngre verkar inte läskunniga heller. JAg har inte sagt att jag har något emot att ni skaffar barn tidigt. Det jag har emot är de unga som beklagar sig över och tycker det är dumt med folk som väntar till över 30 med att skaffa barn. Det finns kommentarer som typ: omman väntat så länge får man skylle sig själv om man inte kan skaffa barn eftersom man är som mest fertil runt 20. Snooslove: Jag ser inget fel i att någon människa använder skattepengar, det är ett underbart land vi lever i. Du kommer nog göra slut med den där killen, och som jag skrev till en annan här på forumet: du kommer gå ut och patetsupa med blonderad permanent och sliten hy när du är 40, för då kommer du komma på allt du missat när du var ung. Kom ihåg de orden, för det kommer slå in.. PS. Du använder ordet "dem" fel. "fördömma att de inte kommer.." "jag fördömmer dem" I uttal blir det dom i båda fallen men i skriftspråk skiljer man på de och dem.
    Är du helt allvarlig ?.. Du är ju rent av patetisk. Jag slutade dricka och festa flera år innan jag blev med barn :P. varför skulle jag börja när jag valde bort det långt innan. Jag har vart blond permanent en gång i tiden..Jag anser inte att jag missat något. För jag och min sambo har egen tid för varandra. Jag går ut med mina tjej kompisar. Barn har aldrig hindrat mig. Jag njuter av att vara en ung mamma som även får tid för sig själv någon gång i månaden :).. 
    Du tror jag kommer göra slut. Jag tror att du kommer göra slut med din eller så har du ingen ocg det är därför du tror så lite på vad människan kan åstadkomma  med lite tro och jävlar anamma.  
    Du vet inte vem jag är eller hur jag levt. Mina dagar som fjortis va för längesen över och skulle ALDRIG vilja ha dem tillbaka.
    Bara för att du tror att  får barn tidigt så blir man en 40 årig fjortis senare i livet  visar bara hur "korkad" du är. 

Och sen om min grammatikska felstavning så snälla. LÄGG AV. Vet du hur många stavfel jag gör hela tiden för att jag skriver så inni helvetes fort och jag har inte tid med att sitta och lusläsa varenda fel jag gjort. kärp dig snälla. 
    Jag drar inte förutfattade meningar om dig och ditt liv så sluta gör det om mitt och andras liv.  
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:34:43 följande:
    ERica86 och alla andra som inte kan räkna: Om vi tar två personer som är lika gamla. När de växer upp går de båda i skola, där är vi lika alltså, plus minus noll, sen skaffar person A barn vid 19 medan person B jobbar. Vem är det då som betalar person As mammaledighet? Jo, person B. Person B fortsätter att jobba och skulle sedan runt 30 kunna betala för allt det som vi i Sverige får gratis. Person A har varit hemma några år med barn och kommer alltså efter i löneutvecklingen. Om vi inte levde i det samhället vi lever i skulle person A inte kunna betala för förskola, BVC, skola för sina barn. Det handlar om att köpa saker innan man har råd att betala dem. Och vi gamla, våra avkommor betalar också skatt senare i livet, så där är vi också på plus minus noll. OCh att unga föräldrar skaffar barn fortare så att det finns fler som försörjer mig? Det finns ju studier på att barn till unga får barn unga de med, så då är det inte så att de försörjer mig som gammal, för då får väl jag försörja deras barn och barnbarn med.
    Vem betalar din mammaledighet sen då ?. bara en undran. Menar du att det är du som gör det. ?.. Kanske är det jag som börjat jobba och då får jag betala din.  Varför skulle inte person A kunna betala för saker. Man är väl två med barn eller?.. Kommunen betalar tex inte mitt barns förskola för vi har privat och betalar den ur egen ficka. Så jag undrar hur menar du med att bara för att man får barn som ung så kan man inte betala för sig men när man får barn som gammal så kan man de ?. du vet ju inte hur alla ungas ekonomi ser ut eller ?.. 

Jag tror att det kvittar om man får barn som 19 eller 30. vet 30 åringar som skaffar barn och lever på socialen.
    Jag tror inte du ska oroa dig för var dina skattepengar går..  Och inte ha en sådan förutfattad mening om unga föräldrar.
  • snooslove
    Dr Mupp skrev 2011-09-30 14:53:37 följande:
    A+B födda samma år och går i skola lika länge.
    A födde barn precis efter gymnasiet och får 180 kr om dagen i föräldraperning i ett år. Efter det börjar hon plugga på högskolan 3 år senare är hon utbildad och bäörjar jobba. Skaffar inga fler barn och har då kostat samhället 180 kr om dagen i ett år.
    B fortsatte direkt till högskolan och är därmed färdigutbildad ett år innan A. Börjar jobb aoch når snabbt upp i hög lön. När hon är 32 skaffar hon sitt första barn och är föräldraledig i ett år med en ersättning som slår i taket på föräldraförsäkringen.

B har kostat samhället mer än vad A har gjort.

Men du TS verkar tro att det ser ut såhär.
    A föder barn direkt efter gymnasiet, lever på socialbidrag och fortsätter skaffa barn varannan år så hon får vara hemma tills hon är 40. Går sen arbetslös hela livet.
    B jobbar direkt efter gymnasiet. föder barn när hon är 35 men tar inte ut nån föräldrapening.

Så ser inte vekrligheten ut.
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:54:59 följande:
    Snooslove: Det finns statistiskt fler 19 åringar som är arbetslösa, 15% jämfört med 8 eller vad det är för vuxna. Så du menar att du tror att om vi levde i ett land där vi fick betala för allt, så skulle alla 19 åriga mammor ha lika lätt som 30 åriga mammor att försörja sig? Tror du det är du rätt blåögd. Det finns en anledning till att medelåldern när man föder sitt första barn i Tyskland är 36 år, för där har man inte alla de förutsättningar som vi har.
    Såklart det finns. för 19 åringar har precis kommit ut på marknaden.  Du kan ju inte jämföra dig själv med en 19 åring.  Du har ju levt längre och många företag söker livserfarna. Då är dte ju inte lätt för en 19 åring. Du är ju äldre. och jag har aldrig sagt något eller menat något. Vi lever som vi gör du. Och att det finns fler ungdomar som är arbetslösa är pågrund av olika anledningar.  En 30 åring kommer alltid ha lättare att få jobb många gånger än en 19 åring. Men vad har det med denna diskussion att göra ?  

Jag säger bara att en som får barn tidigt kostar inte mer än en person som får barn som 30 :).. Och sen säger jag att du ska sluta säga hur andras liv kommer te sig i framtiden. 

• snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 14:59:46 följande:
    Tjabba eller nåt: Jo, verkligheten är att de som får barn tidigt fortsätter att vara låginkomsttagare och bidragsberoende, vilken värld lever du i? Det är fler som fått barn tidigt bland undersköterskorna och vårdbiträdena än bland sjuksköterskorna och läkarna.
    Tänk om man valde innan man fick barn att vara låginkomsttagare. Du vet att utan undersköterskor skulle ingen hjälpa dig om du blir inlagd. Ingen skulle torka dig när du blir gammal. Jag är undersköterska och jag valde att bara vara det för de är det jag vill vara. Och jag har aldrig utnyttjat ett enda bidrag än och kommer nog aldrig behöva det heller.  Så SLUTA med dina förutfattade meningar, börjar allvarligt talat tröttna på dem :P..  Du är en person som tror att bara för att du är "äldre" så är du mogen. Men jag måste säga att det bara lyser igenom omogenhet i hur du skriver. Du borde verkligen jobba med dig själv innan du börjar klaga på andra hur dem lever eller vilka val dem gör. 
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:00:40 följande:
    Enligt statistiken är det också fler unga mammor som röker och dricker under graviditeten, och de skiljer sig oftare än folk som träffat sin partner lite senare.
    Men varför bryr du dig om folks privatliv. ?. Och om mer unga skiljer sig?. vad har det med dig och göra och ska de va en grund till att man inte ska skaffa barn tidigt. Pågrund av en statistik. ?. Det är en statistik, det säger bara att antalet mer personer bla bla bla men det betyder inte att alla gör det :).. 
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:19:31 följande:
    snooslove: Du kanske förstår när du själv blir äldre, eller när ditt barn vill bli mamma som 15 åring. Man tror att man är väldigt vuxen när man är i din ålder men du kommer märka sen att det är man inte. Så du menar att du hellre vill vara undersköterska och göra nästan samma som en sjuksköterska men få sämre lön? Då är du lite korkad. Men jag tycker precis som du säger att alla yrken behövs här i samhället, egentligen skulle det vara bättre om det inte var så stora löneskillnader som det är idag mellan vissa yrken. Återigen, jag har inget emot att folk skaffar barn tidigt, de får göra som de vill, men säg inte att det är dåligt att vänta, och tjafsa inte om att man ska vara ung för att orka mer, för man orkar inte mer när man är ung, man orkar lika mycket som 40 åring. Om någon hade varit läskunnig hade de sett att det är det jag skriver. Och valkyrian och såffan: Eh, vad pratar ni om? Det är över 40 det börjar bli risk för downs syndrom, och det är då man tar de testerna. Sen tror jag alla blir erbjudna tester för att upptäcka sånt, och det är väl upp till dem, jag tycker det är helt förkastligt att kolla om ett barn har DS för att sedan abortera det. Usch, va hemskt. Och ps, jag är inte 40 utan 30.
    Vaa ?.. Min dotter kommer inte få ha sex förens hon är 40 ändå :D.. Tror inte på ordet vuxen. Jag var en mogen 18 åring men vuxen var jag inte än. vuxen är man när man blir 20 men man behöver inte vara mogen för det. Man är vuxen som 30 men alla är inte mogna. 
    Man gör inte samma sak som en sjuksköterska. Sjuksköterska har hand om mycket med medicinering  och protokoll m.m så jag är inte sjuksköterska så jag förtjänar inte att ha samma lön. Sen vill inte jag vara sjuksköterska. Så gå 3 extra år i skolan för att bli sjuksköterska.. Neee jag jobbar hellre och betalar skatt.

Jag har aldrig sagt att det är dåligt att vänta. Men jag har fått hört av så många att det är sååååå dåligt att skaffa barn tidigt och det är jämt dem äldre mammorna som gör det., Jag kanske ska starta en tråd om det. Hur gamla morsor klagar på oss yngre, hur fel det är att få barn tidigt. Så bara för att några klagat på att skaffa barn sent betyder det inte att alla unga gör det .  

"Och ps, jag är inte 40 utan 30."  Kan ju säga att jag tycker du inte ens beteer dig som en 30 åring mentalt sätt borde göra. 
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:28:47 följande:
    tvillingen: det är bra att du tror att du kommer ha eget företag om 10 år. Bli inte för ledsen om det inte går, som ung tror man att allt går, men det gör det inte alltid.
    Ne det går inte alltid som man tror inte ens för en 30 åring men hög ambition.. Alla kan misslyckas men har man inga ambitioner. Det är väl bättre att tro att allt går än att tro att inget går, för då kommer ju ingen satsa på något någonsin och kommer då aldrig lyckas !
  • snooslove
     Och valkyrian och såffan: Eh, vad pratar ni om? Det är över 40 det börjar bli risk för downs syndrom, och det är då man tar de testerna. Sen tror jag alla blir erbjudna tester för att upptäcka sånt, och det är väl upp till dem, jag tycker det är helt förkastligt att kolla om ett barn har DS för att sedan abortera det. Usch, va hemskt. Och ps, jag är inte 40 utan 30.
     Ne alla blir faktiskt inte erbjudna de. Jag blev det inte. Men hade jag, så hade jag tagit det. Jag skulle inte välja bort ett DS barn för att jag inte skulle älska det lika mycket som ett icke DS barn, utan för att jag skulle välja bort det av anledningen att jag älskar det och jag vet vilket förjävligt liv många funktionshindrade får.  Jag skulle välja bort det av kärlek. Många ser det som mord att göra abort. Ja och det kan de vara men det beror på anledningarna som ligger bakom aborten. 
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:40:56 följande:
    snooslove: och hur tänker du att en 30 åring ska vara då? en tant som sitter och knypplar och tar sig fram med rollator? Eftersom äldre mammor orkar sämre enligt unga mammor verkar unga mammor tro att man blir lastgammal vid 30. Fast det är klart, ni unga mammor kanske tittar på er egen mamma, som hade 5 barn vid 30, och då kanske man är lite sliten.
    Har jag sagt det. ?.. att man inte orkar något vid 30. ?.. :D.. Man kan va mega lant som 20 åring :P.. Varför drar du alla unga mammor över samma kant. ?..  Jag vill vara ung mamma pågrund av att när min dotter är 20 så är jag 39 inte 50. när min dotter är 30 så är inte jag 60 utan jag är 49 När min dotter är 60 så är jag 79 inte 90. Jag vill och hoppas att jag får leva länge med min dotter och se henne genom hela livet. skulle jag skaffa barn som 30 eller 40 så minskar chansen för det :).. Jag vill finnas där för mitt barn sålänge som det bara går. Man vet aldrig va som händer men man måste ju kunna hoppas :).. 

Min mamma har bara 2 barn, mig och min bror. Och hon har bara 1 barnbarn och hon blev världens lyckligaste när jag berättade att hon skulle bli mormor. Hon är så glad att hon fortfarande iär under 50 så hon orkar leka och busa hejvilt med min dotter :)..
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:40:56 följande:
    snooslove: och hur tänker du att en 30 åring ska vara då? en tant som sitter och knypplar och tar sig fram med rollator? Eftersom äldre mammor orkar sämre enligt unga mammor verkar unga mammor tro att man blir lastgammal vid 30. Fast det är klart, ni unga mammor kanske tittar på er egen mamma, som hade 5 barn vid 30, och då kanske man är lite sliten.
    Som sagt sluta dra massa förutfattade meningar hela tiden. Du tjatar om att vi inte läser det du skriver, du verkar vilja missförstå och ignorera allt man skrivit, bara för att du ska ha något att gagga om :).. 

Bloggar på
    www.mammatillnelly.blogg.se 
    .....
  • snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 16:44:53 följande:

Snooslove: Hur gammal är du? Vad heter dina barn?

det var en randome fråga 
    Jag är 22 och mitt barn heter Nelly. . Hur gammal är du och vad heter dina :P.. 
  • snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 16:49:14 följande:
    Det heter "dra alla över en KAM". Inte kant. :) Nu har du lärt dig det :)
    Från början heter de -skära alla över en kam, sen har de utvecklats till dra alla över en kam, sen har det vidare utvecklats till dra alla över en kant. . Vi här har alltid sagt kant.. Fast kam är det rätta. Bara att man utvecklat det då man inte förstått varför man sagt kam ^^.. Så du lärde mig inget tyverr. 
  • snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 17:00:20 följande:
    Nej, det har inte utvecklats till "kant": Kanske i din umgängeskrets, men inte annars. Du ska se det konkret, vad händer när du drar kammen över alla hårstrån? Är det inte pinsamt att inte veta vad det heter och varför?

Intressant att se diskussioner mellan unga mammor och TS. Alla unga mammor har ett enormt omoget skriftspråk (talspråk, stavfel, grammatiska fel), personangriper, medan de "äldre" mammorna diskuterar sakligt, korrekt och har argument - även om jag inte håller med om allt.

Gissa varför många har fördomar om unga mammor?
     Det ursprungliga är inte dra alla över en kam. ordspråket är skära alla över en kam. som är från tyskan. Det har med fårklippning och göra.  Sen om du slår upp det så är det väldigt vanligt att många säger kant då dem aldrig förstått varför man sagt kam.  Det äår väldigt vanligt att man säger kant, vi pratade om det i svenskan på gymnasiet om detta ordspråket. Så jag vet att det rätta är dra alla över en kam, men bara för att man är van att säga kant så skriver man det ofta. 

Varför det är så är för att förr, inte så länge sen så lärde man sig inte i svenska om slangord och liknande. Nu har man faktiskt tagit in slangord som använts länge och accepterar dessa. Vi hade tom prov på slangord m.m.. Så varför äldre skriver mer korrekt svenska ofta är för att ämnet svenska förr såg annorlunda ut. Den va striktare m.m.. 
    Så man bör inte ha fördomar om unga mammor. Jag har sett äldre som skriver värre svenska än dem flesta grundskoleutbildade.  Bara för att man kanske inte skriver helt rätt alltid så betyder det inte att man inte kan skriva svenska eller att man suger helt på de. 

Många ungdomar skriver snabbare och tänker inte helt vad dem skriver. de flyter bara på.  Skulle jag tänka efter skulle jag skriva helt annorlunda, skulle jag skriva sakta skulle jag skriva helt annorlunda och välja mina ord. 

Och vad hade detta med min ålder och mitt barns namn att göra ?. 

• snooslove
    JA77 skrev 2011-09-30 17:29:50 följande:
    Kan man skriva ordentligt och inser syftet med det, så skriver man korrekt oavsett hur bråttom man har. Det är lika viktigt ändå!

Vad det har med dig att göra? Jag diskuterade hur man uppfattar unga mammor! Och många uppfattar de som omogna, barnsliga, tonårsbeteende. Och skriftspråket gör inte saken bättre, det ger knappast intrycket av att det är en smart person som skriver.
    Nu gör du mig nästan förbannad. Det finns människor med grav dyslexi som är så sjukt smarta. Jag har inte dyslexi vad jag vet utan jag va bara kass på svenska och det står jag för och skäms inte för jag hade högsta betyg i nästan allt annat. Och om en person tror att man e osmart bara för att man inte skriver korrekt grammatisk rätt svenska så är det dem som är rejält tappade bakom en vagn.  
    Om en person uppfattar alla unga mammor som så borde dem börja se på sig själva och inse hur omogna dem är som drar alla över en kam ^^.. Många unga mammor är dubbelt så bättre än äldre så om unga mammor skriver skit svenska så den som bryr sig är nog den som är osmart.  
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 17:35:21 följande:
    snooslove: om du var så uppmärksam på svenskan i skolan, kan du inte sluta att skriva "dem" hela tiden när det inte ska vara det?!! Det är tråkigt att haka upp sig på ord som inte stämmer när jag läser vad du skriver. Skriv Dom istället ifall du inte vet skillnaden på De och Dem.
    Ja nu är det så att det har lackat något så extramt i skolan på när man ska skriva de och dem. Och dom har vi lärt oss att det är strängt förbjudet att använda. Hos den äldre generationen sitter detta i benmärgen medans yngre har inte fått detta lika hårt inpräntat så skyll den bristen på min kassa svenska lärare :P.. 
  • snooslove
    Ruby01 skrev 2011-09-30 18:51:47 följande:
    Pussesnuttan: du har inte förstått min poäng? NEj du har väl lika lite IQ som många andra i den här tråden. Det står vad min poäng är i min trådstart. JAg irriterar mig på unga mammor som säger att det är fel att vänta med barn. suspect2011: jag har inte använt IVF för det första. SEdan: varför tror du att jag stämplar dig för att du fått barn när du var mellan 23 och 28. Står det något om det i min trådstart? Du har inte heller fattat tydligen..
    Du är ju inte bättre själv. Du säger ju att unga mammor lever på bidrag, unga mammor tar din skatt, unga mammor gör både dittan och dattan.  Även om du kanske inte tänker på de, så har du klagat en hel del på unga mammor :).. 
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn