JA77 skrev 2011-09-30 17:00:20 följande:
Nej, det har inte utvecklats till "kant": Kanske i din umgängeskrets, men inte annars. Du ska se det konkret, vad händer när du drar kammen över alla hårstrån? Är det inte pinsamt att inte veta vad det heter och varför?
Intressant att se diskussioner mellan unga mammor och TS. Alla unga mammor har ett enormt omoget skriftspråk (talspråk, stavfel, grammatiska fel), personangriper, medan de "äldre" mammorna diskuterar sakligt, korrekt och har argument - även om jag inte håller med om allt.
Gissa varför många har fördomar om unga mammor?
Det ursprungliga är inte dra alla över en kam. ordspråket är skära alla över en kam. som är från tyskan. Det har med fårklippning och göra. Sen om du slår upp det så är det väldigt vanligt att många säger kant då dem aldrig förstått varför man sagt kam. Det äår väldigt vanligt att man säger kant, vi pratade om det i svenskan på gymnasiet om detta ordspråket. Så jag vet att det rätta är dra alla över en kam, men bara för att man är van att säga kant så skriver man det ofta.
Varför det är så är för att förr, inte så länge sen så lärde man sig inte i svenska om slangord och liknande. Nu har man faktiskt tagit in slangord som använts länge och accepterar dessa. Vi hade tom prov på slangord m.m.. Så varför äldre skriver mer korrekt svenska ofta är för att ämnet svenska förr såg annorlunda ut. Den va striktare m.m..
Så man bör inte ha fördomar om unga mammor. Jag har sett äldre som skriver värre svenska än dem flesta grundskoleutbildade. Bara för att man kanske inte skriver helt rätt alltid så betyder det inte att man inte kan skriva svenska eller att man suger helt på de.
Många ungdomar skriver snabbare och tänker inte helt vad dem skriver. de flyter bara på. Skulle jag tänka efter skulle jag skriva helt annorlunda, skulle jag skriva sakta skulle jag skriva helt annorlunda och välja mina ord.
Och vad hade detta med min ålder och mitt barns namn att göra ?.