• Grazzy

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

Jag har ingen gymnasiekompetens, jag ska snart få mitt 2a barn. Vad är det för fel? Jag pluggar ju upp betygen under tiden jag är gravid nu och efter. Håller med om att det låter så bittert när ni sitter och klagar över oss yngre kvinnor hur vi väljer skaffa barn. Alla bestämmer över sin egen kropp och så är det bara. Alla är lika värda, men det verkar inte låta så alls på dig och det är väldigt synd i och med att vi unga är dom som tar hand om er när ni blir gamla på hemmet bland annat och torkar er och ger er mat om dagarna.

• Grazzy

Dessutom, lite fel forum om du ska klaga här va. Är till för oss "unga föräldrar" och du är väl lite över medelmåttet ändå :)

• Grazzy

Ja seriöst? Skattepengar för jag pluggar? Gud vilken bitter människa du verkar vara! Orka starta upp en hel tråd för att visa ditt "hat" mot yngre människor som väljer skaffa barn tidigt. Sluta jobba om det är så jobbigt att betala skatt då da, sitt inte och gnäll. Och pluggar inte vi mammor som är unga, ja då är vi dåliga för att vi inte gör något! Hur ska vi göra då tycker ni, vill vi ha barn tidigt är det vår ensak inte din ändå. Tror inte du kommer någon vart med denna tråden. Blir så jäkla förbannad på sånt här skit snack som du kommer med bland annat. Vi jobbar lika hårt vi och vi kommer inte vara arbetlösa livet ut som du verkar tro. 

• Grazzy
    Ruby01 skrev 2011-09-30 11:26:47 följande:
    JAg blir bara irriterad på alla unga föräldrar som säger att det är fel att vänta med barn till man är över 30. Om jag inte hade väntat, utan skaffat barn när jag var 20 (ja, jag ville ha barn då på ett sätt, på ett annat ville jag vänta på grund av att jag inte trivdes i min relation då och inte tyckte om mitt jobb osv) så hade jag blivit kvar på det jobbet jag hade då, och då hade jag tjänat mer än 10 000 kronor mindre jämfört med vad jag gör idag efter skatt. Och jag hade alltså skattat en hel del mindre då om ni inte förstår att det var det jag menade. Har ni, som skaffat barn innan ni gått ut gymnasiet tänkt på vad ni kommer utnyttja som faktiskt är skattefinansierat? MVC, BVC, Dagis, skola, bostadsbidrag, kanske socialbidrag, osv. Kanske är bra då att några av oss väntar och jobbar och betalar lite mer i skatt innan vi skaffar barn? Vi har tur som lever i det här landet där vi får så mycket, och jag betalar gärna hälften av min lön i skatt, men jag tycker ibland att ungdomar tar lite väl mycket för givet, som att det är självklart att jag ska ha så mycket helt gratis, istället för att jobba för det, att man kan skita i skolan istället för att ta vara på den möjligheten som vi får i Sverige med gratis skola. Tänk om ni hade fått betala för hela barnets skolgång? Som det är i många länder. Skulle man råka bli gravid då och hoppa av ett gymnasie som man fått gratis? JAg tycker folk i Sverige inte tar vara på de möjliheter vi har som sagt. Det var en fråga här om staten skulle bekosta försök att bli gravida för barnlösa. Ja, som sagt, det tycker jag, så många försök som det behövs, för vi har för f*n varit med och bekostat alla andras barns förskola och BVC och grundskola.

Konstigt du skriver "brinner för att alla ska ha lika rätt i samhället" på din presentation. för det verkar inte alls framstå som det i detta inlägg!
  • Grazzy
    Loriyana skrev 2011-09-30 15:08:19 följande:
    Jag tycker inte det är mer än RÄTT OCH RIKTIGT att vi "äldre" betalar för de yngre som får barn. Jag betalar GLADELIGEN skatt för att barnen ska få en bra utbildning, sjukvård osv. Det är trots allt barnen som föds idag som kommer att ta hand om oss när vi blir gamla. Varje barn som föds är en VINST för samhället och all heder till de män och kvinnor som väljer att ha barn tidigt och på så sätt hjälpa samhället! Dessa barn kommer att växa upp och förhoppningsvis bli produktiva medborgare i vårt samhälle. Tänk så mycket de unga föräldrarna uppoffrar så att samhället ska ha det bättre i framtiden!

Alla unga föräldrar borde fan få medalj!  

Kloka ord! TS, du kan tänka på VILKA som betalar ditt dasspapper på hemmet sen, troligtvis vi och våra barn, för du kommer ju troligen inte ha några ungar.
    Tycker det här är rätt patetiskt diskusson av dig från början TS. Vad vill DU få ut av detta, alla håller med dig till 100%? 
  • Grazzy
    Ruby01 skrev 2011-09-30 15:19:31 följande:
    snooslove: Du kanske förstår när du själv blir äldre, eller när ditt barn vill bli mamma som 15 åring. Man tror att man är väldigt vuxen när man är i din ålder men du kommer märka sen att det är man inte. Så du menar att du hellre vill vara undersköterska och göra nästan samma som en sjuksköterska men få sämre lön? Då är du lite korkad. Men jag tycker precis som du säger att alla yrken behövs här i samhället, egentligen skulle det vara bättre om det inte var så stora löneskillnader som det är idag mellan vissa yrken. Återigen, jag har inget emot att folk skaffar barn tidigt, de får göra som de vill, men säg inte att det är dåligt att vänta, och tjafsa inte om att man ska vara ung för att orka mer, för man orkar inte mer när man är ung, man orkar lika mycket som 40 åring. Om någon hade varit läskunnig hade de sett att det är det jag skriver. Och valkyrian och såffan: Eh, vad pratar ni om? Det är över 40 det börjar bli risk för downs syndrom, och det är då man tar de testerna. Sen tror jag alla blir erbjudna tester för att upptäcka sånt, och det är väl upp till dem, jag tycker det är helt förkastligt att kolla om ett barn har DS för att sedan abortera det. Usch, va hemskt. Och ps, jag är inte 40 utan 30.
    Bara för man är 15 behöver man inte vara dålig morsa! Är du helt väck?!
  • Grazzy

Ja vissa måste ju ha några att skylla sina problem på antagligen verkar det som. Men är ju rätt meningslöst att sitta och beklaga sig över oss yngre mammor för finns ju ändå inget du kan göra åt saken TS. Varför inte bara lägga ner tråden och acceptera och bete dig själv som om du vore den vuxna och mogna som tydligen ingen ung mamma är i dina ögon. Blir bara förbannad på sånna som dig!

• Grazzy
    FreeForAll skrev 2011-10-01 11:05:24 följande:
    Men alla som pluggar i Sverige gor det skattefinansierat, det har ju inte att gora med om man har barn eller inte. Dessutom far man oftast hogre lon efter att ha pluggat och kommer da betala mer skatt.

Jag har inget emot att folk skaffar barn nar de ar aldre, daremot har jag nagot emot dig som gnaller over vilken alder folk skaffar barn vid och dessutom har du inte lart dig rakna an, trots att du ar sa gammal och vis!

TS, du kanske egentligen kanner dig lite skyldig for att du vantat sa lange med att skaff barn och nu maste ga igenom en hogriskgraviditet (DYRT!) eller kanske till och med IVF (DYRT!). Har du riktig otur kanske du inte far sarksilt manga barn alls, och ska da MINA barn betala for DIN pension?

Håller med där! Bara för du inte kan/inte har skaffat barn, ska vi som gör det straffas oavsett ålder och det är inte okej! Och ja, vi som inte har utbildning en väljer skaffa barn tidigt, vi kommer helt klart få en utbildning och ett jobb så du behöver inte vara orolig för din pension för den kommer vi och våra barn att betala ändå dig på ålderns höst, när vi blir framgångsrika och faktiskt har gett våra barn en bra och rättvis uppväxt. Så sluta med skit snacket och bitterheten, för du vinner ändå ingenting på tjaffsa i det här forumet för ingen håller med dig till 100% och det vet du eftersom du agerar som du gör och påperkar stavfel (?!) vad har stavfel med den här disskutionen att göra. Väx upp, du är över 30 bast och ska vara gammal och vis
  • Grazzy

Jag tycker unga ska lika mycket rätt att skaffa barn unga, som dom som är äldre och kanske måste göra en IVF eller vad det nu kan vara! Alla får bidrag någon gång och gör rätt för sig i samhället någon gång senare i livet, tro mig TS, så lägg ner nu

• Grazzy

Jag är 20 år, snart 2 barns mamma utan utbildning eller jobb. Men just nu utbildar jag mig vidare då jag endast har ETT enda år kvar på gymnasiet till färdig undersköterska. Min sambo har jobb som säsongare, vilket slutar nästa vecka för att sedan bli arbetslös till april/maj nästa år troligtvis om inget annat dyker upp mellan där. Vi klarar oss bra på mitt studielån, barnbidrag, bostadsbidrag och min sambos lön! Jag skaffar barn för jag älskar barn och att ta eget ansvar och se dom växa upp och ge dom kärlek! Jag tänker inte på hur "dåliga" föräldrar vi är för vi inte har fast jobb eller någon av oss utbildning! Det har vi hela livet på oss att skaffa då vi endast är 20 och 23 år gamla! Vi har klarat oss utan SOC bidrag och alla extra pengar hittills och det tycker jag är skit bra för att få drygt 20.000 i månan just nu. Men nu i vinter kommer vi få gå till SOC för att ha råd med hyran, men inget mer. Dagis avgiften och sjukhus vistelser betalar vi helt själva. Och alla har rätt till barnbidrag och föräldrepenning oavsett ålder, jobb eller inte jobb! Så varför ska yngre föräldrar straffas för vi väljer skaffa barn tidigare, vi borde hyllas för vi väljer ta hand om vårat egna liv PLUS våra barns och inte smuts kastas!!

• Grazzy
    Ruby01 skrev 2011-10-28 17:21:08 följande:
    Plutteli: du höll ju med mig där, eller gjorde du det av misstag? Du sa att din kusin hade försörjt mig eftersom de skaffade barn senare än mig? Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Ju senare man skaffar barn, destor mer försörjer man de unga mammorna.

Grazzy: har du inte läst min tråd alls? du är ju ett typexempel på en sån ung mamma som inte fattar att hon blir försörjd av massa andra. "Vi klarar oss bra på mitt studielån, barnbidrag, bostadsbidrag och min sambos lön! Jag skaffar barn för jag älskar barn och att ta eget ansvar och se dom växa upp och ge dom kärlek! Jag tänker inte på hur "dåliga" föräldrar vi är för vi inte har fast jobb eller någon av oss utbildning! Det har vi hela livet på oss att skaffa då vi endast är 20 och 23 år gamla!" Så du tycker alltså att det är ok att någon annan försörjer dig och dina barn, istället för att själv ta ansvar för det?

Och till alla som säger att det blir billigare när en ung mamma får lägstanivån på SGIn. Nej, det blir det inte, jag har räknat med de kostnaderna, låginkomsttagaren drar in så pass lite i skatt att du aldrig kan komma upp i de nivåer som jag gör, och ännu mer de som tjänar mer än mig. Så det spelar ingen roll, ni som får barn tidigt blir parasiter och vi andra försörjare. Men det är ok, det är jättebra att samhället är uppbyggt så, men kom inte och säg att det är fel att vänta med barn och att det är bättre att vara ung mamma, för som sagt, det är de äldre mammorna och de barnlösa som försörjer er.      
    Och vad gör det om jag blir försörjd av andra under en tid av mitt liv som jag kommer leva i ungefär 70 år till? Så du tror jag kommer vara arbetslös i 70 år till och gå hemma och leva på dina pengar?! Vad är det för fel på dig människa? Du verkar himlans biitter, har du taskigt liv deller vad är det frågan om, vad vill du få ut av denna tråd? Att folk ska hålla med dig och stryka dig medhårs i alla väder och på så sätt stärker ditt självfötroende om hur duktig du är?!

Ja du väntade tills du hade fast jobb och pengar så du slipper ha dåligt samvete för att du måste få hjälp från soc då och då, jaa du är en JÄTTE duktig människa du... allvarligt är det du som borde skämmas med ditt tänk! 
  • Grazzy
    mammatilljames skrev 2011-10-28 22:48:53 följande:
    När "grizzy" börjat jobba och är färdigpluggad, vill jag bara påpeka att även hon kommer tjäna pengar, betala skatt och betala av sitt lån. Och då kanske du "tyvärr" kommer få hjälp av staten när du är hemma, eller blir arbetslös någon gång i ditt liv?

Det spelar väl ingen roll om man tar hjälp av alla stackars människor som betalar skatt en kort period i sitt liv, för att man är 19år och får barn? Man är ju hemma lika länge som en gammal kvinna som får barn?? Föräldrarpenning och barnbidrag får alla, oavsett ålder som någon mer hade skrivit tidigare i tråden. Socialbidrag får de som inte har råd med hyran, mat osv.. Kan även vara en perosn/familj med jobb, bara att deras löner inte täcker utgifterna. 
    Bostadsbidrag, det är också helt oberoende av ålder. Det handlar om inkomst och antal barn.
    Mellan åldern 18-29 så är det självklart med bostadsbidrag ( läs försäkringskassans hemsida själv) och varför inte utnyttja det när man kan? " vi" unga mammor och pappor, kommer också att skatta för våra löner när vi börjar jobba.

Det är ingen annan som försörjer Grizzly och hennes familj, men dom får hjälp. Stor skillnad. Hennes sambo/pojkvän jobbar, och skattar antaglien han också. 

Vad är skillnaden på en UNG mamma och en GAMMAL/ÄLDRE mamma? Är pengar allt du tänker på??

Precis! Han jobbar och skattar lika mycket som du gör TS! Så vi hjälper andra genom våra skattepengar även fast vi själva inte har det så himla bra ställt själva. Och ska du klaga på skatten att dom går till folk som behöver hjälp då och då, så kan du ju skriva till stadsministern och klaga vettja. Det är dom som har bestämt att vi ska betala skatt här i Sverige och INTE vi yngre mammor för att vi tycker det är så kul att beröva dig på dina stackars pengar! Vad väljer du, hjälpa dom yngre med barn eller en knarkare till hans behov av knark dagligen? Har du någonsin tänkt i dom banorna? Jag tycker att om man lever och får hjälp från soc, söker jobb dagligen och verkligen jobbar för det, ser jag inget fel i att få hjälp från soc! Vore helt annat om man satt på sin häck i soffan och köpte cola, cigg och annat skit från pengar som ska gå till något bra, eller har jag helt fel där tycker du?!
  • Grazzy
    Kattdamen skrev 2011-11-01 10:13:23 följande:
    Jag beklagar sorgen.
    Ja du är jätte duktig förälder säkert själv för du har jobb, en medalj till dig Kattdamen!
  • Grazzy
    MissSummer skrev 2011-11-14 10:21:16 följande:
    Det är vi skattebetalare som får bekosta IVF-behandlingarna som krävs för att folk väntar till de är 38 med att skaffa barn. Finns alltid två sidor av myntet.
    Men hallå vänta nu, alla väntar ju inte med att skaffa barn när dom är närmare 40 år. Min syster är idag 38 och har en son på 9 månader nu. Hon har försökt med IVF behandlingar i 8 år innan dom fick ett barn! Innan dess har hon varit med om allt för många missfall. Finns faktiskt dom som försöker många år utan att vänta tills dom är dryga 40 år så dra inte alla över en kant bara för att man tvingas gå igenom IVF som skattebetalare betalar. Dessutom, är 2 tillfällen gratis, resten påkostas av paret i frågan själva!
  • Grazzy
    Ruby01 skrev 2011-11-06 15:54:58 följande:
    Wielkip: här kom det igen det här med att det finns en tredje part, en partner som försörjer. Då är det alltså någon som försörjer dig då? Jag har sagt tidigare att om vi ska dra in partnern så är det nog två unga mammor som jag och min partner försörjer, för hur mycket tror du inte min partner tjänar då? Men om vi istället bara ser på mig, bara mig, och sedan en ung mamma, säg 19 år, så skulle det om du räknar ut det ta 38 år innan den unga mamman eg kan försörja sig själv och sitt barn. Jag skulle inte heller kunna försörja mitt barn för jag fick också barn för tidigt (28 år), men däremot om man får barn när man är säg 35, då skulle man teoretiskt kunna försörja sig och sitt barn om vi inte haft den välfärd som vi har idag. Du som ung mamma skulle levt på gatan och tvingats prostituera dig, så istället för att säga att de som är gamla får skylla sig själva när de väntar så länge så de inte kan få barn, så kan du tänka att det är de som försörjer dig. De och alla de som inte skaffat barn alls, för det är barn som kostar mest i en frisk människas liv.

Och återigen, de som säger att det är de unga mammorna som kommer försörja mig när jag går i pension, till dem säger jag: Nej, det är jag själv som kommer försörja mig när jag går i pension, för jag kommer ha betalt in tre gånger så mycket skatt som ni har gjort, så vem försörjer er när ni går i pension? Samma som med allt annat: JAG! 

Haha jag skrattar bara just nu asså. Du tror verkligen på att yngre föräldrar är så pass dåliga, att vi kommer leva på social bidrag och lägsta föräldrapenning livet ut! Du är sorlig, sorglig! Vilket skit snack att du kommer tjänat 3 gånger så mycket som oss när du går i pension. Är du statsminister eller någon annan högt uppsatt person eller? Vi skiter vl i hur mycket du tjänar herregud! När VI går i pension, kommer vi minsann också ha dubblat på oss väääldigt mycket i skatt ska du veta, så vad är det du stoltserar med här igentligen va? Du är en bitter människa, och har inget att komma med förutom påhopp om hur dåliga vi är och hur fattiga vi är när vi väljer skaffa barn tidigare! Människor som människor, inget undantag alls! Vi kommer ha jobbat och skattat och förhoppningsvis inte bli lika bittra som du i framtiden, men tills dess värdesätter vi våra barn och kämpar för dom för att nå till exakt samma mål i livet som du.

Lägg ner tråden, du får ändå inte ut något vettigt av den! 
  • Grazzy
    My Girls skrev 2011-11-17 23:23:31 följande:
    Inte ens två i alla landsting...men jag håller med dig. Långt ifrån alla väntar av de orsaker allmänheten väljer att stirra sig blind på.
    Nej men på ett ungefär. Det är dyrt med IVF och det visar ju verkligen hur gärna man vill ha ett eget barn trots dom skyhöga summorna. Tänk då om det tar flera år för en normal kvinna att bli gravid genom detta, inte är det bara 35+ kvinnor som gör IVF bara för dom är "för gamla". Dom kan vara precis lika fertila som en 20 åring, det är helt olika beroende på kroppar och mannens deltagande såklart. Alla klickar inte tyvärr, även hur gamal/ung man är! Så dra alla över en kant som gör IVF, nej tack!
  • Grazzy
    Äppelpaj80 skrev 2011-11-20 08:44:47 följande:
    Miss summer- Jag skulle vilja påstå att den skaran av folk som väntar med barn till 40 års ålder är ganska liten. Många börjar försöka flera år innan de gör Ivf och gränsen för när du får landstings finansierad Ivf betald av staten tror jag dessutom går vid 38 års ålder om jag inte minns fel? Dessutom är det i en tredjedel av fallen med infertilitet "mannen" som är orsaken. Då behöver man inte vara "gammal" för att söka hjälp.
Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn