• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Polly S
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:50:45 följande:
    OK, jag kan inte tycka nånting eftersom jag inte orkar läsa allt. men tycker det är så konstigt att det alltid ska bli en sån här ton i såå många trådar. Varför kan man inte ha vuxna samtal, och om någon ställer en fråga man inte gillar/säger något opassande helt enkelt ge ett kort svar och gå vidare? Varför måste man börja tjaffsa så mycket och få varandra att må dåligt?
    Familjeliv är jättekul och får mig att tänka på många saker som jag aldrig annars hade börjat fundera på, eftersom alla möjliga människor samlas här. Men jag HATAR tonen i många trådar, man trycker ner varandra, förvränger ord, mobbar, låter sig bli provocerad, kalla det vad ni vill.
    åste det vara så ALLTID? Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?
    tips: tryck "visa endast" så kanske du förstår.
  • IntheSky

Jag snackar alltså inte bara om denna tråd och kan inte säga vad felet är här. Vet inte vem som dissat den andra, men här som i många andra trådar är det bara bråk man ser, inga diskussioner om vad tråden egentligen handlar om.
    fast nu är ju jag med och bidrar till det. :)

• Paradigm
    OK, jag kan inte tycka nånting eftersom jag inte orkar läsa allt. men tycker det är så konstigt att det alltid ska bli en sån här ton i såå många trådar. Varför kan man inte ha vuxna samtal, och om någon ställer en fråga man inte gillar/säger något opassande helt enkelt ge ett kort svar och gå vidare? Varför måste man börja tjaffsa så mycket och få varandra att må dåligt?
    Familjeliv är jättekul och får mig att tänka på många saker som jag aldrig annars hade börjat fundera på, eftersom alla möjliga människor samlas här. Men jag HATAR tonen i många trådar, man trycker ner varandra, förvränger ord, mobbar, låter sig bli provocerad, kalla det vad ni vill.
    åste det vara så ALLTID? Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?
    "Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?"

Det är väl det som folket stör sig på här ang TS.
  • Jäjd
    Jag har noterat någon mobbning här, inte heller något tjafs.
    Däremot en oförmåga att ta till sig det som skrivs. Det är dock inget som är unikt för den här typen av trådar.  
  • Naoko
    Fast folk har ju svarat, folk har angett sina skäl till att inte vilja ha barn. Att sedan bara spekulationer från folk som inte heller egentligen förstår duger är ju en annan sak. 
  • Indianica
    Fattig student skrev 2011-09-10 19:48:01 följande:
    En barnlängtan är ju bara en illusion om hur man tror att det är att ha ett barn. Vissa har en vacker illusion och vissa har en mindre vacker illusion beroende på tidigare erfarenheter och upplevelser. Därmed finner jag det inte alls oförståeligt varför vissa inte känner denna sk barnlängtan.
    Man kan ju inte framtvinga en längtan. Däremot tror jag en längtan av olika orsaker kan växa fram när man minst anar det.

En mycket betydelsefull faktor för barnafödande är t ex att andra får barn t ex e nära vän eller arbetskamrat, att graviditeter "smittar". Vissa personer som är mindre exponerade för andras barnafödande löper därför mindre "risk"/chans att smittas. Man kanske bara exponeras för skrikiga och gnöliga barn i kassakön och hade en taskig barndom själv, vilket ger dåliga odds för att bli förälder.
  • Paradigm
    Indianica skrev 2011-09-10 19:53:48 följande:
    Man kan ju inte framtvinga en längtan. Däremot tror jag en längtan av olika orsaker kan växa fram när man minst anar det.

En mycket betydelsefull faktor för barnafödande är t ex att andra får barn t ex e nära vän eller arbetskamrat, att graviditeter "smittar". Vissa personer som är mindre exponerade för andras barnafödande löper därför mindre "risk"/chans att smittas. Man kanske bara exponeras för skrikiga och gnöliga barn i kassakön och hade en taskig barndom själv, vilket ger dåliga odds för att bli förälder.
    Precis, vi gör val som är baserade på tidigare upplevelser, medvetet och omedvetet. Hjärnan lever sitt egna liv ibland.
  • knisse
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:52:05 följande:
    Jag snackar alltså inte bara om denna tråd och kan inte säga vad felet är här. Vet inte vem som dissat den andra, men här som i många andra trådar är det bara bråk man ser, inga diskussioner om vad tråden egentligen handlar om.
    fast nu är ju jag med och bidrar till det. :)
    men det handlar ju ofta om att ts är klumpigt skriven eller att perssonen har asikter som andra inte delar. att det skulle vara mobbing att bli iriterad pa en ts som denna eller att det skulle vara tjafs att hävda sin asikt tycker jag är fel.
  • Försök inte

Citat från Strindberg: "Utan barn kan jag inte leva ty barnskrik måste jag ha" Något sådant. Minns ej exakta citatet. Kanske stämmer det? vad säger ni:)

• Maureen01

Det här med att det skulle vara något biologiskt tror jag dock bara är nåt man säger när en stor majoritet vill samma sak. Annars kan ju någon tro att man inte gjort det av sin egen fria vilja, utan kanske enbart för att passa in och vara normal. Säger inte att man gör det utan att tanken för en del är obehaglig. Så: nej, det är något biologiskt... Då kan man ignorera att det där med barnaskaffande skiljer sig enormt mellan olika samhällen, epoker och kulturer...

Jag funderar lite över varför en del personer har ett så stort behov av att måla upp sina egna önskningar som naturliga och allmängiltiga. Jag undrar om det kanske kan vara ett tecken på osäkerhet i vissa fall? Jag menar det finns saker här i livet som jag verkligen har ett behov av, som sex, konst, nära vänskap etc. Jag känner inte att jag behöver påpeka att det är många som har samma eller liknande behov. Snarare tvärtom. Jag vill de här sakerna, jag behöver dem. Skulle göra det om så ingen annan på jorden gjorde det...Trots att det är många som har samma önskningar så ser jag dem som egenskaper som gör mig till en individ. Hoppas nån förstår mig?

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?