• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • SjälvaJag

Jag tror en del tänker som jag gjorde innan jag fick barn. Att andras ungar är jobbiga, skitiga och snorungar. Nu idag när jag har egna barn har den fördomen försvann, visst finns det sunkiga ungar men inte alla som jag tyckte då.

• Naoko

När man pratar om släktets överlevnad som någons slags bevis för att defaultläget är att inte vilja ha barn så visar man faktiskt att det är en hel del man inte har förstått. Det är nämligen inte bara de som direkt fortplantar sig som bidrar till släktets överlevnad, det gör alla som är med och bidrar till att samhället är vad det är. Som extremexempel kan man kolla på bina. 

• Paradigm
    Naoko skrev 2011-09-10 20:05:25 följande:
    När man pratar om släktets överlevnad som någons slags bevis för att defaultläget är att inte vilja ha barn så visar man faktiskt att det är en hel del man inte har förstått. Det är nämligen inte bara de som direkt fortplantar sig som bidrar till släktets överlevnad, det gör alla som är med och bidrar till att samhället är vad det är. Som extremexempel kan man kolla på bina. 
    Fan, jag fattar inte.
  • IntheSky
    knisse skrev 2011-09-10 19:59:15 följande:
    men det handlar ju ofta om att ts är klumpigt skriven eller att perssonen har asikter som andra inte delar. att det skulle vara mobbing att bli iriterad pa en ts som denna eller att det skulle vara tjafs att hävda sin asikt tycker jag är fel.
    Jag vet inte, om flera "går på" en annan person så är det fan inte kamratligt. Om man inte håller med så har man ju två val; antingen fortsätter man diskussionen eller så säger man: "Jag håller inte med, så är det med det." Sen är diskussionen slut. Typ.
    Att hålla på och tjaffsa (tjaffs är det väl om flera sidor går åt till att vara irriterade på varandra och inte diskutera tråden?) är ju det som gör tonen så jävla trist. I nästan alla trådar.
    Nåja, det var allt för mig. Och allt kommer att fortsätta som vanligt på Fl... ;)
  • Naoko
    Fattig student skrev 2011-09-10 20:08:23 följande:
    Fan, jag fattar inte.
    Nja, jag syftade på inlägg tidigare i tråden. Typ "det naturliga är att fortplanta sig, det är så vi överlever". 
  • Naoko
    IntheSky skrev 2011-09-10 20:09:09 följande:
    Jag vet inte, om flera "går på" en annan person så är det fan inte kamratligt. Om man inte håller med så har man ju två val; antingen fortsätter man diskussionen eller så säger man: "Jag håller inte med, så är det med det." Sen är diskussionen slut. Typ.
    Att hålla på och tjaffsa (tjaffs är det väl om flera sidor går åt till att vara irriterade på varandra och inte diskutera tråden?) är ju det som gör tonen så jävla trist. I nästan alla trådar.
    Nåja, det var allt för mig. Och allt kommer att fortsätta som vanligt på Fl... ;)
    När du kom in inte var ts flera "gick på" utan en helt annan person som kom med ganska nedvärderande uttalanden om människor som inte vill ha barn.

Ja, jag reagerar på sådana uttalanden och jag skiter i om andra också gör det samtidigt. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jag ser ärligt talat inte det "irriterade" här. TS blev irriterad, visst men det var väl inte riktigt det du avsåg?

Att flera "går på" får man räkna med när man diskuterar så här, det är inte okamratligt.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • knisse
    fast en diskution gar ju ut pa att framlägga sina argument.
  • Polly S
    syftar du på TS nu?
  • Garnax

För mig har livet en väldigt djup mening och betydelse. Jag har ett speciellt sätt att leva, jag har något i mig som behöver leva så för att jag ska känna mig uppfylld av mitt eget liv. Det är väldigt speciellt.

Jag är egensinnig, självständig och oberoende. Jag gör det jag känner för, är det jag vill vara och gör det jag vill göra. Orädd för förändringar, jag trivs inte i det som är tryggt och säkert, det som är rutin och svårt att bryta sig fri från. Om en arbetsgivare gör något oschysst, eller står för något jag inte kan stå för kan jag säga upp mig och gå på dagen, som protest, för att visa att ingen äger mig eller bestämmer över mig över mina egna värderingar, men också för att vara sann mot mig själv. Jag kan köpa en husvagn och bo i den bara för att på dagen kunna byta stad om jag vill.

Det jag är rädd för är att jag kommer tvingas släppa det. Med ett barn kommer ett ansvar. Då är det inte längre bara jag. Jag skulle tycka det vore jättehäftigt att få barn, och visa det barnet allt jag kan om tanken och hur man kan använda den för att leva precis det liv man vill, fri från mentala fängelser och fri från  rädsla, och bygga upp det barnets självkänsla, självförtroende och trygghet så att den är redo att kunna hantera livet från dess bästa sida och dess sämsta. Det jag fick under min barndom är jag så tacksam för, det skulle jag en dag vilja få ge vidare till någon annan.

Det är den rädslan jag har, att inte kunna leva ett liv i orädsla

Så det är fel att säga att jag inte vill ha barn, men jag avstår hellre ett barn om inte allt stämmer och jag
    känner att det är värt det. Mitt eget liv kompromissar jag inte med bara för sakens skull. Ett barn till världen är inte bara ett barn till världen. Den dagen jag väljer att bli far så väljer jag det just för faderskapet, just för att jag vill gå igenom det och föra det jag har vidare. Att ge allt jag har, precis som min far gav mig allt han hade. Innan jag är redo för det tänker jag avstå.

If you correct your mind the rest of your life will fall into place - Lao Tzu
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?