• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:41:53 följande:
    Och om det skulle gynna mina gener så hade det ju funnits nått biologist stopp på vägen, t ex att inte vilja ha barn för att generna är så perfekta de kan bli eller för defekta.

Även om människans hjärna kan resonera, tänka logiskt osv så ska man nog inte bortse helt från grundläggande instinkter och drifter. Det finns mycket vi inte har svar på idag.
    Jag tror att viljan att föröka sig kommer från annat än det biologiska, vi kom antagligen på ganska sent vad som var kopplingen mellan att ha sex och att föda barn. Om driften hade varit själva barnafödandet så hade vi ju inte behövt någon sexdrift annars. 
  • DragonWoman
    knisse skrev 2011-09-10 22:37:55 följande:
    jag tror att det handlar om att ha sex. inte om att fa barn.
    Sex är en drift med som ursprungligen handlade om fortplantning. Idag kan vi medvetet förhindra graviditet och även förhindra den sexuella driften i olika fall.  Vi kväver alltså en drift med olika medel.

Och även här finns det mer eller mindre sexuell drift. Av biologiska orsaker. Men det finns även psykologiska orsaker som t ex övegrepp mm.
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • LivL
    SilverLadyG skrev 2011-09-10 22:39:46 följande:
    alla levande organismer är egoistiska...finns inget som kallas oegoistiskt i ett liv.
    Hmm, good point. Men det kan ju i vissa fall vara bra att vara egoistisk.
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:51:52 följande:
    Sex är en drift med som ursprungligen handlade om fortplantning. Idag kan vi medvetet förhindra graviditet och även förhindra den sexuella driften i olika fall.  Vi kväver alltså en drift med olika medel.

Och även här finns det mer eller mindre sexuell drift. Av biologiska orsaker. Men det finns även psykologiska orsaker som t ex övegrepp mm.
    jag tror att det är tväärt om. mäniskan har nagot som kallas doldägglossning och inte som djuren en period av brunst da sex utövas för att bli gravida.
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-10 22:50:55 följande:
    Jag tror att viljan att föröka sig kommer från annat än det biologiska, vi kom antagligen på ganska sent vad som var kopplingen mellan att ha sex och att föda barn. Om driften hade varit själva barnafödandet så hade vi ju inte behövt någon sexdrift annars. 
    löjligaste argument jag har hört...Vet du vad biologi ens är för något?
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 22:50:55 följande:
    Isf hade ju sex inte behövt vara skönt alls om man enbart ser till fortplantning. Men något som är skönt ger mersmak och ökar chansen till fortplantning.
  • SilverLadyG
    LivL skrev 2011-09-10 22:53:44 följande:
    Hmm, good point. Men det kan ju i vissa fall vara bra att vara egoistisk.
    att vara egoistisk är inget dåligt, det gör att ett liv överlever, att jag överlever. Människan har gjort handlingen till något negativt..
  • LivL
    SilverLadyG skrev 2011-09-10 23:00:06 följande:
    att vara egoistisk är inget dåligt, det gör att ett liv överlever, att jag överlever. Människan har gjort handlingen till något negativt..
    Word!
  • DragonWoman
    knisse skrev 2011-09-10 22:55:43 följande:
    jag tror att det är tväärt om. mäniskan har nagot som kallas doldägglossning och inte som djuren en period av brunst da sex utövas för att bli gravida.
    Dold ägglossning? Kvinnor kan få väldigt mycket ökad sexlust runt/vid ägglossning och även lukten (feromoner) ändras så att en man ska uppfatta ändringen.
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:58:38 följande:
    Isf hade ju sex inte behövt vara skönt alls om man enbart ser till fortplantning. Men något som är skönt ger mersmak och ökar chansen till fortplantning.
    Om de personer som är ointresserade av att skaffa barn hade varit det av en biologisk orsak så hade de även varit ointresserade av sex. Vi har ju faktiskt inte kunnat förhindra graviditeter någon längre tid om man ska se det evolutionärt. 

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?