• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • LivL

Jag har 100 olika anledningar...

Lättast är väl att förklara så här: Det hade förstört mitt liv. MITT liv, det livet jag drömmer om. Jag är ingen snobb som inte vill spendera pengar på ett barn, jag bryr mig inte om om jag skulle bli tjock och hängig. Det har inget med något ytligt att göra.

Jag vill helt enkelt inte. Vad ska man ha dom till? 

• DragonWoman
    Lea10 skrev 2011-09-10 22:27:12 följande:
    Men det är inget du dör av.
    Inte kortsiktigt nej. Men långsiktigt.
    knisse skrev 2011-09-10 22:27:06 följande:
    som sagt jag tror inte pa att det är en biolgisk grej och ett tvang att vilja ha barn.
    Biologiskt är det inget tvång heller. Det är en drift eller instinkt de flesta har och som även de flesta följer för att det är "rätt".

Och om nu nån väljer att inte skaffa barn av samma orsak så är ju det "rätt" med.

Jag tror det kan ha biologiska orsaker, men säker är jag absolut inte.

Varför fortplantar man sig alls om det saknas drifter eller instinkter i grunden? Och det gäller ju inte bara människan isf.
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • LivL
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    - Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv
    Jag är väl en av dem. Och det är BARA BRA att man inte skaffar barn då.

Det som är riktigt ego är ju om man skaffar barn när man känner såhär. För då drabbas någon.

Det är inte egoistiskt att inte skaffa barn, för inget barn drabbas av det!! Inget barn lider ju av att jag inte skaffar det...

Blev det snurrigt nu..? 
  • SilverLadyG
    knisse skrev 2011-09-10 22:31:13 följande:
    fast även om alla kan betyder det inte att det är ett biologiskt tvang
    inte när det gäller människa då tar jag in sociologi och människans beteende igen, säger igen en människa kan göra ett val, en människa har en egen vilja, en människa kan analysera och tänka djupt, en människa har förmågan att bestämma över vissa biologiska saker.
    Biologisk tvång? Visst en människa har också grundläggande instinkter, programmerade saker i DNA, förökning är en av de programmerade sakerna, annars skulle en människa inte producera ägg-och spermieceller, annars skulle inte kroppen veta vad den ska göra vid graviditet. Allt är programmerad i vår DNA alltså i den genetiska databasen.
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:35:46 följande:
    Inte kortsiktigt nej. Men långsiktigt.
    knisse skrev 2011-09-10 22:27:06 följande:
    som sagt jag tror inte pa att det är en biolgisk grej och ett tvang att vilja ha barn.
    Biologiskt är det inget tvång heller. Det är en drift eller instinkt de flesta har och som även de flesta följer för att det är "rätt".

Och om nu nån väljer att inte skaffa barn av samma orsak så är ju det "rätt" med.

Jag tror det kan ha biologiska orsaker, men säker är jag absolut inte.

Varför fortplantar man sig alls om det saknas drifter eller instinkter i grunden? Och det gäller ju inte bara människan isf.
    jag tror att det handlar om att ha sex. inte om att fa barn.
  • SilverLadyG
    LivL skrev 2011-09-10 22:37:39 följande:
    Jag är väl en av dem. Och det är BARA BRA att man inte skaffar barn då.

Det som är riktigt ego är ju om man skaffar barn när man känner såhär. För då drabbas någon.

Det är inte egoistiskt att inte skaffa barn, för inget barn drabbas av det!! Inget barn lider ju av att jag inte skaffar det...

Blev det snurrigt nu..? 
    alla levande organismer är egoistiska...finns inget som kallas oegoistiskt i ett liv.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 22:29:22 följande:
    Fast om du får flera barn så kan det gynna dina gener att inte alla får barn utan att vissa av barnen bidrar på annat sätt. 
    Och om det skulle gynna mina gener så hade det ju funnits nått biologist stopp på vägen, t ex att inte vilja ha barn för att generna är så perfekta de kan bli eller för defekta.

Även om människans hjärna kan resonera, tänka logiskt osv så ska man nog inte bortse helt från grundläggande instinkter och drifter. Det finns mycket vi inte har svar på idag.
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:41:53 följande:
    Och om det skulle gynna mina gener så hade det ju funnits nått biologist stopp på vägen, t ex att inte vilja ha barn för att generna är så perfekta de kan bli eller för defekta.

Även om människans hjärna kan resonera, tänka logiskt osv så ska man nog inte bortse helt från grundläggande instinkter och drifter. Det finns mycket vi inte har svar på idag.
  • Chihuahua

Kanske för att man vill vara fri och inte vill ta ansvar för ett barn, det krävs en viss styrka att ta hand om ett barn..

• Spartacus
    Överbandsfürern skrev 2011-09-10 21:03:59 följande:
    För att barn är jobbiga, låter mycket, kladdar och grisar samt är jävligt dyra i drift
    du är jobbig, låter mycket, kladdar och grisar du med!
    seriöst så är u vuxna mycket värre och dessutom utan ursäkt,
    dom borde ju veta bättre.

mina barn går faktiskt ha i möblerade rum :-O!!

dåliga erfarenheter går alltså som en anledning?
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?