• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Dimisi

Jag funderar ibland över den motsatta frågan: Varför så många skaffar barn? VILL verkligen alla dessa människor med barn ha barn? Finns det verkligen så många människor som är intresserade av att fostra, vägleda, stötta och stärka andra människor?

• poker face
    Dimisi skrev 2011-09-11 00:37:21 följande:
    Jag funderar ibland över den motsatta frågan: Varför så många skaffar barn? VILL verkligen alla dessa människor med barn ha barn? Finns det verkligen så många människor som är intresserade av att fostra, vägleda, stötta och stärka andra människor?
  • Queenie70

Mitt barn har inte gjort mig lyckligare. Det är ungefär plus minus noll på lyckoskalan. Man får en massa, men förlorar också en massa. Så det går jämt upp. Nej, en sån här kärlek får man nog inte uppleva i nåt annat sammanhang, men just den kärleken man känner för sitt barn gör en också fången. Visst får ens liv en djupare innebörd, men det är ju inte säkert att man trivs med att plötsligt bli så oerhört viktig.

• Dimes

Jag tycker inte om barn, är egoistisk och skulle antagligen bli en kass morsa. Väldigt förenklad förklaring, men tre anledningar som jag tar på allvar.

• BountYhunteR

Upptäcker att många (INTE ALLA)  av de personerna som inte vill ha barn- beskriver sig i negativt betingade termer som; egoist, självupptagen osv. Varför är det så negativt betingat att inte vilja ha barn? Varför kan man inte bara säga att man exempelvis anser att det finns roligare saker i livet, att man inte känner för det, att man inte vill eller helt enkelt för att man kanske inte tycker att barn verkar särskilt roliga? 

;)
  • Dimes
    BountYhunteR skrev 2011-09-11 02:39:27 följande:
    Upptäcker att många (INTE ALLA)  av de personerna som inte vill ha barn- beskriver sig i negativt betingade termer som; egoist, självupptagen osv. Varför är det så negativt betingat att inte vilja ha barn? Varför kan man inte bara säga att man exempelvis anser att det finns roligare saker i livet, att man inte känner för det, att man inte vill eller helt enkelt för att man kanske inte tycker att barn verkar särskilt roliga? 
    För mig passar egoist in bra när det kommer till att skaffa barn eller inte. Jag är egoistisk om mitt eget liv, om mitt välbefinnande, om min karriär, om mycket annat. Det finns roligare saker i livet enligt mig och därför vill jag inte förstöra det genom att skaffa ett litet barn som behöver mig för resten av livet. Jag är egoistisk. Jag tycker inte det är speciellt negativt ...

Annars så, tja, säger man väl det man tycker. Om man nu anser att man är för ego och självupptagen för att skaffa sig en liten knodd så tycker man ju det, negativt eller inte.
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-11 00:25:14 följande:
    Preventivmedel är väl inte en så ny sak egentligen. Förr användes örter mm för att förhindra eller avbryta en graviditet, mer eller mindre framgångsrikt.

Människan har ju inte enbart sex för fortplantning, vi gör det  t ex för att det är skönt med. Finns det djur som har sex för "nöjes" skull? Förutom vissa arter av apor.

Sex är mer komplicerat än bara fortplantning, det minskar stress mm. En biologisk lösning? Så att sexdriften är uteslutande bara för fortplantning är inte helt korrekt för människor, men grunden.

Jag vet inte om sex var skönt från början för människosläktet, det kan ju vara ett tillägg under evolutionen?
    Ur ett evolutionärt perspektiv är preventivmedel nytt. Jag förstår inte vad det är du tror att jag säger egentligen, klart att det inte bara är för fortplantnigens skull vi har sex    

Jag ser det som mer sannolikt att vi hade sexdriften från början än att vi fattade att det var så det blev barn och vi hade det därför. Att vi gillar det som gynnar vår överlevnad är ju lnappast begränsat till sex. 
  • riboflavin
    Baby Girl skrev 2011-09-10 17:18:32 följande:
    Ribo.. Nyfiken fråga, är du man eller kvinna?

Sist jag kolla så var jag kvinna Solig
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • Border
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-10 12:30:07 följande:
    Men känner du en längtan inför precis allt livet kan erbjuda? Känner du ex. längtan efter att sälja allt och segla runt jorden i tio år?

Alla vill olika saker, är passionerade inför olika saker, alla är olika. Varför är det så svårt att förstå?
    Visst är det så att vi alla vill olika här i livet. Och visst är det skönt att man i dagens samhälle kan välja själv om man vill ha barn eller inte och att det är helt ok, och man kan prata om det. Jag tror att många reagerar över att folk frivilligt väljer bort barn pga att det ses som det normala att någon gång vilja ha barn.

Att inte vilja skaffa barn kan nog vara svårt att förklara för dom som inte förstår. Om man frågar någon varför dom vill ha barn så baseras svaren på känslor. Och känslor man har kan vara svårt för andra som inte har dessa känslor att förstå. Samma sak är det ju om man inte vill ha barn. Det baseras på känslor som kan vara svåra både att sätta ord på och förstå för någon som känner precis tvärt om. 
  • MansonDust
    Marionettdocka skrev 2011-09-10 23:47:33 följande:
    Jag tycker inte om
    bajs och kräk
    att bada eller klä på en annan människa
    att ha ansvar för en annan människas liv och aldrig kunna avsäga sig det eller slappna av helt
    om någon klänger på mig när jag inte vill
    skrik och gråt
    dumma frågor om självklara saker
    människor som kan tänkas göra min hund illa
    någon som pratar och pratar
    att leka med bilar, läsa sagor eller se på barnprogram
    att kunna bli störd när som helst
    att vara tvungen om någon om jag själv har influensa t.ex
    att vara tvungen att sätta någon i första rummet hela tiden
    någon som inte förstår enkla saker

Så vad skulle jag med barn till, det hade ju bara försämrat mitt liv och jag gillar inte barn.

Massa kärlek får jag redan, från hund och anhöriga. Min mening med mitt liv är en annan än din.
    Jag gillar inte andras barn, men mina egna är en annan grej. Ogillar andras barn, skitjobbiga är dom. Men mina egna är världens bästa.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08, pojke -11.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?