• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Otäck

Jag har aldrig någonsin känt en barnlängtan. Jag har varit öppen för att jag kanske ska bilda familj i framtiden med en partner som vill, men jag har inte längtat eller önskat ett barn. Nu är jag mamma ändå, typ tio år tidigare än vad jag hade tänkt. Det var inte planerat och jag trivs inte något överdrivet i min roll som mamma om jag ska vara ärlig. Jag älskar mitt barn, och lägger ned min själ i hans omvårdnad men jag önskar många gånger att jag hade varit mer försiktig och inte chansat den där gången jag blev gravid, faktiskt. Livet förlorade mycket av sin meningen när han kom om jag ska vara ärlig, även om det fick andra meningar såklart.

Jag förstår absolut de som inte vill ha barn. Jag ville inte heller ha barn. Jag grät som en dåre fram till gränsen för abort, för möjligheten att slippa fanns fortfarande men jag kunde göra det valet. Jag ville inte göra abort, men jag ville inte ha barn heller. När gränsen var passerad var det enklare att acceptera att jag skulle bli mamma, men jag skulle ljuga om jag påstod att jag var överlycklig över min situation.

• Garnax
    Tassdjuret skrev 2011-09-10 20:22:36 följande:
    Borde finnas fler som du, livet skulle bli mer spännande då :D
    :)

Livet är spännande, om man vågar leva det utanför den fåra alla andra plöjt upp
    If you correct your mind the rest of your life will fall into place - Lao Tzu
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 09:50:01 följande:
    Och oavsett hur komplex människan är jämfört med andra djur så härstammar vi från samma amöbor som alla andra djur. 
    amöbor? Menar inte du cyanobakterierSkrattande med första fotosyntes? Ja visst kan vi tro att all liv kommer från bakterier, men det finns fortfarande många men.. i det hela. Många forskare är överens om det men säkerligen kan vi inte veta, eller veta exakt. Många teorier, hypoteser falsifieras, vi kan inte vara säkra på något, speciellt då det gäller livets utvecklingSkrattande
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 11:30:57 följande:
    amöbor? Menar inte du cyanobakterierSkrattande med första fotosyntes? Ja visst kan vi tro att all liv kommer från bakterier, men det finns fortfarande många men.. i det hela. Många forskare är överens om det men säkerligen kan vi inte veta, eller veta exakt. Många teorier, hypoteser falsifieras, vi kan inte vara säkra på något, speciellt då det gäller livets utvecklingSkrattande
    Jamen du fattar grundtanken, att vi är utvecklade från något väldigt outvecklat som även det har förökat sig. 
  • stiletto

Jag trodde att jag inte skulle vilja ha barn men så kom längtan krypandes så smått iaf. Vissa har frågat vad det var som fick mig att ångra mig men det kan jag inte svara på. Jag tror inte att det går att vara så logisk när det kommer till att skaffa barn och att resonera sig fram till varför man skulle vilja ha eller inte. Det är en biologisk drift helt enkelt för ärligt, hur många vill ha år framför sig av dålig sömn, trotsiga ungar, att inte kunna göra vad man vill osv. För mig var det bara så en dag att jo, jag vill ha barn och nu har jag en dotter och det ÄR helt underbart även fast det är skitjobbigt ibland.

• Genghis
    stiletto skrev 2011-09-11 11:34:48 följande:
    Jag trodde att jag inte skulle vilja ha barn men så kom längtan krypandes så smått iaf. Vissa har frågat vad det var som fick mig att ångra mig men det kan jag inte svara på. Jag tror inte att det går att vara så logisk när det kommer till att skaffa barn och att resonera sig fram till varför man skulle vilja ha eller inte. Det är en biologisk drift helt enkelt för ärligt, hur många vill ha år framför sig av dålig sömn, trotsiga ungar, att inte kunna göra vad man vill osv. För mig var det bara så en dag att jo, jag vill ha barn och nu har jag en dotter och det ÄR helt underbart även fast det är skitjobbigt ibland.
    Det beror nog mer på ens förmåga till att resonera logiskt.
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 11:33:49 följande:
    Jamen du fattar grundtanken, att vi är utvecklade från något väldigt outvecklat som även det har förökat sig. 
    möjligen men säger: allt är möjligt när det gäller livSkrattande När det gäller liv kan man aldrig påstå med 100 % Flört
  • Gladabarnensmamma

Att ha barn ar ju en livsstil, jag kan verkligen forsta de som inte tycker att den livsstilen passar dom. Jag var sjalv BERGSAKER pa att jag inte ville ha nagra barn - men nar jag var 35 blev jag radd att jag skulle angra mitt beslut... Jag hade ingen barnlangtan alls, men efter lite rationellt tankande och pratstunder med barnfria/barnlosa vanner sa samlade jag mod till mig och gav mig in i leken... 
    sedan hosten 2006 har det blivit tre ungar :-O ...och idag inser jag att det ar en livsstil som egentligen passar mig perfekt. Jag har alltid hundra jarn i elden, vill gora tusen saker och sover korta natter.

• LoPax

Något jag reagerar på är hur ofta man pratat med de som har barn och som:

Är helt ointresserade av barnen Är helt oengagerade i barnen Skaffat barn för "det var väll dags" Som skaffat barnen för att rädda sin relation Som skaffat barn för alla andra har ju det Och på något vänster ska vi som inte skaffar barn vara de "konstiga". Jag har vänninor som drömt om att bli mamma sen de själva var barn. Sen så har jag de som aldrig tänkt skaffa barn, men när de träffat rätt man skaffat barn ändå. Sen så finns de som bestämt aldrig ska ha barn. Personligen har jag aldrig vart intresserad eller tänkt att "å vad mysigt det hade vart". Kanske den dagen kommer. Men jag anser att man inte ska skaffa barn om man inte uppfyller vissa grundkrav..
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?