• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-11 16:54:50 följande:
    Men om åldern påverkar hur föräldraskapet hanteras så väljer jag att skylla på åldern.
    Alla 45-åringar är inte lika gamla mentalt men risken för att du mentalt är för gammal ökar om du är 45 istället för 35.
    Fast jag tror inte att åldern påverkar hur föräldraskapet hanteras. Jag tror snarare att det är olika personligheter som spelar in. Min erfarenhet är ju inte alls som din, trots att mina föräldrar var äldre än dina under min uppväxt. Då är knappast själva åldern den kausala faktorn. 
  • Fru U

Alla är olika men jag tror att de flesta klarar av att möta barns behov oavsett ålder. Det handlar om hur mycket man är villig att engagera sig.

Känner man att man är för gammal så ska man självklart inte skaffa barn, då blir det inte bra.

Med tanke på hur många som är lite äldre när de skaffar barn idag så tror jag att de flesta barn kommer att växa upp med att det är fullständigt normalt.

Rent energimässigt så har de jag känner som fått barn både som unga och sen närmare när de var 40 inte känt någon skillnad.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • KristenTjej84
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-11 14:51:43 följande:
    Det innebär bara att du saknar fantasi, inlevelseförmåga och inte har läst vad som har skrivits i den här tråden.
    KristenTjej84 skrev 2011-09-11 12:49:54 följande:
    1. De är inte mogna,Killar vill kanske inte lägga bort krog festandet samt fotbolls match tittandet med ölburkar med polarna och stanna hemma för att torka upp päronmos och byta bajs blöjor och stanna uppe nätterna med en skrikande unge. Tjejer kanske är rädda för förlossningen, gå upp för mycket i vikt under graviditeten eller att inte ha den fritiden de vill ha på grund av det stora ansvaret ett barn innebär. Eller så vill de inte heller sluta festa med polarna och resa jorden runt. Ett barn tar mycket upp av ens tid och ork. VIssa antar jag inte tycker det är värt besväret:P
    Du har rätt, jag vill inte ha det besväret. Men det beror inte på att jag är omogen eller att jag vill fortsätta titta på matcher (du går in djupt i könsstereotyper här) utan på att jag helt enkelt gillar att kunna göra vad jag vill utan att behöva ta hänsyn till en människa som inte klarar sig själv. Jag vill inte behöva strunta i att åka till London över helgen för att jag inte har barnvakt eller sitta och titta på film hela natten när jag är ledig. Inget av det är något jag vill göra just nu men jag vill kunna ha möjligheten att göra det, den möjligheten har man inte med barn.

Det är förstås bara en anledning av många till varför jag inte vill ha barn.
    Nej det innebär att dessa anledningar jag kommit fram till är dessa jag uppfattat och fått höra från den omgivningen jag varit i. Säkert finns det fler anledningar, har bara skrivit ner dem jag fått höra.

• Jenny825200

Finns ju många orsaker till att människor väljer bort det. Det är väl jätteklokt att man väljer att inte falla för samhällstrycket eller människors ifrågasättanden om man inte är intresserad av barn eller vill lägga tiden man har på jorden på sig själv? Det är trots allt ett stort åtagande och upptar många delar av ens liv. Man kanske hellre vill lägga pengar på resor, upplevelser, etc. Jag känner folk som själva kommer från stora familjer ala familjen annorlunda och fått ta smällen av att ha c:a 10 yngre syskon och mer ork o energi än föräldrarna och därmed känner att de inte orkar ta sig an åtagandet ytterligare i vuxen ålder utan känner sig äntligen fria från barn och blöjbyten. Att vara förälder är så mycket mer än att "skaffa" biologiska barn, att vara en viktig förebild för barn och finnas där för de barn som finns i närheten och omgivningen kan räcka för att få sitt behov av att känna sig viktig och behövd tillfredställd och så kan man lämna ifrån sig åtagandet när man vill ägna sig åt sig själv!

• Midka
    Donum skrev 2011-09-11 16:57:34 följande:
    Fast jag tror inte att åldern påverkar hur föräldraskapet hanteras. Jag tror snarare att det är olika personligheter som spelar in. Min erfarenhet är ju inte alls som din, trots att mina föräldrar var äldre än dina under min uppväxt. Då är knappast själva åldern den kausala faktorn. 
    Jag håller med dig. När jag var 13 fyllde min pappa 50 och min mamma 48. Jag tyckte de var gamla under min uppväxt men det har eg inte påverkat ngt. Vi har stor släkt och föräldrarna var mycket engagerade i föreningsliv så mina föräldrar har haft vänner i många åldrar. Det har inte påverkat men så har vi bott i en förort där det finns mycket människor. Jag tror det påverkar oxå. Bor man på liten ort och generationerna är mer segregerade så blir det kanske på annat sätt.

Idag tycker jag det har varit bra när de blev pensionärer så att det var lättare att få hjälp med mitt barn. Möjligen att jag tycker det är synd att de kommer att dö när min son är relativt ung (de är över 70 nu och mitt barn är 7) men de hade kunnat dö tidigare iaf så .... man får ta vara på den tid som finns oas ålder.

• korvmojjen

Varför vill man INTE ha hund? Jag förstår inte hur man kan välja bort hund... Mitt liv fick en djupare mening när jag skaffade min hund och bara för att jag skaffar hund så bör alla andra vilja skaffa hund..

Suck...

• fetsnygg
    Baby Girl skrev 2011-09-10 11:59:49 följande:
    Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.
    Det har nog ingen gjort som har barn.. känt så stark kärlek tidigare alltså.. men det vet man ju inte INNAN man skaffar barn. En del människor tycker inte om barn, så varför skulle man då vilja skaffa egna? Jag älskar mina barn men har aldrig tyckt om andras ungar som det så fint heter. Hade inte någon större längtan efter barn heller.. så det är väl inte direkt konstigt att vissa inte vill ha barn, precis som vissa hellre lever utan partner än med. :-/
  • fetsnygg
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det
    hm.. själv tycker jag att det är egoistiskt att SKAFFA barn.. man gör det ju enbart för sin egen skull.. vilka par skaffar barn för barnens skull.. typ "vi skulle bli så jääävla bra föräldrar så nu skaffar vi oss en lyckligt lottad unge!" Är väl snarare "åh vad vi vill ha barn, vi skaffar ett".. eller?
  • Cacto

Jag tycker inte om barn. Varför skulle jag då binda upp mig på att umgås med och uppfostra ett dagligen i många års tid? Det är ju inte vettigt på något sätt. 

• Tom Araya
    Donum skrev 2011-09-11 16:57:34 följande:
    Jag kan säga så här: åldersskillnaden mellan mina föräldrar var 5 år på papperet men mentalt mycket större och var en starkt bidragande orsak till att de skiljde sig.

Om du menar att åldern inte spelar någon roll så skulle mina föräldrar ha varit lika dåliga för mina äldre syskon som för mig. Det kanske de var också, jag var ju inte med.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?