• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Petronella01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-12 10:50:39 följande:
    Ni tillskriver du ett syfte med något som är, ett vanligt misstag i sådana här diskussioner. Att vi kan föröka oss betyder inte att meningen med livet är att föröka oss eller ens att det finns en mening med livet. Det handlar inte om att hårddra det, utan om att du liksom många andra helt enkelt säger att det är så utan några som helst belägg eller resonemang för att så är fallet. Ja, vi kan föröka oss, men sen då? Hur kan man logiskt dra slutsatsen att det är därför vi existerar? Vem/vad har bestämt det här? Är det en naturlag?

Därför att det är så man driver civilisationer, upptäckter och kunskap framåt. Allt som existerar gör det för ett syfte, må det vara att som bi pollinera blommor och se till att det blir frukt eller se till så att utvecklingen går framåt. Bara för att du bestämt att ditt syfte är att inte ha barn innebär det inte att du kan skriva om mänsklighetens historia.
    Trenden idag, i synnerhet hos en viss generation, är att tro att man existerar för att förverkliga sig själv, men sorry. Den trenden är inte speciellt gammal hos mänskligheten. 
  • Border
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:36:06 följande:
    Har man inte kunskapen eller erfarenheten är ens åsikter per automatik sämre i frågan. Skulle någon som aldrig tittat under en motorhuv komma med rekommendationer på en bilverkstad skulle personen avfärdas som en fjant.

Mycket bra jämförelse!
  • Petronella01
    Jäjd skrev 2011-09-12 11:36:18 följande:
    Vad anser du om barnomsorgen, t ex förskola?
    Nu tycker jag pga egna erfarenheter av dagis väldigt illa om fenomenet, men inom det så är min erfarenhet att den personal som själv har barn är mer kompetent än den som inte har det.
    Barnlösa har en överväldigande tendens att klumpa ihop. "Men treåringar är så!" En människa som har barn är enligt mig mer införstådd med individuella skillnader 
  • Petronella01
    hallonfot skrev 2011-09-12 11:39:55 följande:
    När man själv inte har barn tänker man saker som: "Så där skulle inte jag göra om jag hade barn..."

Ja, det är väldigt vanligt. Det är lätt att rida från läktaren, som man säger. Känner inte en enda som efter att de själva fått barn lyckats hålla fast vid sitt barnlösa predikande
  • Border
    Jäjd skrev 2011-09-12 11:36:18 följande:
    Vad anser du om barnomsorgen, t ex förskola?

De flesta pedagogiker är bra, men jag anser att den som jag tycker mest om är Reggio Emilia. på förskolan får barnen träffa andra barn och vuxna och lära för livet på ett roligt och lekfullt sätt.
  • Anna Paulita
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:28:54 följande:
    För att ni inte vet vad ni snackar om

Fast man måste väl ha rätt att ha åsikter? Jag är hyffsat politiskt okunnig men jag tycker ändå om politik, jag kan inget om genus men har åsiktar iallafall, jag är ingen samhällsekonom men kan ha åsikter om hur vårat land styrs ur ett ekonomiskt perspektiv. Osv osv.

Så självklart kan man tycka och bara för att man inte har egna barn innebär det ju inte att man är helt utan värderingar, hjärna och kunskap kring barn. Sedan kan det så klart, finnas situationer där det som ickeförälder är svåra att sätta in sig i, och det är inte kanske alltid lämpligt att komma med åsikter i alla lägen. Finkänslighet är alltid bra, men det är det alltid där man har mindre kunskap. 

Har en person med 5 barn mer rättighet att tycka om barnuppfostran än en person med 1 barn? 
  • Border
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:45:14 följande:
    Ja, det är väldigt vanligt. Det är lätt att rida från läktaren, som man säger. Känner inte en enda som efter att de själva fått barn lyckats hålla fast vid sitt barnlösa predikande
    Du är en väldigt insiktsfull och klok person!Solig
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:40:51 följande:
    Därför att det är så man driver civilisationer, upptäckter och kunskap framåt. Allt som existerar gör det för ett syfte, må det vara att som bi pollinera blommor och se till att det blir frukt eller se till så att utvecklingen går framåt.
    Nej, det behöver inte finnas ett syfte för att det ska hända, ett syfte handlar om ett metafysiskt ställningstagande och det finns gott om mekanismer som existerar utan syfte (vad vi kan avgöra). Att jorden snurrar runt solen är ett exempel, det finns så vitt vi vet inget syfte utan den gör det för att "rätt" krafter i rätt mängd existerar.

Det finns ingen anledning att tillskriva ett syfte med förökning. Att "utvecklingen ska gå framåt" låter som en missuppfattning av evolutionsteorin, det är samma sak där, den har varken mål eller syfte (vad vi vet) och den behöver heller inget.
    Bara för att du bestämt att ditt syfte är att inte ha barn innebär det inte att du kan skriva om mänsklighetens historia.
    Jag har inte bestämt att mitt syfte är att inte har barn (mitt syfte är inte heller att inte sticka mössor) och jag försöker inte skriva om mänsklighetens historia. Jag påpekar bara att man ska vara försiktig med att tillskriva syften utifrån sin egen begränsade förståelse.

Det är möjligt att det finns ett syfte och det är möjligt att det är att föda barn men det kan lika gärna vara att förverkliga sig själv (eller sticka mössor). Att använda detta påstådda syfte som ett argument kräver att man kan belägga syftet först, det har inte du gjort.
    Trenden idag, i synnerhet hos en viss generation, är att tro att man existerar för att förverkliga sig själv, men sorry. Den trenden är inte speciellt gammal hos mänskligheten.
    Det kan hända att den inte är men det säger fortfarande inget om ett syfte att existera.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anna Paulita
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:45:14 följande:
    Fast jag gör ofta saker i min barnuppfostran som jag inte tänkt mig, och jag har som sagt barn. 2 stycken. Och jag tror många med barn lever annorlunda än de lär.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonfot skrev 2011-09-12 11:39:55 följande:
    Visst får barnfria ha det. Men... Oftast har man liksom inte så stor aning om vad som är dålig eller bra uppfostran. En trotsig treåring som springer fram till okända människor på stan och biter dom. Där handlar det inte om dålig uppfostran, utan om att barnet trotsar vilket kan vara jäkligt svårt att få bukt med.

Sen finns det många barnfria som inte tycker att man ska ta med barn på restaurang om ungen är högludd, skriker och inte sitter stilla. Kanske har barnet aldrig betett sig så tidigare på en restaurang?

När man själv inte har barn tänker man saker som: "Så där skulle inte jag göra om jag hade barn..."

Oftast när man sen har fått barn, så gör man ofta precis så som man trodde att man absolut inte skulle göra innan man får barn     
    Men det finns minst lika många föräldrar som anser att barnet inte ska vara på restaurang.
    Det har inget att göra med att man har barn eller inte utan om man kan förstå barn och hur de fungerar.

Det centrala här är att "barnlösa ska inte ha åsikter om barnuppfostran" är ett inskränkt och korkat påstående som dessutom är ett logiskt felslut. Precis som "ingen utan gymnasieutbildning kan förstå diskret matematik" eller "vänsterpartister kan inget om nationalekonomi".
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?