• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:09:23 följande:
    Du tror inte att syftet med att jorden snurrar är att dagen och natten ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på resp sida av planeten.
    Nej, det tror jag verkligen inte. Jag tror att det som växer på respektive sida har anpassat sig utifrån de förhållanden som råder, inte att jorden ett par miljarder år tidigare anpassade sig för växtlighet och djurliv.
    Anser nog inte att det är min förståelse som är begränsad i detta fall, men tackar som påstår. Jag förstår nu att du inte har något syfte öht, och det märks verkligen, tack för ett meningsutbyte som verkligen inte tillförde något.
    Jag har inget utomstående syfte nej. Mitt syfte är att må bra, att människor runt omkring mig ska må bra och känna sig trygga (mycket viktigt för mig) och att hjälpa människor och mänskligheten på de sätt jag kan.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Border
    Jäjd skrev 2011-09-12 12:11:12 följande:
    Men jag förstår inte resonemanget här. Det handlar väl inte om att man behöver ha egna barn för att förstå hur barn fungerar eller för att då kunna ha några vettiga åsikter gällande någonting som har med barn att göra.
    Jag tror heller absolut inte att en barnskötare eller förskolelärare som har egna barn är bättre i sitt yrke baserat på det enkla faktum att de har barn.

Behöver man ha särskild personlig erfarenhet av pensionärer för att arbeta inom äldreomsorgen? Alltså alla människor lämpar sig inte för alla typer av yrken, speciellt inte såna som går ut på att ta hand om andra människor, gamla eller alldeles nya.
    Det går nog bra att ha vettiga synpunkter på barn och barnuppfostran utan att ha producerat några egna.
    Jag har jobbat på förskola i 10 år (slutade i juni) och efter att jag fick min son blev jag en bättre pedagog än innan. Jag fick en enormt mycket större förståelse för barn och hur jag skulle bemöta dom. Känslorna för barnen förändrades oxå mycket. Jag tror även att om jag skulle ta hand om mina pensionerade föräldrar när dom blir så gamla att dom inte ens kan hålla tätt fram och bak så skulle jag ha mer erfarenhet än någon som knappt ens kommit i närheten av en gammal människa

Och alla har rätt till sina åsikter. Jag vill bara säga att det är mycket lättare att säga hur barn "ska" uppfostras innan man själv har egna barn. Men många barnfria kan ändå ha väldigt bra och värdefulla åsikter 
  • Hypnotica
    hallonfot skrev 2011-09-12 12:21:31 följande:
    Jag har jobbat på förskola i 10 år (slutade i juni) och efter att jag fick min son blev jag en bättre pedagog än innan. Jag fick en enormt mycket större förståelse för barn och hur jag skulle bemöta dom. Känslorna för barnen förändrades oxå mycket. Jag tror även att om jag skulle ta hand om mina pensionerade föräldrar när dom blir så gamla att dom inte ens kan hålla tätt fram och bak så skulle jag ha mer erfarenhet än någon som knappt ens kommit i närheten av en gammal människa

Och alla har rätt till sina åsikter. Jag vill bara säga att det är mycket lättare att säga hur barn "ska" uppfostras innan man själv har egna barn. Men många barnfria kan ändå ha väldigt bra och värdefulla åsikter 
    ...och jag som har jobbat som vikarierande barnskötare i kommunen blev omfrågad specifikt även fast jag var ung och barnfri. Minns ännu ett omdöme som jag fick "bemöter varje barn som en individ".

Det finns ingen mall för uppfostran än en genrell sådan. Olika barn svarar på olika saker, helt enkelt.
  • PumpkinQueen

Jag kan bara svara för mig själv: Jag har helt enkelt aldrig känt att jag velat ha några barn. Jag är helt ointresserad.

Roligt för dig att du funnit en mening med ditt liv, TS, men var och en blir ju lycklig på sitt sätt. Det finns inget som säger att jag skulle bli lycklig av att leva mitt liv så som du lever ditt.

• PumpkinQueen
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det
    Så hur man än vänder sig är det något FEL på den som inte vill ha barn? Är inte det en rätt svart-vit tolkning av det hela?
  • Jäjd
    hallonfot skrev 2011-09-12 12:21:31 följande:

Ja det var väl bra men det är ju din egen subjektiva uppfattning av dig själv. Går knappast att applicera på alla andra.

Jag köper inte det här pratet, har aldrig gjort det. Klart det finns de som har en massa oinsatta åsikter och visst djupnar nog förståelsen (hos vissa) när/om de får egna barn men det är verkligen ingen garanti.

Jag tror också att många barnfria kan ha väldigt bra och värdefulla åsikter, precis som många som har barn kan ha väldigt dåliga och värdelösa åsikter.    
    Det ligger inte i om man har barn eller inte, det handlar om vem man är som person.  
  • Midka
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:05:46 följande:
    Du har aldrig upplevt att folk tittar konstigt på dig när du ständigt har åsikter om saker du inte har kunskap om? Hur ofta händer det att dina åsikter baserar sig på att du totalt missuppfattat alltihop?

Själv har jag ett barn, och naturligtvis har någon med fem barn mer erfarenhet än mig. Säg rent hypotetiskt att du arbetat tre år på en arbetsplats och din kollega har jobbat 20. Jag skulle se det som rätt självklart att din kollega har mer erfarenhet än vad du har. 
    Men det betyder inte att jag har rätt i mina åsikter fast bilmekanikern (som du skrev om tidigare) inte har tillräcklig förståelse att lyssna på mig, eller hur? Jag har brottats många gånger med yrkesfolk som ska kunna sitt arbete men som inte gjort sitt jobb.  

Menar du att förskolepersonal som inte har egna barn inte är lämpliga till sitt jobb och inte har rätt att utrycka sin åsikt?

Visst är det lätt att sitta på åskådarbänk och tycka saker men det viktigaste är ju hur man använder sin egen kunskap när man sen möter andra. Sämsta rådet någonsin har jag fått från en BM på BVC som har 4 egan barn. Att ha barn eller ha utbildning är ingen garanti för att tyckandet är något man kan ha navändning för...

• Iryelle
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:32:55 följande:
    när man skaffar barn ger man även något till eftervärlden. Och ja, visst är någon som har barn mer mogen än någon som alltid sätter sig själv i främsta rummet. Vad gäller överbefolkning så är det i främsta hand konsumtionsmönstret i väst som behöver ändras. Om folk slutade okynnesköra bil och konsumera så mycket skit just i västvärlden, skulle det räcka väldigt långt. Det är västvärlden som står för belastningen på jordens resurser, och det beror knappast på våra många barn. Det går att hitta en balans, men den västerländska människan är för slö för det.
    Fast varför förutsätter du att någon som inte vill ha barn automatiskt sätter sig själv i främsta rummet? Vad är det som säger att en människa inte kan prioritera andra bara för att den inte sätter barn till världen? Det finns mängder med osjälviska människor och jag har svårt att tro att alla vill ha barn. Är det t.ex. ok för någon som jobbar ideelt (osjälviskt) att inte vilja ha barn men inte för den som vill göra karriär (själviskt)?

Sen så tycker jag inte man ska blanda ihop överbefolkning med överkonsumtion för oavsett hur vi konsumerar så kommer vi till en punkt då vi inte har tillräckligt med resurser ändå. Det spelar ju ingen roll om det är idag eller om 200 år, fortsätter befolkning öka så är det ett faktum. Om man vill "ge något till eftervärlden" så tycker jag man kan adoptera ett redan existerande barn och ge det ett värdigt och meningsfullt liv istället för att göra nya.

• JuliaS1982

Svaret på frågan för mig är enkel - jag vill inte ha några barn. De intresserar mig inte överhuvudtaget. Barn är mig fullkomligt likgiltigt. Och eftersom jag inte har något som helst intresse för dem, så kan jag räkna upp 1000 nackdelar med att skaffa barn, allt från hälsoaspekter till sådana som har med utseendet att göra. Den som vill ha barn kan räkna upp 1000 fördelar, men för mig skulle ingen av dessa framstå som just en "fördel". Barn är bara förknippade med negativa attribut - för mig. Självklart vill jag inte ha några!

Man kan lika gärna göra en motfråga av det: Varför skulle man INTE avstå från att skaffa barn??! 

• PumpkinQueen
    Du tror inte att syftet med att jorden snurrar är att dagen och natten ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på resp sida av planeten.
    Vem är det som har bestämt allt detta? Om du är religiös kan jag förstå ditt resonemang, då kan gud ha skapat världen för att den ska ditten eller datten. Om du däremot inte är det så håller inte ditt resonemang.

Om vi ska ta ett exempel: Rent vetenskapligt regnar det inte "för att blommorna ska blomma". Det regnar eftersom solen gör att vatten förångas, vattenångorna väger mindre än luft och stiger därför uppåt tills temperaturen kyler ner dem och gör att de åter blir till vatten, vilket är tyngre än luft, och därför faller vattnet till jorden (på grund av gravitationskraften). Detta förlopp styrs av enkla naturlagar, vilket ju är väldigt oromantiskt. Men sådan är vetenskapen. Den observerar. Den tillskriver däremot inte naturen några åsikter eller syften.

Tänker man vetenskapligt så inser man att det är en skillnad mellan att 1) tänka sig att det finns en "plan" som motiverat naturens utveckling och på 2) att tro på evolutionsteorin och vetenskapen. Alternativ 1) är religion, eller möjligtvis ett missförstånd av evolutionsteorin.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?