Inlägg från: Iryelle |Visa alla inlägg
  • Iryelle

Varför vill man INTE ha barn?

I många år så var jag helt emot att skaffa barn. Anledningen är att barn inte alls intresserar mig. Det behöver inte vara mer krångligt än så. Jag läste ett inlägg på första sidan om olika "personligheter" och jag tycker den fattas. Den ointresserade. 
    Nu har jag valt att skaffa barn, är gravid med mitt första och är jätteglad för det! Men jag har aldrig varit säker på om jag verkligen vill ha barn eller inte. Hade jag inte träffat en barnkär kille så hade det nog aldrig blivit något. Och jag har fortfarande svårt för att sätta barn till en värld jag anser vara överlag hemsk.

• Iryelle
    Otäck skrev 2011-09-11 11:04:49 följande:
    Jag har aldrig någonsin känt en barnlängtan. Jag har varit öppen för att jag kanske ska bilda familj i framtiden med en partner som vill, men jag har inte längtat eller önskat ett barn. Nu är jag mamma ändå, typ tio år tidigare än vad jag hade tänkt. Det var inte planerat och jag trivs inte något överdrivet i min roll som mamma om jag ska vara ärlig. Jag älskar mitt barn, och lägger ned min själ i hans omvårdnad men jag önskar många gånger att jag hade varit mer försiktig och inte chansat den där gången jag blev gravid, faktiskt. Livet förlorade mycket av sin meningen när han kom om jag ska vara ärlig, även om det fick andra meningar såklart.

Jag förstår absolut de som inte vill ha barn. Jag ville inte heller ha barn. Jag grät som en dåre fram till gränsen för abort, för möjligheten att slippa fanns fortfarande men jag kunde göra det valet. Jag ville inte göra abort, men jag ville inte ha barn heller. När gränsen var passerad var det enklare att acceptera att jag skulle bli mamma, men jag skulle ljuga om jag påstod att jag var överlycklig över min situation.
    Jag förstår precis vad du menar. Jag ska få mitt första barn inom en månad och jag vet fortfarande inte om det känns som rätt beslut. Jag kommer med största säkerhet älska mitt barn över allt annat men jag har inga romantiska idéer om hur det är att ha barn.

• Iryelle

Jag inser att det kan vara svårt för någon som är barnkär att fullt ut förstå att andra inte intresserar sig för barn. Jag skulle kunna vända resonemanget till att handla om djur, något jag själv älskar men ibland inte riktigt kan greppa varför andra inte gör det.
    Självklart accepterar jag att de inte tycker om djur, på en logisk nivå. Att fullt ut förstå någon annan kan vara svårt, speciellt då det handlar om något som är så centralt för en själv.

• Iryelle
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:32:55 följande:
    när man skaffar barn ger man även något till eftervärlden. Och ja, visst är någon som har barn mer mogen än någon som alltid sätter sig själv i främsta rummet. Vad gäller överbefolkning så är det i främsta hand konsumtionsmönstret i väst som behöver ändras. Om folk slutade okynnesköra bil och konsumera så mycket skit just i västvärlden, skulle det räcka väldigt långt. Det är västvärlden som står för belastningen på jordens resurser, och det beror knappast på våra många barn. Det går att hitta en balans, men den västerländska människan är för slö för det.
    Fast varför förutsätter du att någon som inte vill ha barn automatiskt sätter sig själv i främsta rummet? Vad är det som säger att en människa inte kan prioritera andra bara för att den inte sätter barn till världen? Det finns mängder med osjälviska människor och jag har svårt att tro att alla vill ha barn. Är det t.ex. ok för någon som jobbar ideelt (osjälviskt) att inte vilja ha barn men inte för den som vill göra karriär (själviskt)?

Sen så tycker jag inte man ska blanda ihop överbefolkning med överkonsumtion för oavsett hur vi konsumerar så kommer vi till en punkt då vi inte har tillräckligt med resurser ändå. Det spelar ju ingen roll om det är idag eller om 200 år, fortsätter befolkning öka så är det ett faktum. Om man vill "ge något till eftervärlden" så tycker jag man kan adoptera ett redan existerande barn och ge det ett värdigt och meningsfullt liv istället för att göra nya.

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?