• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MHoof skrev 2011-09-12 10:51:29 följande:
    Men jag tänker mer såhär: Man kan aldrig ångra att man fick barn, men man kan ångra att man aldrig fick några.
    Jo, man kan ångra att man fick barn, även om det inte alls är lika vanligt att folk gör det/erkänner det. Men visst kan man göra det.

Man ångrar kanske inte att barnet finns men man kan ångra allt omkring, att man inte fick uppleva det och det eller att man blev en annan person och så vidare.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • TheCoopers

Det måste väl finnas 100 tals anledningar till att man inte vill ha barn . Jag tycker inte det är konstigt alls ... förstår inte hur man orkar bry sig varför folk inte skaffar barn eller om man skaffar 4 .

To each his own .

I'm the me I choose to be ...
  • Beefri

Morr vet inte vad som hände är på iphone verkar inte bli citat... men exakt som Beli har jag känt flera år. Har gjort allt jag önskat och lite till, pluggat och bott utomlands, rest, gjort karriär, universitetsexamen mm Träffat en bra man, bor bra, har gått i terapi och har nog ganska bra koll på mig själv och vem jag är. Är pedagogisk, bra med barn, konsekvent etc och har bara väntat på att min barnlängtan skulle slå till. MEn det har den inte gjort. åren går jag är snart 39 och nu försöker vi skaffa barn. Inte för att jag är övertygad men för att min man gärna vill, jag tror mig bli en bra förälder och jag försöker se det som ett nytt äventyr i livet, en ny fas. Jag har ju aldrig längtat e barn och snarare sett det som en begränsning av mitt eget liv och möjligheter. Hade jag haft en annan man, som varit mer lik mig och velat resa, jobba mer utomlands mm hade jag nog aldrig försökt skaffat barn.

• Petronella01
    Hypnotica skrev 2011-09-12 10:10:18 följande:
    Varför får inte barnfria har synpunkter på uppfostran?
    För att ni inte vet vad ni snackar om
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:28:54 följande:
    Det är inte nödvändigtvis sant. Givetvis har man inte samma erfarenhet som en förälder men det finns inget som säger att ens åsikter därför skulle vara sämre eller att man inte får uttala sig om det.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Petronella01
    slinkywookie skrev 2011-09-12 09:45:07 följande:
    Om det ska hardras sa ar ju barnavlare dom egoistiska, da varlden ar overbefolkad redan och det finns gott om barn i andra varlsdelar som behover trygga hem. Anda ska folk prompt fore sina EGNA gener vidare, karleken till ett barn och allt dar dar som har med barn att gora far man ju fran ett adopterat sadant ocksa.

Inte heller ar det sarskilt moget eller mindre egoistiskt att skaffa barn nar man inte riktigt kan forsoja den sjalv (antingen genom att vara beroende av barnbidraget eller soc-bidrag).

Men sa lange man avlar barn ar man osjalvisk och mogen, menar du?

Du kanske ska se dig omkring och inse att det har med genetisk drift och behov av att avla sig kanske inte riktigt gar ihop med hur samhallet ser ut idag... Det behovs verkligen fler av par som INTE skaffar barn!
    när man skaffar barn ger man även något till eftervärlden. Och ja, visst är någon som har barn mer mogen än någon som alltid sätter sig själv i främsta rummet. Vad gäller överbefolkning så är det i främsta hand konsumtionsmönstret i väst som behöver ändras. Om folk slutade okynnesköra bil och konsumera så mycket skit just i västvärlden, skulle det räcka väldigt långt. Det är västvärlden som står för belastningen på jordens resurser, och det beror knappast på våra många barn. Det går att hitta en balans, men den västerländska människan är för slö för det.
  • Petronella01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-12 11:32:15 följande:
    Det är inte nödvändigtvis sant. Givetvis har man inte samma erfarenhet som en förälder men det finns inget som säger att ens åsikter därför skulle vara sämre eller att man inte får uttala sig om det.
    Har man inte kunskapen eller erfarenheten är ens åsikter per automatik sämre i frågan. Skulle någon som aldrig tittat under en motorhuv komma med rekommendationer på en bilverkstad skulle personen avfärdas som en fjant.
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:28:54 följande:
    Vad anser du om barnomsorgen, t ex förskola?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:36:06 följande:
    Har man inte kunskapen eller erfarenheten är ens åsikter per automatik sämre i frågan. Skulle någon som aldrig tittat under en motorhuv komma med rekommendationer på en bilverkstad skulle personen avfärdas som en fjant.
    Ja, men man behöver inte vara förälder (eller utbildad mekaniker) för att ha kunskaper om barnuppfostran (eller motorer).

Har man inte kunskapen kan man givetvis inte komma med den men det gäller när man är förälder också. Säger en förälder att "det är bättre för barnet att få lite smisk ibland, de blir mycket bättre i skolan då" är inte det rätt liksom det inte vore det om det sades av en barnlös.

Det är just kunskap och erfarenhet som är viktigt och att avfärda en hel grupp med barnlösa är dumt.
  • Border
    Hypnotica skrev 2011-09-12 10:10:18 följande:
    Varför får inte barnfria har synpunkter på uppfostran?
    Visst får barnfria ha det. Men... Oftast har man liksom inte så stor aning om vad som är dålig eller bra uppfostran. En trotsig treåring som springer fram till okända människor på stan och biter dom. Där handlar det inte om dålig uppfostran, utan om att barnet trotsar vilket kan vara jäkligt svårt att få bukt med.

Sen finns det många barnfria som inte tycker att man ska ta med barn på restaurang om ungen är högludd, skriker och inte sitter stilla. Kanske har barnet aldrig betett sig så tidigare på en restaurang?

När man själv inte har barn tänker man saker som: "Så där skulle inte jag göra om jag hade barn..."

Oftast när man sen har fått barn, så gör man ofta precis så som man trodde att man absolut inte skulle göra innan man får barn     
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?