Inlägg från: Petronella01 |Visa alla inlägg
  • Petronella01

Varför vill man INTE ha barn?

Jag ser det som väldigt märkligt att folk jämför viljan att skaffa barn med viljan att segla runt världen och viljan att skaffa hund.
    Det här kommer säkert att få folk att reagera, men ska man hårddra det så har vi bara ett grundläggande syfte med att ens existera, och det är varken att segla eller att skaffa hund, det är att föröka oss. Det är därför vi i grund och botten existerar. Därför är viljan att skaffa barn hos de flesta starkare än andra viljor. Det är genetiskt och biologiskt.
    En del skriver att de inte har liv där barn passar in, men det är ju bara ett svepskäl. Alla vuxna, mogna människor ändrar sina liv för att passa de omständigheter de ställs inför. Så visst handlar beslutet att inte skaffa barn väldigt ofta om omognad och egoism.

I grund och botten är det mig likgiltigt om någon inte skaffar barn och varför, något jag däremot inte alls tolererar är när dessa människor ska försöka sig på att ha synpunkter på t.ex barnuppfostran. Lägg ned direkt. 

• Petronella01
    Hypnotica skrev 2011-09-12 10:10:18 följande:
    Varför får inte barnfria har synpunkter på uppfostran?
    För att ni inte vet vad ni snackar om
  • Petronella01
    slinkywookie skrev 2011-09-12 09:45:07 följande:
    Om det ska hardras sa ar ju barnavlare dom egoistiska, da varlden ar overbefolkad redan och det finns gott om barn i andra varlsdelar som behover trygga hem. Anda ska folk prompt fore sina EGNA gener vidare, karleken till ett barn och allt dar dar som har med barn att gora far man ju fran ett adopterat sadant ocksa.

Inte heller ar det sarskilt moget eller mindre egoistiskt att skaffa barn nar man inte riktigt kan forsoja den sjalv (antingen genom att vara beroende av barnbidraget eller soc-bidrag).

Men sa lange man avlar barn ar man osjalvisk och mogen, menar du?

Du kanske ska se dig omkring och inse att det har med genetisk drift och behov av att avla sig kanske inte riktigt gar ihop med hur samhallet ser ut idag... Det behovs verkligen fler av par som INTE skaffar barn!
    när man skaffar barn ger man även något till eftervärlden. Och ja, visst är någon som har barn mer mogen än någon som alltid sätter sig själv i främsta rummet. Vad gäller överbefolkning så är det i främsta hand konsumtionsmönstret i väst som behöver ändras. Om folk slutade okynnesköra bil och konsumera så mycket skit just i västvärlden, skulle det räcka väldigt långt. Det är västvärlden som står för belastningen på jordens resurser, och det beror knappast på våra många barn. Det går att hitta en balans, men den västerländska människan är för slö för det.
  • Petronella01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-12 11:32:15 följande:
    Det är inte nödvändigtvis sant. Givetvis har man inte samma erfarenhet som en förälder men det finns inget som säger att ens åsikter därför skulle vara sämre eller att man inte får uttala sig om det.
    Har man inte kunskapen eller erfarenheten är ens åsikter per automatik sämre i frågan. Skulle någon som aldrig tittat under en motorhuv komma med rekommendationer på en bilverkstad skulle personen avfärdas som en fjant.
  • Petronella01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-12 10:50:39 följande:
    Ni tillskriver du ett syfte med något som är, ett vanligt misstag i sådana här diskussioner. Att vi kan föröka oss betyder inte att meningen med livet är att föröka oss eller ens att det finns en mening med livet. Det handlar inte om att hårddra det, utan om att du liksom många andra helt enkelt säger att det är så utan några som helst belägg eller resonemang för att så är fallet. Ja, vi kan föröka oss, men sen då? Hur kan man logiskt dra slutsatsen att det är därför vi existerar? Vem/vad har bestämt det här? Är det en naturlag?

Därför att det är så man driver civilisationer, upptäckter och kunskap framåt. Allt som existerar gör det för ett syfte, må det vara att som bi pollinera blommor och se till att det blir frukt eller se till så att utvecklingen går framåt. Bara för att du bestämt att ditt syfte är att inte ha barn innebär det inte att du kan skriva om mänsklighetens historia.
    Trenden idag, i synnerhet hos en viss generation, är att tro att man existerar för att förverkliga sig själv, men sorry. Den trenden är inte speciellt gammal hos mänskligheten. 
  • Petronella01
    Jäjd skrev 2011-09-12 11:36:18 följande:
    Vad anser du om barnomsorgen, t ex förskola?
    Nu tycker jag pga egna erfarenheter av dagis väldigt illa om fenomenet, men inom det så är min erfarenhet att den personal som själv har barn är mer kompetent än den som inte har det.
    Barnlösa har en överväldigande tendens att klumpa ihop. "Men treåringar är så!" En människa som har barn är enligt mig mer införstådd med individuella skillnader 
  • Petronella01
    hallonfot skrev 2011-09-12 11:39:55 följande:
    När man själv inte har barn tänker man saker som: "Så där skulle inte jag göra om jag hade barn..."

Ja, det är väldigt vanligt. Det är lätt att rida från läktaren, som man säger. Känner inte en enda som efter att de själva fått barn lyckats hålla fast vid sitt barnlösa predikande
  • Petronella01
    Anna Paulita skrev 2011-09-12 11:46:41 följande:
    Fast man måste väl ha rätt att ha åsikter? Jag är hyffsat politiskt okunnig men jag tycker ändå om politik, jag kan inget om genus men har åsiktar iallafall, jag är ingen samhällsekonom men kan ha åsikter om hur vårat land styrs ur ett ekonomiskt perspektiv. Osv osv.

Så självklart kan man tycka och bara för att man inte har egna barn innebär det ju inte att man är helt utan värderingar, hjärna och kunskap kring barn. Sedan kan det så klart, finnas situationer där det som ickeförälder är svåra att sätta in sig i, och det är inte kanske alltid lämpligt att komma med åsikter i alla lägen. Finkänslighet är alltid bra, men det är det alltid där man har mindre kunskap. 

Har en person med 5 barn mer rättighet att tycka om barnuppfostran än en person med 1 barn? 
    Du har aldrig upplevt att folk tittar konstigt på dig när du ständigt har åsikter om saker du inte har kunskap om? Hur ofta händer det att dina åsikter baserar sig på att du totalt missuppfattat alltihop?

Själv har jag ett barn, och naturligtvis har någon med fem barn mer erfarenhet än mig. Säg rent hypotetiskt att du arbetat tre år på en arbetsplats och din kollega har jobbat 20. Jag skulle se det som rätt självklart att din kollega har mer erfarenhet än vad du har. 
  • Petronella01
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:05:46 följande:
    Du har aldrig upplevt att folk tittar konstigt på dig när du ständigt har åsikter om saker du inte har kunskap om? Hur ofta händer det att dina åsikter baserar sig på att du totalt missuppfattat alltihop?

Själv har jag ett barn, och naturligtvis har någon med fem barn mer erfarenhet än mig. Säg rent hypotetiskt att du arbetat tre år på en arbetsplats och din kollega har jobbat 20. Jag skulle se det som rätt självklart att din kollega har mer erfarenhet än vad du har. 
    "än jag" 
  • Petronella01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-12 11:48:16 följande:
    Nej, det behöver inte finnas ett syfte för att det ska hända, ett syfte handlar om ett metafysiskt ställningstagande och det finns gott om mekanismer som existerar utan syfte (vad vi kan avgöra). Att jorden snurrar runt solen är ett exempel, det finns så vitt vi vet inget syfte utan den gör det för att "rätt" krafter i rätt mängd existerar.

Det finns ingen anledning att tillskriva ett syfte med förökning. Att "utvecklingen ska gå framåt" låter som en missuppfattning av evolutionsteorin, det är samma sak där, den har varken mål eller syfte (vad vi vet) och den behöver heller inget.
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:40:51 följande:
    Bara för att du bestämt att ditt syfte är att inte ha barn innebär det inte att du kan skriva om mänsklighetens historia.
    Jag har inte bestämt att mitt syfte är att inte har barn (mitt syfte är inte heller att inte sticka mössor) och jag försöker inte skriva om mänsklighetens historia. Jag påpekar bara att man ska vara försiktig med att tillskriva syften utifrån sin egen begränsade förståelse.

Det är möjligt att det finns ett syfte och det är möjligt att det är att föda barn men det kan lika gärna vara att förverkliga sig själv (eller sticka mössor). Att använda detta påstådda syfte som ett argument kräver att man kan belägga syftet först, det har inte du gjort.Det kan hända att den inte är men det säger fortfarande inget om ett syfte att existera.
    Du tror inte att syftet med att jorden snurrar är att dagen och natten ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på resp sida av planeten.

Anser nog inte att det är min förståelse som är begränsad i detta fall, men tackar som påstår. Jag förstår nu att du inte har något syfte öht, och det märks verkligen, tack för ett meningsutbyte som verkligen inte tillförde något.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?