Inlägg från: Jäjd |Visa alla inlägg
  • Jäjd

Varför vill man INTE ha barn?

Ptja. Livet och vardagen som ett liv med barn innebär lockar väl helt enkelt inte.

Är det verkligen svårt att förstå?  

• Jäjd
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:27:48 följande:
    Nja, mer en frågan om ni aldrig känt det i hela era liv?
    Jaha. 
  • Jäjd
    Naoko skrev 2011-09-10 17:29:57 följande:
    Jag tror att det inte skulle finnas så många barn som for illa om människor istället frågade sig varför de vill ha barn. Om man inser att man kanske inte är så jäkla lämpad som förälder så kanske man kan sätta sig över sina instinkter, å andra sidan så hänger väl oförmågan att göra det ihop med det som gör dem mindre lämpade. 
    Jäpp.

Jag tror iofs inte att alla är drivna av dessa instinker heller, utan det används mest som argument för hur normal man är då man skaffar barn eller vill ha barn åtminstone.

Det är ju också därför frågan kan upplevas som "känslig". Det handlar knappast om att man inte får diskutera saker på ett diskussionsforum...    
  • Jäjd
    Baby Girl skrev 2011-09-10 17:40:32 följande:
    Jaded, vem pratar om hur normal man är om man har barn eller inte?
    Det var inte riktigt det jag menade. Det brukar vara ett argument för att bli provocerad av människor som inte vill ha barn.
    Det går emot de naturliga, normala drifterna. Sägs det.  
  • Jäjd
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:04:58 följande:
    Du säger fruktansvärda ting om små oskyldiga barn! Det är tur att du inte har några barn...
    Men lugna dig.
  • Jäjd
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:18:34 följande:
    Ska jag lugna mig? Du menar alltså att jag inte ska reagera på fula kommentarer riktade emot små barn?

Ja så kanske man kan säga. Eller så menar jag att det inte finns anledning att hetsa upp sig över att någon tycker barn snorar och är jobbiga.

• Jäjd
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:58 följande:
    Det är tur att du inte har några barn, då de barnen hade fått en mor som aldrig varit dem nära...
    Cry me a river.

Märker du själv att du låter dina känslor tala? De vars åsikter du bemöter verkar resonera lite mer objektivt sådär. Jag tycker den här kommentaren du upprepar är riktigt låg och tillför verkligen absolut ingenting.  
  • Jäjd
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:34:10 följande:
    Jaså, det tycker du?

Anser du att en kvinna som i allmänhet tycker att barn är äckliga, skulle bli en bra förälder? Tror du att hon skulle kunna hantera ett barn och dess utveckling på ett bra sätt? Tror du att hon skulle kunna respektera dem och förstå dem då de "snorar och skriker"?
    Det kan en sådan kvinna absolut bli, ja.
    Vad som definierar en bra förälder är för övrigt något otroligt subjektivt.  
  • Jäjd
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:49:06 följande:
    Men fiona... Vart lever vi i för land egentligen? Diktatur? Man kan väl få lov att ställa frågan i ett öppet forum. Sen kan vem som helst välja att svara varför just de inte vill ha barn. Jag ställde inte frågan personligt till dig vet du.
    Du upprepar detta, men det betyder ju bara att du inte förstått vad som sägs till dig.
  • Jäjd
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:51:55 följande:
    Snacka om att märka ord. Jag menade naturligtvis att jag har rätt att ställa EN FRÅGA. Vad trött jag blir. Ursäkta.jag råkade skriva fel ord. Fy skäms på mig!
    Det är nog ingen fara. Men är det konstigt att det du skriver bemöts? Det är stor skillnad på att ifrågasätta något och att ställa en fråga.
    I såna här ämnen är det verkligen det, för en del.  
  • Jäjd
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:29:02 följande:
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.
    Skärp dig lite. 

Vi kan vända på det. De som skaffar barn går miste om något i livet.
    Hur låter det?
    Respektfullt?    
  • Jäjd
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:50:45 följande:
    OK, jag kan inte tycka nånting eftersom jag inte orkar läsa allt. men tycker det är så konstigt att det alltid ska bli en sån här ton i såå många trådar. Varför kan man inte ha vuxna samtal, och om någon ställer en fråga man inte gillar/säger något opassande helt enkelt ge ett kort svar och gå vidare? Varför måste man börja tjaffsa så mycket och få varandra att må dåligt?
    Familjeliv är jättekul och får mig att tänka på många saker som jag aldrig annars hade börjat fundera på, eftersom alla möjliga människor samlas här. Men jag HATAR tonen i många trådar, man trycker ner varandra, förvränger ord, mobbar, låter sig bli provocerad, kalla det vad ni vill.
    åste det vara så ALLTID? Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?
    Jag har noterat någon mobbning här, inte heller något tjafs.
    Däremot en oförmåga att ta till sig det som skrivs. Det är dock inget som är unikt för den här typen av trådar.  
  • Jäjd
    riboflavin skrev 2011-09-11 12:47:08 följande:

Hon tog illa vid sig av att folk ifrågatte henne när hon ifrågasatte dom och avreggade sig...
    Så väldigt jobbigt.
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:28:54 följande:
    För att ni inte vet vad ni snackar om
    Vad anser du om barnomsorgen, t ex förskola?
  • Jäjd

Men jag förstår inte resonemanget här. Det handlar väl inte om att man behöver ha egna barn för att förstå hur barn fungerar eller för att då kunna ha några vettiga åsikter gällande någonting som har med barn att göra.
    Jag tror heller absolut inte att en barnskötare eller förskolelärare som har egna barn är bättre i sitt yrke baserat på det enkla faktum att de har barn.

Behöver man ha särskild personlig erfarenhet av pensionärer för att arbeta inom äldreomsorgen? Alltså alla människor lämpar sig inte för alla typer av yrken, speciellt inte såna som går ut på att ta hand om andra människor, gamla eller alldeles nya.
    Det går nog bra att ha vettiga synpunkter på barn och barnuppfostran utan att ha producerat några egna.

• Jäjd
    hallonfot skrev 2011-09-12 12:21:31 följande:
    Jag har jobbat på förskola i 10 år (slutade i juni) och efter att jag fick min son blev jag en bättre pedagog än innan. Jag fick en enormt mycket större förståelse för barn och hur jag skulle bemöta dom. Känslorna för barnen förändrades oxå mycket. Jag tror även att om jag skulle ta hand om mina pensionerade föräldrar när dom blir så gamla att dom inte ens kan hålla tätt fram och bak så skulle jag ha mer erfarenhet än någon som knappt ens kommit i närheten av en gammal människa

Och alla har rätt till sina åsikter. Jag vill bara säga att det är mycket lättare att säga hur barn "ska" uppfostras innan man själv har egna barn. Men många barnfria kan ändå ha väldigt bra och värdefulla åsikter 
    Ja det var väl bra men det är ju din egen subjektiva uppfattning av dig själv. Går knappast att applicera på alla andra.

Jag köper inte det här pratet, har aldrig gjort det. Klart det finns de som har en massa oinsatta åsikter och visst djupnar nog förståelsen (hos vissa) när/om de får egna barn men det är verkligen ingen garanti.

Jag tror också att många barnfria kan ha väldigt bra och värdefulla åsikter, precis som många som har barn kan ha väldigt dåliga och värdelösa åsikter.    
    Det ligger inte i om man har barn eller inte, det handlar om vem man är som person.  
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?