• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Falumamman
    viktoria91 skrev 2011-09-11 12:41:59 följande:
    Samma sak med barn. Tröttnar man inte att hålla på med det år ut och år in? Torka upp deras röra, väcka dem, få dem i säng, skälla på dem, uppfostra m.m. m.m.  Jag nöjer mig med mina djur som skänker mig otrolig mycket glädje, särskilt när jag ser deras framsteg.
    det är ett kort tag man väcker dom, byter blöja osv. sen när dom är vuxna blir relationen en annan. med djur så växer dom aldrig upp, det är som småbarn jämt. ut och rasta hundar flera gånger om dagen till exempel. och barn skänker även föräldrar stor glädje när man ser deras framsteg
    Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • vinnis

Frågan är istället varför människor väljer att sätta ett barn till världen,när dem inte ens är kapabla till att ta hand om sig själva??! Det är väldigt underligt om något.

• Border

Det är lite svårt att säga exakt varför man väler att skaffa barn eller väljer att inte skaffa barn. Även om man som frivilligt barnlös radar upp en hel del olika anledningar. För just dom anledningarna kan ju vara anledningar till att någon väljer att skaffa barn.

Det handlar mycket om känslor som kan vara svåra att förklara, för någon som känner annorlunda.

Jag vill sätta någon annan före mig själv.
    Jag vill ha det stora ansvaret för en annan människa.
    Jag vill torka snor och bajs.

Okej, det kanske inte är därför jag tycker så otroligt mycket om barn och har valt att skaffa egna, men ni kanske förstår poängen.

• Border
    vinnis skrev 2011-09-11 15:04:27 följande:
    Frågan är istället varför människor väljer att sätta ett barn till världen,när dem inte ens är kapabla till att ta hand om sig själva??! Det är väldigt underligt om något.
  • Inima

För att man vill inte prioritera ett barn framför sig själv i 18 år framåt eller mer.

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • vt1
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    - Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv
    Så man är inte egoistisk om man väljer att skaffa barn utan egen försörjning så man får tigga pengar av staten för att överleva? Det är bättre menar du?
  • Inima

Förstår inte hur någons annans ovilja att skaffa barn kan vara så jävla provocerande.

• Anton Chigurh
    Inima skrev 2011-09-11 15:29:45 följande:
    Förstår inte hur någons annans ovilja att skaffa barn kan vara så jävla provocerande.
    Otroligt insiktsfull. Som vanligt. Underbara Inima.  Solig
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Tom Araya

Jag har alltid velat ha barn men har inte träffat kvinnan för det.
    Eftersom jag är sladdbarn hade jag gamla föräldrar och det har jag lidit av. Jag vill absolut inte sätta ett barn till världen som gammal pappa och då avser jag hela uppväxten. Därför bestämde jag mig för att efter 35 ska jag inte bli pappa. Nu är jag 38 och är fortfarande barnlös och står fast vid mitt beslut.
    Jag kan bara hoppas att den kvinna jag träffar också är färdig med barn.

• Inima
    KristenTjej84 skrev 2011-09-11 12:49:54 följande:
    Jag kan bara komma fram till två anledningar, 1. De är inte mogna,Killar vill kanske inte lägga bort krog festandet samt fotbolls match tittandet med ölburkar med polarna och stanna hemma för att torka upp päronmos och byta bajs blöjor och stanna uppe nätterna med en skrikande unge. Tjejer kanske är rädda för förlossningen, gå upp för mycket i vikt under graviditeten eller att inte ha den fritiden de vill ha på grund av det stora ansvaret ett barn innebär. Eller så vill de inte heller sluta festa med polarna och resa jorden runt. Ett barn tar mycket upp av ens tid och ork. VIssa antar jag inte tycker det är värt besväret:P

2. Världen är så hemsk att de inte vill sätta ett eller flera barn till den här världen..( min morbror med sambo tycker så därför skaffade de bara ett barn).
    Dessa två anledningar har jag hört och uppfattat från de i min omgivning varför de inte skaffat barn.
    Stämmer säkert inte in på alla så jag menar inte generalisera.

Jag själv älskar barn och längtar efter att hitta någon att gifta mig med och skaffa barn med:) jag har en del kompisar som har barn och jag ser hur mycket barnen har förgyllt deras liv och ser barn som gåvor från Gud.
    Eller så känner man helt enkelt att just nu så hade jag inte varit den engagerade och kärleksfulla föräldern som jag vill vara OM jag nu någon gång i livet skaffar barn.

Eller så känner man inte att föräldrarollen är någon för personen i fråga.

Bara för att jag älskar att vara mamma, är lycklig med ett ansvar, älskar att torka snor och byta nerspydda sängkläder så kan en annan person nästan få panikångest av bara tanken.

Alla människor är olika helt enkelt. Det behöver verkligen inte betyda att man är omogen, korkad, egocentrisk eller liknande. Det betyder bara att man känner sig själv bäst, och jag tycker nog att det är moget att lyssna till sig själv och inte skaffa ett barn bara för att "det är så man ska göra"
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?