Inlägg från: Border |Visa alla inlägg
  • Border

Varför vill man INTE ha barn?

enlitenbitkaka skrev 2011-09-10 12:30:07 följande:
    Men känner du en längtan inför precis allt livet kan erbjuda? Känner du ex. längtan efter att sälja allt och segla runt jorden i tio år?

Alla vill olika saker, är passionerade inför olika saker, alla är olika. Varför är det så svårt att förstå?
    Visst är det så att vi alla vill olika här i livet. Och visst är det skönt att man i dagens samhälle kan välja själv om man vill ha barn eller inte och att det är helt ok, och man kan prata om det. Jag tror att många reagerar över att folk frivilligt väljer bort barn pga att det ses som det normala att någon gång vilja ha barn.

Att inte vilja skaffa barn kan nog vara svårt att förklara för dom som inte förstår. Om man frågar någon varför dom vill ha barn så baseras svaren på känslor. Och känslor man har kan vara svårt för andra som inte har dessa känslor att förstå. Samma sak är det ju om man inte vill ha barn. Det baseras på känslor som kan vara svåra både att sätta ord på och förstå för någon som känner precis tvärt om. 
  • Border
    Naoko skrev 2011-09-11 09:13:54 följande:
    För övrigt hoppas jag att min hjärna aldrig blir så uppfuckad av barnfödande så att jag tycker att bajs är ett lämpligt samtalsämne vid middagsbordet som vissa föräldrar verkar tycka.  

Jag fattade inte heller det där med att prata om bajs i tid och otid innan jag fick egna barn. Men när man får egna barn så inser och förstår man hur viktigt bajset är. Dess konsistens och färg, hur ofta barnet bajsar osv. Man kan bli sjävild av oro pga ens barns bajsande, och vad gör man då? Jo, man pratar med andra föräldrar om det, även om det råkar bli mitt i middagen. För att man behöver råd och tips. Tack vare att jag och en väninna diskuterade detta med våra söners bajs så insåg jag att det inte var normalt att mitt barn bajsade så löst som han gjorde, och tack var det upptäcktes det senare att han är glutenintollerant och därför bajsade så löst
  • Border
    Naoko skrev 2011-09-11 09:27:14 följande:
    Fast man borde ju fortfarande ha så mycket av vett kvar att man inser att inte alla vid middagsbordet tycker att det är ett lämpligt ämne och att man kan vänta tills alla har ätit alternativt om det nu är ett trängande behov identifiera den andra som kan vara intresserad av ämnet och gå ifrån middagsbordet. 
    Ja, självklart. Det håller jag med dig om. Jag och mina väninnor har valt våra tillfällen att prata om det, så att det bara har varit vi när vi har pratat om det
  • Border

Det är lite svårt att säga exakt varför man väler att skaffa barn eller väljer att inte skaffa barn. Även om man som frivilligt barnlös radar upp en hel del olika anledningar. För just dom anledningarna kan ju vara anledningar till att någon väljer att skaffa barn.

Det handlar mycket om känslor som kan vara svåra att förklara, för någon som känner annorlunda.

Jag vill sätta någon annan före mig själv.
    Jag vill ha det stora ansvaret för en annan människa.
    Jag vill torka snor och bajs.

Okej, det kanske inte är därför jag tycker så otroligt mycket om barn och har valt att skaffa egna, men ni kanske förstår poängen.

• Border
    vinnis skrev 2011-09-11 15:04:27 följande:
    Frågan är istället varför människor väljer att sätta ett barn till världen,när dem inte ens är kapabla till att ta hand om sig själva??! Det är väldigt underligt om något.
  • Border
    Inima skrev 2011-09-11 15:29:45 följande:
    Förstår inte hur någons annans ovilja att skaffa barn kan vara så jävla provocerande.
    Du är då förbannat klok!
  • Border
    Tom Araya skrev 2011-09-11 16:42:45 följande:
    Jag har ju äldre syskon.
    Mina föräldrar var 45 och 50 när jag var 10, på tok för mycket.
    Mina föräldrar var 20 och 44 när dom fick mig. 5 år senare fick dom min lillasyster
  • Border
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:21:08 följande:
    Mina föräldrar var 20 och 44 när dom fick mig. 5 år senare fick dom min lillasyster

40 och 44 menar jag
  • Border
    Hypnotica skrev 2011-09-12 10:10:18 följande:
    Varför får inte barnfria har synpunkter på uppfostran?
    Visst får barnfria ha det. Men... Oftast har man liksom inte så stor aning om vad som är dålig eller bra uppfostran. En trotsig treåring som springer fram till okända människor på stan och biter dom. Där handlar det inte om dålig uppfostran, utan om att barnet trotsar vilket kan vara jäkligt svårt att få bukt med.

Sen finns det många barnfria som inte tycker att man ska ta med barn på restaurang om ungen är högludd, skriker och inte sitter stilla. Kanske har barnet aldrig betett sig så tidigare på en restaurang?

När man själv inte har barn tänker man saker som: "Så där skulle inte jag göra om jag hade barn..."

Oftast när man sen har fått barn, så gör man ofta precis så som man trodde att man absolut inte skulle göra innan man får barn     
  • Border
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:36:06 följande:
    Har man inte kunskapen eller erfarenheten är ens åsikter per automatik sämre i frågan. Skulle någon som aldrig tittat under en motorhuv komma med rekommendationer på en bilverkstad skulle personen avfärdas som en fjant.

Mycket bra jämförelse!
  • Border
    Jäjd skrev 2011-09-12 11:36:18 följande:
    Vad anser du om barnomsorgen, t ex förskola?

De flesta pedagogiker är bra, men jag anser att den som jag tycker mest om är Reggio Emilia. på förskolan får barnen träffa andra barn och vuxna och lära för livet på ett roligt och lekfullt sätt.
  • Border
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:45:14 följande:
    Ja, det är väldigt vanligt. Det är lätt att rida från läktaren, som man säger. Känner inte en enda som efter att de själva fått barn lyckats hålla fast vid sitt barnlösa predikande
    Du är en väldigt insiktsfull och klok person!Solig
  • Border
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-12 11:52:28 följande:
    Men det finns minst lika många föräldrar som anser att barnet inte ska vara på restaurang.
    Det har inget att göra med att man har barn eller inte utan om man kan förstå barn och hur de fungerar.

Det centrala här är att "barnlösa ska inte ha åsikter om barnuppfostran" är ett inskränkt och korkat påstående som dessutom är ett logiskt felslut. Precis som "ingen utan gymnasieutbildning kan förstå diskret matematik" eller "vänsterpartister kan inget om nationalekonomi".
    Barnlösa får gärna ha åsikter, men det är oxå viktigt att man som barnlös lyssnar på dom som faktiskt har barn. Tycker jag. Jag har alltid med min son på restaurang eftersom han alltid sköter sig. men jag väljer ju restaurang om man säger så. Vi går oftast till pizzerian eller McDoanlds om sonen ska med
  • Border
    Jäjd skrev 2011-09-12 12:11:12 följande:
    Men jag förstår inte resonemanget här. Det handlar väl inte om att man behöver ha egna barn för att förstå hur barn fungerar eller för att då kunna ha några vettiga åsikter gällande någonting som har med barn att göra.
    Jag tror heller absolut inte att en barnskötare eller förskolelärare som har egna barn är bättre i sitt yrke baserat på det enkla faktum att de har barn.

Behöver man ha särskild personlig erfarenhet av pensionärer för att arbeta inom äldreomsorgen? Alltså alla människor lämpar sig inte för alla typer av yrken, speciellt inte såna som går ut på att ta hand om andra människor, gamla eller alldeles nya.
    Det går nog bra att ha vettiga synpunkter på barn och barnuppfostran utan att ha producerat några egna.
    Jag har jobbat på förskola i 10 år (slutade i juni) och efter att jag fick min son blev jag en bättre pedagog än innan. Jag fick en enormt mycket större förståelse för barn och hur jag skulle bemöta dom. Känslorna för barnen förändrades oxå mycket. Jag tror även att om jag skulle ta hand om mina pensionerade föräldrar när dom blir så gamla att dom inte ens kan hålla tätt fram och bak så skulle jag ha mer erfarenhet än någon som knappt ens kommit i närheten av en gammal människa

Och alla har rätt till sina åsikter. Jag vill bara säga att det är mycket lättare att säga hur barn "ska" uppfostras innan man själv har egna barn. Men många barnfria kan ändå ha väldigt bra och värdefulla åsikter 
  • Border

Varför vill man inte ha barn? För att det är så.

Varför vill man ha barn? För att det är så 

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?