• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 11:40:34 följande:
    möjligen men säger: allt är möjligt när det gäller livSkrattande När det gäller liv kan man aldrig påstå med 100 % Flört
    Å andra sidan vet vi ingenting säkert, men jag tycker iallafall att mer talar för att det räcker med sexdriften och instinkten att ta hand om resultatet för att en art ska föröka sig.  
  • Iryelle
    Otäck skrev 2011-09-11 11:04:49 följande:
    Jag har aldrig någonsin känt en barnlängtan. Jag har varit öppen för att jag kanske ska bilda familj i framtiden med en partner som vill, men jag har inte längtat eller önskat ett barn. Nu är jag mamma ändå, typ tio år tidigare än vad jag hade tänkt. Det var inte planerat och jag trivs inte något överdrivet i min roll som mamma om jag ska vara ärlig. Jag älskar mitt barn, och lägger ned min själ i hans omvårdnad men jag önskar många gånger att jag hade varit mer försiktig och inte chansat den där gången jag blev gravid, faktiskt. Livet förlorade mycket av sin meningen när han kom om jag ska vara ärlig, även om det fick andra meningar såklart.

Jag förstår absolut de som inte vill ha barn. Jag ville inte heller ha barn. Jag grät som en dåre fram till gränsen för abort, för möjligheten att slippa fanns fortfarande men jag kunde göra det valet. Jag ville inte göra abort, men jag ville inte ha barn heller. När gränsen var passerad var det enklare att acceptera att jag skulle bli mamma, men jag skulle ljuga om jag påstod att jag var överlycklig över min situation.
    Jag förstår precis vad du menar. Jag ska få mitt första barn inom en månad och jag vet fortfarande inte om det känns som rätt beslut. Jag kommer med största säkerhet älska mitt barn över allt annat men jag har inga romantiska idéer om hur det är att ha barn.

• SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 11:46:26 följande:
    Å andra sidan vet vi ingenting säkert, men jag tycker iallafall att mer talar för att det räcker med sexdriften och instinkten att ta hand om resultatet för att en art ska föröka sig.  
    precis vad jag skrev Flört En art förökar sig för att överleva och inte dö ut, vilket är självklart.
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 11:52:28 följande:
    precis vad jag skrev Flört En art förökar sig för att överleva och inte dö ut, vilket är självklart.
    Nja, det jag har talat emot är att det skall finnas en specifik drift att vilja fortplanta sig eftersom sexdriften är tillräcklig. 
  • Iryelle

Jag inser att det kan vara svårt för någon som är barnkär att fullt ut förstå att andra inte intresserar sig för barn. Jag skulle kunna vända resonemanget till att handla om djur, något jag själv älskar men ibland inte riktigt kan greppa varför andra inte gör det.
    Självklart accepterar jag att de inte tycker om djur, på en logisk nivå. Att fullt ut förstå någon annan kan vara svårt, speciellt då det handlar om något som är så centralt för en själv.

• SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 12:00:36 följande:
    Nja, det jag har talat emot är att det skall finnas en specifik drift att vilja fortplanta sig eftersom sexdriften är tillräcklig. 
    Nu hoppar du igen mellan saker du skrev, blandar så att jag blir helt förvirrad. Jag svarade på dina senaste kommentarer men du verkar babbla om något annat. Svårt att hänga med...en stund säger du en sak och sedan annat, är helt förvirrad, precis som DragonWoman blev. Tyvärr...
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 12:05:48 följande:
    Nu hoppar du igen mellan saker du skrev, blandar så att jag blir helt förvirrad. Jag svarade på dina senaste kommentarer men du verkar babbla om något annat. Svårt att hänga med...en stund säger du en sak och sedan annat, är helt förvirrad, precis som DragonWoman blev. Tyvärr...
    javisst säger jag ena stunden en sak och andra stunden en helt annan men de olika sakerna jag säger talar ju liksom inte emot varandra  

• mosterYster
    LoPax skrev 2011-09-11 11:45:20 följande:
    Något jag reagerar på är hur ofta man pratat med de som har barn och som:

Är helt ointresserade av barnen Är helt oengagerade i barnen Skaffat barn för "det var väll dags" Som skaffat barnen för att rädda sin relation Som skaffat barn för alla andra har ju det Och på något vänster ska vi som inte skaffar barn vara de "konstiga". Jag har vänninor som drömt om att bli mamma sen de själva var barn. Sen så har jag de som aldrig tänkt skaffa barn, men när de träffat rätt man skaffat barn ändå. Sen så finns de som bestämt aldrig ska ha barn. Personligen har jag aldrig vart intresserad eller tänkt att "å vad mysigt det hade vart". Kanske den dagen kommer. Men jag anser att man inte ska skaffa barn om man inte uppfyller vissa grundkrav..
    Håller med helt här. Kan någon förklara för mig varför man skaffar barn bara för man "ska"?
  • Naoko
    Naoko skrev 2011-09-11 12:08:01 följande:
    javisst säger jag ena stunden en sak och andra stunden en helt annan men de olika sakerna jag säger talar ju liksom inte emot varandra  

Och det jag har talat för hela tiden är att jag inte tror att vi behöver en specifik fortplantningsdrift, att oviljan att ha barn inte har en biologisk orsak eftersom det vore mer effektivt om det satte sig på sexdrift istället (det finns ju exempel på sexuella preferenser som inte leder till barn). Och att jag tror att sexdriften kom före viljan att forplanta sig helt enkelt för att jag inte tror att vi i de tidigare utvecklingsstadierna har haft så avancerade hjärnor att vi kunnat tänka längre än "ligga-bra, barn -se till att det överlever" (Med en viss överdrift såklart) 
  • riboflavin
    LoPax skrev 2011-09-11 11:45:20 följande:
    Något jag reagerar på är hur ofta man pratat med de som har barn och som:

Är helt ointresserade av barnen Är helt oengagerade i barnen Skaffat barn för "det var väll dags" Som skaffat barnen för att rädda sin relation Som skaffat barn för alla andra har ju det Och på något vänster ska vi som inte skaffar barn vara de "konstiga". Jag har vänninor som drömt om att bli mamma sen de själva var barn. Sen så har jag de som aldrig tänkt skaffa barn, men när de träffat rätt man skaffat barn ändå. Sen så finns de som bestämt aldrig ska ha barn. Personligen har jag aldrig vart intresserad eller tänkt att "å vad mysigt det hade vart". Kanske den dagen kommer. Men jag anser att man inte ska skaffa barn om man inte uppfyller vissa grundkrav..

Precis så här tänker jag också.

Jag kommer OM jag lägga ner min själ och mitt hjärta i dem på precis samma sätt som jag går in för allt annat jag beslutat mig för.  

Tror dessutom att jag kommer vara mer redo för rollen som förälder än många av de som "vill" ha barn eftersom jag inte på något sätt inbillar mig att livet kommer bli bättre per automatik och vara en dans på rosor så fort jag skitit en melon med fittan...  
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?